• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 آذر 1401
کد مطلب : 180413
+
-

قوانین سختگیرانه

کشور آلمان سالانه حدود ۵ میلیارد دلار از تولید بازی‌های رایانه‌ای درآمد کسب می‌کند، اما در سطح بین‌المللی به‌عنوان یک کشور با نظام سانسور بسیار دقیق برای بازی دیجیتال شناخته می‌شود. این کشور دارای قوانین سختگیرانه برای طبقه‌بندی و فروش بازی‌های دیجیتال در قالب رسانه‌ای است که بر پایه «قانون حفاظت از کودکان و نوجوانان آلمان» صادر و اجرا می‌شوند. در آلمان دولت از برچسب رتبه‌بندی سنی برای تنظیم عرضه بازی دیجیتال به‌طور عمومی به کودکان و نوجوانان استفاده می‌کند و خرده‌فروشان موظف به رعایت محدودیت‌های تعیین شده توسط این رتبه‌بندی هستند. مثلاً بازی مورد تأیید برای کودکان ۱۲ ساله و بالاتر نباید به کودک ۱۰ ساله عرضه شود. هرگونه نقض این مقررات مطابق با بند ۵ ماده ۲۸ قانون حفاظت از کودکان و نوجوانان آلمان قانون‌شکنی بوده و متخلف با پرداخت 50هزار یورو، جریمه و مجازات می‌شود.
در سال ۲۰۰۹، مقامات ونزوئلا لایحه‌ای را برای ممنوعیت بازی‌های ویدئویی و استفاده از اسباب‌بازی‌های خشن پیشنهاد دادند که با وجود اختلاف نظرها، از سال بعد از آن به اجرا درآمد. این قانون به‌طور خاص و واضح اعلام می‌کند: مردم نمی‌توانند اسباب‌بازی‌های خشن یا بازی‌های ویدئویی خشن را که مروج و محرک خشونت هستند، وارد، تولید، فروش، اجاره و یا توزیع کنند. قانونگذاران این کشور معتقدند بازی‌های ویدئویی خشن باعث افزایش نرخ جرم و جنایت در کشور می‌شود و برای نقض‌کننده لایحه مصوب، جزای 5سال حبس و جریمه‌های سنگین نقدی تعیین کردند.

دریچه
تاریخچه بازی‌های رایانه‌ای

حسین یاوری‌نیا: سال1949 میلادی از رالف بایر که دانشجوی جوانی بود خواستند یک برنامه تلویزیونی جذاب و استثنایی بسازد. او تلاش کرد برنامه‌اش به سبک بازی‌های ویدئویی امروزی تولید شود، اما شرکت‌های ژاپنی نینتندو(Nintendo ) وسگا (sega)توانستند نسل نو بازی‌های ویدئویی را عرضه و دوران طلایی این صنعت را آغاز کنند. شرکت Nintendo توانست با عرضه کنسول پرفروش nes و شرکت sega با عرضه کنسول پر فروش sg1000 باعث شدند قدرت نفوذ بازار کنسول از آمریکا به ژاپن کشیده شود. در سال1952 میلادی راسل داگلاس، دانشجوی دانشگاه کمبریج، تز خود را درباره تأثیر متقابل انسان و رایانه نوشت و نخستین بازی گرافیکی رایانه‌ای را به‌همراه 2همکلاسی دیگرش طراحی کرد. نخستین بازی واقع گرایانه در سال1961 میلادی به نام جنگ ستارگان نوشته شد، ولی هنوز چیزی به‌نام کنسول وجود نداشت تا رالف بایر که به‌طور موازی با راسل داگلاس ایده اولیه خود را دنبال می‌کرد، با همکاری شرکتی تجاری نخستین کنسول بازی را به بازار آورد. بعد از آن 7 نسل از کنسول‌های بازی به بازار آمد تا نسل قدرتمند کنسول‌های امروزی مثل پلی استیشن و ایکس باکس وارد بازار جهانی شود و به‌دست ما برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید