• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180294
+
-

دربی هوا شد؟

آلودگی هوای تهران از فردا اوج می‌گیرد و مدارس و دانشگاه‌ها هم تعطیل شده‌اند در این شرایط برگزاری دربی کاملا بعید به‌نظر می‌رسد

دربی هوا شد؟

پرسپولیس و استقلال طبق برنامه‌ای که سازمان لیگ از قبل مشخص کرده بود، روز سه‌شنبه در چارچوب هفته دوازدهم مسابقات لیگ برتر مقابل هم قرار خواهند گرفت. اما با اینکه 48ساعت به برگزاری این بازی باقی مانده است، آلودگی هوا در تهران همچنان یک بحران مهم محسوب می‌شود؛ موضوعی که حتی شاید منجر به لغو دربی حساس پایتخت شود. انتظار می‌رفت شدت آلودگی هوا از ابتدای این هفته کمتر شود ولی ظاهرا این شرایط همچنان ادامه دارد و لغو دربی جدا از پیامدهای منفی برای دو باشگاه (از لحاظ بر هم خوردن برنامه مسابقات) سازمان لیگ را هم با چالش مواجه خواهد کرد.
دیروز فریبا گودرزی، کارشناس ارشد سازمان هواشناسی درباره وضعیت هوای تهران به تسنیم گفت: «هم‌اکنون شاخص آلودگی هوا عدد بالای 150 را نشان می‌دهد. البته این عدد به نسبت دیروز مقداری کم شده است و فردا هم احتمالا کاهشی خواهد بود، ولی انتظار می‌رود شاخص آلودگی هوای تهران از روز دوشنبه دوباره بالا برود. از روز دوشنبه تا سه‌شنبه هفته جاری به‌دلیل اینکه انباشت آلاینده‌ها ادامه خواهد داشت، پیش‌بینی می‌شود آلودگی هوا افزایش پیدا کند و در این روز‌ها برای همه گروه‌های سنی مضر باشد.»
او درباره اینکه آیا با این وضعیت می‌توان پیش‌بینی کرد که دیدار دربی روز سه‌شنبه برگزار نشود، گفت: «مطمئنا تا روز سه‌شنبه انباشت ادامه خواهد داشت، ولی تصمیم نهایی را کمیته اضطرار آلودگی هوا خواهد گرفت. با شاخص بالای 150فعالیت‌های فیزیکی در هوای باز به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، مخصوصا اینکه سه‌شنبه روز پیک آلودگی هواست و شاخص حتی به 170خواهد رسید. در روز سه‌شنبه به غیراز فعالیت بدنی، حتی تماشاگران هم نباید در معرض هوای آلوده قرار بگیرند. ما مدام اعلام می‌کنیم که افراد از خانه بیرون نیایند و از خودروی شخصی هم استفاده نکنند، آن وقت هزاران نفر با خودرو‌هایشان به ورزشگاه بروند؟! هم خودشان در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند و هم اینکه خودرو‌های زیادی در شهر تردد خواهند کرد.» این در حالی است که تمامی مدارس و دانشگاه‌های تهران نیز تا روز سه‌شنبه تعطیل شده‌اند و کلاس‌ها تا پایان این روز (29آذر) غیرحضوری خواهد بود.

   واکنش سهیل مهدی
سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر، در گفت‌وگو با همشهری در مورد اینکه آیا به‌دلیل آلودگی هوا احتمال لغو دربی وجود دارد، می‌گوید: «اگر از شما این سؤال را بپرسند چه جوابی خواهید داد؟ همه‌‌چیز در این زمینه روشن است. ما در بحث آلودگی هوا صاحب‌نظر و تصمیم‌گیرنده نیستیم و باید صاحبان سلامت جامعه در این خصوص نظر بدهند. اگر قرار باشد مسابقات ورزشی به‌دلیل آلودگی هوا، شرایط اقلیمی، وضعیت اضطراری یا هر مسئله دیگری برگزار نشود، در نهایت استانداری و شورای تامین در این زمینه نظر نهایی را اعلام خواهند کرد. اگر طبق نظر صاحبان سلامت جامعه، شرایط آلودگی هوا طوری باشد که نتوان این بازی را برگزار کرد طبیعتا راهی باقی نمی‌ماند و باید منتظر باشیم تا ببینیم چه اتفاقی در این زمینه رخ خواهد داد.»
مهدی درخصوص اینکه اگر دربی لغو شود در چه زمانی برگزار خواهد شد، می‌گوید: «اجازه بدهید این موضوع قطعی شود تا ببینیم چه تصمیمی باید بگیریم.»
 
   حضور هواداران قطعی نیست
روز گذشته مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به این موضوع اشاره کرد که دربی پیشانی لیگ است و با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. با این حال رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر به همشهری ورزشی می‌گوید: «حضور هواداران در ورزشگاه هنوز قطعی نیست و در این مورد باید دستگاه‌های نظارتی خبر بدهند.» از چند هفته پیش خبرهای مختلفی درخصوص احتمال حضور هواداران در دربی پایتخت مطرح شد، البته در تصاویری که قبلا در رسانه‌ها منتشر شده بخشی از صندلی‌های سکوها برداشته شده بود تا سکوها مقاوم‌سازی شود و در چنین شرایطی امکان حضور تماشاگران دو تیم سخت خواهد بود. با این حال اگر این بازی با حضور تماشاگران برگزار شود، به‌طور حتم بلیت‌فروشی به‌صورت محدود انجام خواهد شد و نمی‌توان انتظار داشت که سکوهای ورزشگاه آزادی به شکل قابل‌توجهی پر شود.

99 درصد لغو!
عصر دیروز معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران اعلام کرد «ممکن است زمان بازی استقلال و پرسپولیس تغییر کند» و با این اظهارنظر دربی تهران را یک گام دیگر به لغوشدن نزدیک کرد. درحالی‌که سهیل مهدی اعلام کرده بود برگزاری دربی به‌نظر مسئولان مربوطه درباره آلودگی هوا بستگی دارد، عابد ملکی، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران عصر دیروز گفت: «نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوای استانداری تهران برگزار شد که طی آن در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال درخصوص لغو دیدار شهرآورد اطلاع‌رسانی شد و قرار است این بازی روز سه‌شنبه برگزار نشود.» او ادامه داد: «قرار است فدراسیون فوتبال تاریخ جدیدی را برای برگزاری شهرآورد تهران اعلام کند تا تمهیدات لازم برای آن درنظر گرفته شود.» فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تا آخرین ساعات روز گذشته اظهارنظری در این خصوص انجام نداده بودند. در آخرین ساعات دیروز هم اظهارنظر دیگری از ملکی منتشر شد. او به خبرگزاری صداوسیما گفت: «شهرآورد تهران به‌علت آلودگی هوا لغو نشده است و خبر لغو یا برگزاری این دیدار فردا اطلاع‌رسانی می‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید