• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180292
+
-

دست بالای ایران در توسعه صنعت هسته‌ای

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس: ظرفیت غنی‌سازی بالای 60درصد را هم داریم

هسته‌ای
دست بالای ایران در توسعه صنعت هسته‌ای

براساس اعلام مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی، امروز (یکشنبه) بازرسان فنی این نهاد بین‌المللی به ایران می‌آیند تا ضمن بررسی مسائل ادعایی پادمانی، شاهد دور جدیدی از همکاری‌های فنی تهران و آژانس باشیم. این درحالی‌است که صنعت هسته‌ای کشور در ماه‌های اخیر گام‌های مهمی در مسیر توسعه برداشته ‌است.
به‌گزارش همشهری، در شرایطی مهم‌ترین هدف سفر بازرسان آژانس به تهران، بررسی ادعاهای پادمانی مطرح شده باهدف رفع ابهام‌ها و موانع موجود عنوان شده ‌است که سازمان انرژی‌ اتمی ایران در ماه‌های اخیر و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مجلس اقدام‌های قابل‌توجهی برای توسعه غنی‌سازی اورانیوم در کشور برداشته‌ است.برهمین اساس هم بود که رئیس سازمان انرژی‌ اتمی در دیدار با اعضای فراکسیون راهبردی مجلس، بر این نکته تأکید کرد که در شرایط کنونی، ظرفیت غنی‌سازی کشور به بیش از دوبرابر کل تاریخ رسیده ‌است؛ موفقیتی که به‌گفته محمد اسلامی، در چارچوب قانون اقدام راهبردی محقق شده‌ است. رئیس سازمان انرژی ‌اتمی با تأکید براینکه قانون اقدام راهبردی به‌خوبی اجرا شده و با موفقیت‌های قابل ‌توجهی نیز همراه بوده ‌است، گفت: سند جامعی برای پیشرفت صنعت و ایجاد ظرفیت بومی در سطح صنایع کشور تدوین شده ‌است که برنامه‌های سازمان براساس آن پیش می‌رود.

گام‌هایی در مسیر توسعه صنعت هسته‌ای
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس با اشاره به نشست مشترک  رئیس سازمان انرژی ‌اتمی با اعضای فراکسیون، به همشهری گفت: در این نشست مقام‌های سازمان انرژی ‌اتمی با ارائه گزارشی جامع و مبسوط، اعضای فراکسیون را در جریان فعالیت‌ها و موفقیت‌های به دست آمده در این حوزه قرار دادند.
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه در گذشته، مجلس قانونی به تصویب رسانده بود که براساس آن، راهبرد تولید 20هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تعیین شده بود، افزود: اجرای این قانون در دولت گذشته پیشرفت چندانی نداشت و فقط گام‌هایی درمسیر تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر برداشته شد، اما در دولت سیزدهم شاهد بودیم که اقدام‌های مثبت و روبه‌جلویی دراین حوزه انجام شده‌ است. وی به فعالیت‌های انجام شده دراین حوزه نیز اشاره کرد و افزود: در دولت سیزدهم گام‌های عملی مهمی برای اجرای فاز دوم نیروگاه اتمی بوشهر برداشته شده‌است. همچنین اقدام‌های لازم برای راه‌اندازی نیروگاه هزار مگاواتی جدید با مهندسی بومی برداشته شده ‌است. میرتاج‌الدینی ادامه‌داد: فعالیت‌های قابل‌توجهی نیز برای راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای 360مگاواتی در دارخوین انجام شده ‌است. ازسوی دیگر برنامه‌ریزی‌های دیگری در زمینه تامین سوخت رآکتورهای تهران و ... نیز انجام شده که از پیشرفت‌های مؤثری در این حوزه خبر می‌دهند.

افزایش توان بازدارندگی کشور
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس به این نکته هم اشاره کرد که سازمان انرژی‌ اتمی در انجام فعالیت‌های خود، به‌ویژه در زمینه پیشبرد غنی‌سازی اورانیوم، براساس قانون راهبردی مجلس حرکت می‌کند و در این زمینه موفقیت‌های قابل‌توجهی نیز به‌دست آو‌رده ‌است. میرتاج‌الدینی با بیان اینکه با توجه به اقدام‌های انجام شده در این زمینه، توان بازدارندگی کشور در این عرصه افزایش یافته‌ است، ادامه‌ داد: تا زمانی که اطمینان عملی حاصل نکنیم طرف مقابل به تعهدهای خود عمل کرده ‌است و در زمینه لغو تحریم‌ها راستی‌آزمایی انجام نشود، روند غنی‌سازی در ایران براساس راهبردهای تعیین شده در چارچوب قانون راهبردی مجلس ادامه می‌یابد. وی تصریح‌کرد: دولت سیزدهم در قالب سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی رهبر معظم ‌انقلاب، گام‌های مثبتی در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برداشته است و برآورد نمایندگان از فعالیت‌های انجام شده در این عرصه مثبت است. میرتاج‌الدینی افزود: باید توجه داشت که توسعه صنعت هسته‌ای، از مهم‌ترین نیازهای کشور به‌حساب می‌آید، چراکه توانمندی‌های این حوزه، در عرصه‌ها و میدان‌های مختلف توسعه به‌کار گرفته می‌شود؛ از کشاورزی تا تولید برق و سلامت و داروسازی، از عرصه‌هایی است که انرژی هسته‌ای به کمک توسعه و آبادانی کشور می‌آید.

تسلیم زیاده‌خواهی‌ها نمی‌شویم
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس درباره سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی به ایران نیز عنوان کرد: همکاری‌های فنی ایران با این نهاد بین‌المللی همواره در چارچوب پادمان ادامه داشته و تهران در این زمینه به تعهدهای خود عمل کرده ‌است، اما طرف مقابل باید بداند که ما تسلیم زیاده‌خواهی‌ها نخواهیم شد.
میرتاج‌الدینی با بیان اینکه درخواست‌های غیرمعقول طرف‌های مقابل را برنمی‌تابیم، افزود: سلامت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری ‌اسلامی بارها از سوی بازرسان آژانس مورد تأیید قرار گرفته‌ و طرف‌های مقابل هستند که باید به تعهدهای خود عمل کنند و در اصطلاح، هم‌اکنون توپ در زمین آنها قرار دارد؛ ما همواره ثابت کرده‌ایم که در عمل به تعهدهای خود صداقت داریم. وی با اشاره به ظرفیت‌های به‌وجود آمده در کشور برای غنی‌سازی اورانیوم، ادامه ‌داد: اکنون در شرایطی غنی‌سازی 60درصدی در کشور درحال انجام است که با توجه به توانمندی‌های موجود، ظرفیت غنی‌سازی بالای 60درصد را هم داریم. میرتاج‌الدینی تصریح‌کرد: با توجه به سیاست‌های نظام، براساس برنامه‌های تدوین شده در این حوزه گام برمی‌داریم و ارتقای ظرفیت‌های غنی‌سازی در کشور همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به فضاسازی‌های انجام شده پیرامون انجام غنی‌سازی 60درصدی در ایران، اضافه‌کرد: متوقف کردن روند افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در کشور، منوط به این است که طرف‌های مقابل تعهدات خود را اجرایی کنند. برگشت‌پذیری گام‌های برداشته شده در این عرصه از سوی ایران وابسته به این است که تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری‌اسلامی رفع شده و راستی‌آزمایی‌های لازم دراین زمینه انجام شود.

مکث
توسعه بدون‌ وقفه


بهروز کمالوندی-سخنگوی سازمان انرژی ‌اتمی
قانون اقدام راهبردی، شرایط خوبی را برای کشور ایجاد کرد‌ه‌ است. امروز سطح غنی‌سازی در تاسیسات هسته‌ای کشور براساس این قانون و به‌طور رسمی به ۶۰درصد رسیده‌ است و در کنار تحقیق و توسعه مستمر و بدون ‌وقفه، تکامل ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید در بهترین شرایط قرار دارد.
  رسانه‌های غربی گاه و بی‌گاه اظهاراتی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه در مواجهه با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران «گزینه‌های دیگر» نیز روی میز است؛ این یک واقعیت روشن است که اینگونه حرف‌ها فقط کاربرد رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد و بی‌تردید ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای ایران واقعیت‌ها را بر آنها تحمیل می‌کند.

مکث
انرژی ‌اتمی در مسیر صنعتی‌سازی


محمد قنادی معاون برنامه‌ریزی هسته‌ای و نظارت راهبردی سازمان انرژی ‌اتمی
فعالیت‌های سازمان انرژی ‌اتمی بر‌اساس برنامه راهبردی طولانی‌مدت تدوین شده، درحال اجراست. در دولت سیزدهم تلاش می‌شود دانش بومی هسته‌ای که حاصل تلاش متخصصان داخلی است، در مسیر صنعتی‌سازی و استفاده برای مردم درآید و سازمان انرژی‌اتمی از یک مجموعه تحقیقاتی، به یک مجموعه صنعتی و کارآمد برای کشور تبدیل شود. ورود به حوزه تامین دارو برای بیماری‌های مختلف ازجمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی، دفع آفات کشاورزی، پرتودهی موادغذایی برای افزایش ماندگاری و حفظ خواص محصولات کشاورزی و کاهش فسادپذیری ازجمله گام‌های نوین در عرصه عمومی برای استفاده مردم از دانش هسته‌ای است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید