• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 28 آذر 1401
کد مطلب : 180485
+
-

مالیات بر عایدی سرمایه چکش‌کاری می‌شود

اصلاحات اساسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه، جدیدترین راهکاری است که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و برای قابل تصویب و اجرا کردن این طرح ارائه شده است. با این اصلاحات، معافیت‌های مالیاتی خانوارها در قبال بازدهی سرمایه‌ها گسترش می‌یابد و بخش قابل‌توجهی از مردم عادی از تیررس مالیات بر عایدی سرمایه دور می‌شوند.
به‌گزارش همشهری، سودهای اتفاقی در اغلب اقتصادها مشمول مالیات‌های سنگین است و در ایران نیز چند سالی است که مجلس و دولت به‌دنبال استفاده از این پایه مالیاتی هستند؛ اما به‌واسطه تورم بالایی که هرسال در اقتصاد تجربه می‌شود، بحث سودهای اتفاقی و مالیات‌ستانی از آنها موافقان و مخالفان جدی دارد. این طرح حدود 2سال است که در دستور کار مجلس قرار گرفته است. حالا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تشریح اصلاحاتی پرداخته که قرار است در این طرح اعمال شده و آن را قابل تصویب و اجرا کند.

بومی‌سازی مالیات بر سودهای اتفاقی
در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۱۴۲کشور از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه استفاده کرده‌اند؛ اما در ایران به‌واسطه متورم بودن اقتصاد، اوضاع متفاوت است. استفاده از معافیت‌های گسترده، یکی از راهکارهایی است که با کاهش افراد مشمول مالیات به اجرای این طرح کمک می‌کند ضمن اینکه تفکیک نیازهای مصرفی از تقاضای سوداگری نیز از ایجاد اخلال در زندگی مردم جلوگیری خواهد کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید