• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 28 آذر 1401
کد مطلب : 180481
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/486k1
+
-

صعود3میلیارد دلاری بورس

شاخص کل بورس تهران دیروز با یک جهش پرقدرت بیش از 2درصد رشد کرد

شاخص کل بورس تهران دیروز با یک رشد پر قدرت معادل 2درصد افزایش یافت و بیش از 124هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد. این جهش منجر شد ارزش دلاری کل بازار سهام 3میلیارد دلار افزایش یابد و به 175میلیارد دلار برسد.
به گزارش همشهری، بعد از یک دور نزول شاخص کل بورس تهران بار دیگر از ابتدای هفته گذشته بازار سهام وارد یک روند صعودی شده و در این مدت بیش از 116هزار واحد افزایش یافته است. این به‌معنای آن است که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از 20آذر ماه تاکنون 8.5درصد بوده است. این روند صعودی منجر به رشد 480هزار میلیارد تومانی ارزش بازار سهام از ابتدای هفته قبل تاکنون شده به‌طوری که هم‌اکنون ارزش کل بازار سهام به مرز 7000هزار میلیارد تومان رسیده است. در چنین شرایطی روز گذشته شاخص کل بورس تهران با ثبت یک رشد پر قدرت به روند صعودی خود که از هفته قبل آغاز شده ادامه داد و به‌نظر می‌رسد با این جهش خود را برای صعود‌های بیشتر آماده می‌کند.

رشد 2درصدی
 در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 2درصد افزایش معادل 30هزار واحد افزایش یافت و به مرز یک میلیون و 500هزار واحد رسید. آخرین بار شاخص کل بورس تهران در تیر ماه سال‌جاری در این محدوده قرار داشت اما بعد به‌دلیل نزول‌های مداوم تا محدوده یک میلیون و 230هزار واحد افت کرد. تحت‌تأثیر رشد روز گذشته بیش از124هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد و ارزش دلاری بازار سهام نیز با 3میلیارد دلار افزایش به 175میلیاردو 630میلیون دلار رسید.
 با این حال مقایسه میزان ارزش دلاری بازار سهام با دوره اوج بازار سهام در سال‌جاری نشان می‌دهد که ارزش کل بازار سهام نزدیک به 100میلیارد دلار پایین‌تر از اواخر اردیبهشت امسال است. در آن دوره ارزش کل بازار سهام رقمی معادل 280میلیارد دلار بود. بر همین اساس به زعم کارشناسان شاخص کل بازار سهام پتانسیل بالقوه‌ای برای رشد و جبران نزول دلاری ماه‌های گذشته دارد.

ورود نقدینگی جدید
جهش روز گذشته بازار سهام در شرایطی اتفاق افتاد که از چند روز پیش حجم ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش یافته است. طبق اطلاعات موجود از روز یکشنبه هفته قبل ارزش معاملات خرد بعد از مدت‌ها به بیش از 4هزار میلیارد تومان رسید و این روند به‌طور کامل در کل هفته ادامه یافت. دیروز حتی ارزش معاملات خرد به بیش از 5هزارو 580میلیارد تومان رسیدکه حتی نسبت به میانگین معاملات هفته قبل رشد محسوسی نشان می‌دهد.این میزان همچنین نسبت به ابتدای آذر ماه 94درصد رشد نشان می‌دهد.
همه این ارقام به‌معنای این است که از هفته قبل تمایل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته که به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین علت آن رشد قیمت دلار در بازار آزاد و در سامانه نیما باشد. آمار‌ها نشان می‌دهد هفته گذشته قیمت هر دلار در سامانه نیما ابتدا از مرز 28هزار‌تومان عبور کردو ظرف چند روز گذشته حتی به 28هزارو850تومان رسیده است. به زعم کارشناسان افزایش قیمت ارز در سامانه نیما اثر معناداری بر شاخص‌های بورس دارد چرا که می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های صادراتی شود و چون شرکت‌های صادراتی بخش مهمی از ارزش کل بازار سهام را در اختیار دارند و افزایش درآمد آنها محرکی برای رشد شاخص‌های بورس است. هم‌اکنون جمع کل سود خالص شرکت‌های بورس رقمی 875هزار میلیارد تومان است و افزایش حتی یک درصدی این میزان می‌تواند توان رشد شاخص بورس را بیشتر کند. بر این اساس انتظار می‌رود درصورت تداوم رشد قیمت دلار در سامانه نیما روند صعودی شاخص بورس هم ادامه یابد به‌ویژه آنکه برخی خبر‌ها حاکی از آن است که دولت در بودجه سال بعد قیمت ارز را در سامانه نیما 32هزار تومان درنظر گرفته است.حامد ستاک یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: افزایش قیمت دلار نیما می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بهبود صورت‌های مالی شرکت‌ها داشته باشد و این موضوع به نفع بورس است. به‌گفته او فاصله ایجاد شده بین دلار آزاد و نیما فاصله بین رشد هزینه‌ها و درآمدهای شرکت را افزایش می‌دهد. اشکان چهره‌نگار یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این‌باره می‌گوید: شاخص کل می‌تواند تا یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحد رشد کند، اما به عوامل زیادی بستگی دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید