• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 آذر 1401
کد مطلب : 180454
+
-

فوتبال جزئی از اشتباه داوری

با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته، اشتباهات داوری در جام‌جهانی همچنان ادامه داشت

فوتبال جزئی از اشتباه داوری

با وجود سیستم کمک‌داور ویدئویی، تکنولوژی خط دروازه، تکنولوژی نیمه‌خودکار آفساید و امکانات دیگر، جام جهانی 2022شاهد اشتباهاتی چند از سوی داوران بود. بازیکنان و مربیان زیادی به عملکرد داوران اعتراض کردند که آخرین نمونه آن تا پیش از فینال دیشب در دیدار رده‌بندی جام رقم خورد؛ جایی که اشرف حکیمی به عملکرد داور قطری معترض بود و پس از اعتراضات مداوم به این داور به سمت رئیس فیفا رفت و سر او هم داد زد. شاهدان عینی از حمله تند اشرف حکیمی به جانی اینفانتینو در تونل ورزشگاه خلیفه و قبل از آغاز مراسم اهدای مدال خبر داده‌اند. خبرنگاران NOS و SVT گزارش داده‌اند حکیمی در فاصله‌ای ۵سانتی‌متری با رئیس فیفا، بر سر او فریاد می‌زده و از نحوه قضاوت داور بازی رده‌بندی شاکی بوده است. عوامل فیفا فورا همه خبرنگاران و تصویربرداران را مجبور کردند تا همه عکس‌ها و فیلم‌هایی را که از این صحنه گرفته بودند، پاک کنند. در پایان این دیدار اشرف حکیمی به سمت عبدالرحمن الجاسم از قطر رفت و او را بابت قضاوتش در این دیدار به باد انتقاد گرفت. مدافع مراکش بر این باور بود که داور در چند صحنه ازجمله خطایی که روی او پشت‌ محوطه جریمه کرواسی صورت گرفت، علیه شیرهای اطلس سوت زده است.
مدافع پاری‌سن‌ژرمن اما دقایقی بعد پیش اینفانتینو بازگشت و از او عذرخواهی کرد. حکیمی بعد از این ماجرا گفت: «اتفاقی نیفتاد. بعد از بازی عصبانی بودم. رفتم تا با جانی اینفانتینو صحبت کنم. بابت حرف‌هایی که به او زدم، عذرخواهی می‌کنم. اینفانتینو دوست من است و احترام زیادی برای او قائل هستم.» این در حالی است که عبدالرحمن جاسم قضاوت بدی نداشت. داور قطری حتی می‌توانست یک پنالتی برای کرواسی بگیرد و به چند بازیکن معترض و هتاک مراکش کارت نشان دهد. این تنها اتفاق پیرامون داوری در این رقابت‌ها نبود.
    فیفا برای برخی مسابقات انتخاب‌های نادرستی داشت و می‌شود به این انتخاب‌ها ایراد گرفت. به‌طور مثال برای بازی پرتغال- مراکش در مرحله یک‌چهارم نهایی، داور آرژانتینی انتخاب شد و همه می‌دانند به‌خاطر رقابت مسی و رونالدو چنین انتخابی درست نبود. پپه، فیگو، برونو فرناندز و دیگر پرتغالی‌ها پس از مسابقه به عملکرد داور آرژانتینی انتقاد و فیفا را متهم کردند که می‌خواهد جام را برای مسی در آورد.
    متئو لاهوس با اینکه عملکرد خیلی بدی نداشت و 18کارت نشان داد و رکورددار جام‌جهانی شد، صدای هر دو طرف را در بازی هلند- آرژانتین درآورد. پس از مسابقه مسی از او انتقاد کرد و در عین حال هلندی‌ها هم به او معترض بودند. فان‌خال، سرمربی هلند انتقاد کرد که چرا داور مدام با بازیکنان حریف به زبان اسپانیایی حرف می‌زد و به بازیکنان هلند محل نمی‌داد. مسی که در ثانیه‌های پایانی کارت زرد گرفت،  باید یک کارت دیگر می‌گرفت اما داور هند عمدی او را نگرفت.
    داور بازی آرژانتین- کرواسی هم اشتباه فاحشی داشت. درحالی‌که کروات‌ها بر توپ و میدان حاکم بودند، اورساتوی ایتالیایی یک پنالتی بادآورده تقدیم آرژانتین کرد تا مسی پنجمین گلش را در این جام بزند.  بیشتر کارشناسان داوری این پنالتی را اشتباه دانستند و مودریچ هم درباره داور گفت که او بدترین داوری است که در عمرش دیده است.
    اروگوئه شدیدترین آسیب‌ها را از داوران دید. علیرضا فغانی یک پنالتی اشتباه به سود پرتغال گرفت تا اروگوئه بازی رودررو را 2بر صفر ببازد. اگر اشتباه کمک‌داور ویدئویی و پیروی فغانی از او نبود، اروگوئه به‌جای کره‌جنوبی از مرحله گروهی صعود می‌کرد. در بازی آخر و در ثانیه‌های پایانی هم یکی از بازیکنان غنا خطایی روی کاوانی در محوطه جریمه انجام داد اما دنیل سیبرت، داور وسط این دیدار و کمک داور ویدئویی تصمیم گرفتند که این صحنه را پنالتی اعلام نکنند .
    هواداران تیم ملی کانادا اعتقاد داشتند در بازی با بلژیک جانی سیکازوه یک پنالتی را برای این تیم نگرفته است. این داور زامبیایی همان داوری است که در جام ملت‌های آفریقا خشم بازیکنان تونس را در بازی با مالی برانگیخته و دقیقه 85سوت پایان را به صدا درآورده بود. در نیمه اول و در شرایطی که ادن آزار قصد داشت با یک پاس رو به عقب یان فرتونگن را صاحب توپ کند اما تایژن بیوکانن با تیزهوشی و از پشت مدافعان به حرکت درآمد و توپ را از زیر پای مدافع بلژیکی ربود. در ادامه این فرتونگن بود که پس از برخورد با بازیکن کانادا، موجب سرنگونی او شد اما کمک داور در اقدامی عجیب، آفساید بیوکانن را اعلام کرد. این در شرایطی بود که در تصاویر تلویزیونی نیز مشخص بود آزار با پاس رو به عقب، مرتکب یک اشتباه بزرگ شده و هنوز دلیل اعلام این آفساید مشخص نیست. نکته عجیب‌تر اینکه حتی اتاق VAR نیز در این صحنه دخالت نکرد.
    ویلتون سامپایو، داور بازی انگلیس- فرانسه هم اشتباهات فاحشی داشت. یک‌بار اواخر نیمه اول خطای مسلم اوپامکانو روی هری کین را نادیده گرفت. تشخیص او این بود که خطا بیرون محوطه رخ داد و مهاجم داخل سرنگون شده. صحنه آهسته نشان داد پنالتی بود. یک صحنه مشکوک هم نیمه دوم رخ داد که مدافع انگلیس ژیرو را داخل محوطه جریمه هل داد اما داور و VAR اعتنایی نکردند.
    در بازی تونس و فرانسه درحالی‌که فرانسوی‌ها در دقایق پایانی برای جبران گل خورده تلاش می‌کردند، گریزمان دقیقه ۸ وقت‌های تلف شده با یک ضربه والی گل زد اما گل او مردود شد چرا که گریزمان در لحظه ارسال شوامنی در موقعیت آفساید قرار داشت. در صحنه آهسته مشخص شد داور و کمک‌داور و تیم کمک‌داوران ویدئویی همگی اشتباه کرده‌اند و توپ پیش از رسیدن به گریزمان توسط مدافع تونس به حرکت درآمده بود. داور حتی حاضر نشد برای مشورت با VAR وقت بگذارد و بلافاصله سوت پایان را زد.

انتصاب داور عرب برای دیدار رده‌بندی هم منطقی نبود. مراکش هواداران زیادی در ورزشگاه‌ها داشت و آفریقایی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان از این تیم حمایت می‌کردند. داور قطری برای این مسابقه انتخاب مناسبی به‌نظر نمی‌رسید. تنها صحنه مشکوک این مسابقه صحنه مشکوک به پنالتی بود که برای کرواسی گرفته نشد.

آرژانتین هم از داوری زیان دید. در نخستین بازی این تیم که به شکست 2بر یک یاران مسی به عربستان منجر شد، آرژانتینی‌ها 3گل آفساید زدند که یکی از آنها آفساید نبود. البته اسلاوکو وینچیچ (اسلوونی) تقصیری نداشت و تکنولوژی نیمه خودکار این گل را مردود کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید