• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 28 آذر 1401
کد مطلب : 180505
+
-

افزایش اقبال اروپا به برق هسته‌ای

بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین، اروپایی‌ها را به سمت تولید برق هسته‌ای سوق داده است

تا قبل از جنگ اوکراین، بسیاری در اروپا تولید برق هسته‌ای را مسیری پرهزینه و محکوم به شکست می‌دانستند. با این حال جنگ اوکراین و به‌تبع آن کمبود و گرانی سوخت در بازار جهانی انرژی باعث شد تا یک‌بار دیگر نگاه‌ها متوجه اهمیت انرژی هسته‌ای شود. براساس گزارش بلومبرگ، اکنون 25درصد از برق تولیدی در اتحادیه اروپا و 10درصد در سراسر جهان از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شود. انگلیس و فرانسه به‌شدت به‌دنبال ساخت نیروگاه‌های بزرگ جدید هسته‌ای هستند و آلمان تعطیلی برخی رآکتورهای قدیمی خود را در سال‌جاری متوقف کرده است.
شرکت برق دولتی هند نیز در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای جدید است. با ادامه گرمایش زمین و انتقادات علیه عملکرد نیروگاه‌های سوخت فسیلی، نگاه‌های زیادی متوجه نیروگاه‌های هسته‌ای شده و آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرده است که اگر جهان به دنبال حذف انتشار کربن یا همان سیاست کربن صفر است، به ناچار باید میزان تولید انرژی برق از نیروگاه‌های هسته‌ای را تا سال2050 دوبرابر کند.
البته در این میان تجربه پرهزینه برخی کشورها مانند فرانسه نیز پیش روی جهان است. فرانسه پس از نخستین شوک نفتی در سال1973، رآکتورهای هسته‌ای کافی برای تامین حدود 70درصد انرژی خود را ایجاد کرد، اما مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری در سال‌های گذشته به انباشت بدهی 350میلیارد دلاری شرکت برق فرانسه منجر شده است. فرانسه حتی برای تعمیر و نگهداری برخی از نیروگاه‌های فرسوده خود مجبور به استفاده از تکنیسین‌های پروازی از آمریکا و کاناداست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید