• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 18039
+
-

پلیس تهران 20هزار کتاب قاچاق را جمع‌آوری کرد

آموزگار: قاچاقچیان کتاب در نمایشگاه هم حضور داشتند

آموزگار: قاچاقچیان کتاب در نمایشگاه هم حضور داشتند


با هماهنگی اتحادیه ناشران و پلیس تهران حدود 10وانت از کتاب‌هایی که به شکل غیرقانونی منتشر و تکثیر شده بودند، جمع‌آوری شدند. سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ گفت: در بازرسی روز شنبه از شبکه‌های غیرمجاز کتاب حدود 20هزار جلد کتاب غیرمجاز کشف و ضبط شد.

به گزارش همشهری، در همین رابطه نشستی در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

محمود آموزگار با بیان اینکه حجم قاچاق کتاب خیلی وسیع است و در نمایشگاه‌های‌ مختلف و فروشگاه‌های مجازی شاهد آنها هستیم و حتی برخی در ادارات و وزارتخانه‌ها نفوذ کرده‌اند، از جمع‌آوری ۱۰ وانت کتاب قاچاق از نشرهای مختلف و پلمب 2مغازه خبر داد.

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان درباره قاچاق کتاب و اقداماتی که اتحادیه ناشران در این زمینه انجام داده، گفت: «چند سالی‌ است ناشران با چاپ غیرقانونی آثار دارای مجوز خود مواجه هستند. ناشرانی که کتاب پرفروش داشتند به ناگهان فروش کتاب‌هایشان به ثلث حتی ربع کاهش پیدا کرد زیرا عده‌ای سودجود کتاب‌های آنها را با هزینه کمتری منتشر می‌کنند. معمولا ۱۰ درصد کتاب‌های ناشران حرفه‌ای اقبال پیدا می‌کند و با درآمدی که این ۱۰ درصد برایشان ایجاد می‌کند معیشتشان‌ را تأمین می‌کنند. زمانی که شمارگان این کتاب‌ها کاهش پیدا می‌کند وضعیت معیشتی ناشران دچار مشکل می‌شود. این پدیده به‌قدری افزایش پیدا کرده که در نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه‌های استانی و فروشگاه‌های مجازی هم با آنها مواجه می‌شویم.»

پس از آن آموزگار درباره فعالیت اتحادیه ناشران برای مقابله با قاچاق کتاب توضیح داد: «ما ابتدا توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نسبت به این موضوع جلب کرده که تفاهمنامه‌ای بین اتحادیه ناشران و وزارت ارشاد امضا شد. سپس کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب از اعضای ارشاد و اتحادیه شکل گرفت که به مناسبت‌های مختلف نمایندگانی از قوه قضاییه و پلیس امنیت دعوت می‌شدند تا اقدامات لازم صورت بگیرد. سال گذشته در کتاب‌گردی تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر حضور داشتند که در آن روز دستفروشی‌ها بساطشان را جمع کرده بودند که این نشان می‌داد شهرداری مانع حضور آنها شده است اما پس از بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی دوباره دستفروشان بساط خود را پهن کردند. این موضوع باعث شد تا صدایمان دربیاید و بگوییم ما نمی‌توانیم با این وضعیت ادامه دهیم زیرا اتحادیه ناشران قدرت اجرایی ندارد و فقط می‌تواند در بین ناشران روشنگری کند و به همکاران صنفی خود گوشزد کند تا این اتفاقات نیفتد.»

او با اشاره به قانون حمایت از حقوق مولفان در کشورمان گفت:«سرقت ادبی جرم است و مجازاتش 6‌ماه تا 3سال زندان است اما براساس قانون این جرم خصوصی است و باید شاکی خصوصی داشته باشد که معمولا یا ناشران پول یا وقت ندارند و همین موضوع باعث می‌شود ناشران پا پیش نگذارند. اما چاپ کتاب‌های فاقد مجوز وزارت ارشاد مصداق جرم عمومی است و نیاز به شکایت ندارد. ما این موضوع را به وزارت ارشاد و قوه قضاییه تذکر دادیم تا اقدامات لازم را انجام داده و کتاب‌ها را جمع‌آوری کند.»

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از شناسایی مرکز چاپ کتاب‌های غیرقانونی و جمع‌آوری ۱۰ وانت کتاب و پلمب 2مغازه توزیع و پخش کتاب خبر داد و گفت:« این جمع‌آوری کتاب‌ها براساس حکم قضایی بوده است. البته تعدادی از این متخلفان پروانه نشر از وزارت ارشاد و پروانه کسب از اتحادیه ناشران داشتند.»

او درباره کتاب‌های جمع‌آوری شده نیز خاطرنشان کرد: « انتشارات امیرکبیر، انتشارات خوارزمی، انتشارات فرهنگ معاصر، علمی فرهنگی، سخن، نشر علم، پیکان، چشمه، جویدان، نیلوفر، آموت، آگاه، نشر آبی، پیام و... از ناشرانی هستند که کتاب‌هایشان به‌صورت غیرقانونی چاپ شده بود.»

آموزگار با اشاره به نفوذ شبکه قاچاق کتاب به نمایشگاه کتاب تهران گفت: «در نمایشگاه کتاب نیز قاچاق کتاب وجود داشت و چون نمایشگاه وسیع است نمی‌شود همه آنها را جمع‌آوری کرد. ناشر غرفه دارد اما چند غرفه جلوتر کتاب‌های همان ناشر را عرضه می‌کنند. این افراد حتی در دستگاه‌های دولتی هم نفوذ کرده‌اند و نمایشگاه کتاب می‌گذارند و تخفیف‌های بالایی می‌دهند و در این راستا وزارت ارشاد نامه‌هایی به ادارات و وزارتخانه‌ها زده است که از برگزاری نمایشگاه کتاب بدون هماهنگی وزارت ارشاد و اتحادیه خودداری کنند.»

آموزگار در پایان صحبت‌هایش گفت: «ما مخالف دستفروشان نیستیم اما آنها ظرفیت‌هایی دارند که عده‌ای سودجو از آنها سوءاستفاده می‌کنند. این ماجرا نیازمند برخورد قانونی با دستفروشان است که از عهده شهرداری برمی‌آید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید