• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180265
+
-

شهردار تهران در همایش روز حمل‌ونقل از ایده‌ای جدید برای تکمیل حمل‌ونقل زیرزمینی خبر داد

تکمیل مترو تا 1408

گزارش
تکمیل مترو تا 1408

هوای شهر تهران بسیار آلوده است و میانگین شاخص‌های کیفیت هوا طی چند روز گذشته چندین‌بار به رنگ قرمز درآمده‌ و زنگ هشدار و اضطرار را به صدا درآورده‌اند. از قرار معلوم، حداقل تا نیمه هفته جاری همین وضع باقی خواهد ماند. در این میان، شهرداری اگرچه یکی از 23دستگاهی است که برای کنترل و کاهش آلودگی هوا وظایفی برعهده دارد و از نظر تقسیم وظایف در رده‌های میانی (یازدهمین دستگاه اجرایی) قرار گرفته، اما به‌نظر می‌رسد که بیشتر از هر نهاد دیگری آستین‌ها را برای اقدام بالا زده است. در آخرین اقدام هم در همایش روز ملی حمل‌ونقل -که پنجشنبه گذشته در مشهد مقدس برگزار شد- شهرداری تهران با مؤسسات مالی برای نوسازی ناوگان مسافربری پایتخت تفاهمنامه‌هایی را به امضا رساند. به‌گزارش همشهری، در حاشیه همایش روز ملی حمل‌ونقل که در مشهد مقدس برگزار شد، تفاهمنامه خرید ون و تاکسی از تولیدکنندگان داخلی باحضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و سیدعبدالله ارجایی، شهردار مشهد با مؤسسه مالی ‌و اعتباری «ملل» به امضا رسید. همچنین تفاهمنامه دیگری برای ایجاد صندوق منفعت بهینه‌سازی سوخت جهت جذب منابع عمومی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی سبک و سنگین باحضور شهردار تهران و شهردار مشهد با قائم‌مقام بانک شهر امضا شد. در این همایش، شهردار مشهد نیز از امضای تفاهمنامه با بانک قرض‌الحسنه مهر برای ارائه تسهیلات در راستای ارائه 100هزار موتورسیکلت برقی (در مرحله اول) به متقاضیان خبر داد. این تسهیلات تا سقف 100میلیون تومان و با ساده‌ترین تشریفات بانکی اعطا خواهد شد.

 اگر 2پایه عسرت و غفلت از بین برود، دست دشمن به جایی بند نیست
 شهردار تهران در همایش روز حمل‌ونقل با یادآوری آنکه امروز 3ماه است کشور ما درگیر بلایی است که سناریوی اصلی آن را دشمنان مردم ایران نوشته‌اند، گفت: «این عداوت معطوف بر ۲پایه داخلی است؛ عسرت و مشکلات مردم و غفلت برخی مسئولان در خدمت‌رسانی به مردم. اینها 2پایه‌ای هستند که دشمن روی آن برای ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی حساب کرده است.» زاکانی به‌عنوان رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور افزود: «در تصویر ناکارآمدی، نفرت و نارضایتی در میان مردم موج خواهد زد. وقتی موضوع را به این ترتیب از بالا نگاه کنیم متوجه خواهیم شد اگر 2پایه عسرت و غفلت از بین برود، دست دشمن به جایی بند نیست. اگر بناست کار اساسی صورت پذیرد، ‌باید در داخل کشور کار کرد. وقتی برای مردم گشایش و رفاه فراهم کنیم، کسی نمی‌تواند روی زخم‌های معیشتی مردم نشسته و سوءاستفاده کند. امروز فرصت بی‌نظیری برای خدمت فراهم شده است؛ هیچ‌گاه چنین همگرایی برای خدمت‌رسانی به مردم در کشور فراهم نبوده است. شهرداری‌ها و مدیریت شهری اما به‌خاطر سطح تماس گسترده‌ای که با مردم دارند، می‌توانند به سرعت رضایت شهروندان را فراهم کنند. همچنین زمان به فعلیت رساندن اراده و تصمیم مدیریت شهری در سطح شهر بسیار کوتاه است؛ ضمنا باید توجه داشت امروز بالای 70درصد از جمعیت ایران شهرنشین هستند.»
زاکانی با تأکید بر اینکه نباید گذاشت عده‌ای با سعایت ریشه‌های «امید» را در دل مردم بخشکانند، گفت: «در پیمایش‌های انجام‌شده شهروندان تهرانی، مشکل ترافیک، آلودگی هوا و بد مَسکنی را از مهم‌ترین چالش‌های زندگی شهری عنوان کرده‌اند. روشن است مدیریت شهری می‌تواند با ورود به این موارد شرایط جامعه را به سمت زیست بهتر سوق دهد.»ژ

 نمی‌توان برای توسعه مترو معطل بودجه دولت ماند
زاکانی در همایش روز حمل‌ونقل صحبت‌هایی را درباره منابع محدود کشور و معطل نماندن برای توسعه حمل‌ونقل زیرزمینی شهر تهران بیان کرد و سپس گفت که یکشنبه در صحن شورای شهر، ایده‌ای جذاب را برای تکمیل مترو ارائه خواهد داد. آنچه او در رابطه با توسعه مترو و بودجه موردنیازش گفت به‌طور خلاصه در زیر آمده است.
امسال در بودجه پیشنهادی دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی شهرها منابع مالی به ۱۲هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ یعنی دوبرابر سال گذشته. با وجود این در تهران نمی‌توان  برای توسعه مترو معطل بودجه دولت ماند.
هزینه لازم برای تکمیل متروی تهران بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومان در سال۱۴۲۰ ارزیابی شده و در ایده جدید بدون نیاز به بودجه عمومی کشور، متروی تهران تا ۱۴۰۸ تکمیل و تحویل شهروندان می‌شود.
ایده شهرداری تهران نباید مانع کمک دولت به شهرداری‌ها برای توسعه مترو شود. در سال گذشته آنچه دولت به شهرداری تهران کمک کرده، تنها برای تکمیل ۵۸متر مترو کافی بوده است. راه‌حل توسعه حمل‌ونقل مولدسازی و مشارکت با بخش خصوصی است.
براساس سند جامع حمل‌ونقل پایتخت، شهر باید ۱۱هزار اتوبوس داشته باشد؛ درحالی‌که هم‌اکنون حدود ۲۵۰۰ اتوبوس در سطح شهر فعال هستند. بدیهی است بار این کمبود، روی دوش مردم است. نتیجه آن هم چیزی جز ترافیک و آلودگی هوا نیست. همه باید جهت توسعه ظرفیت‌های حمل‌ونقل برای برداشتن بار از دوش مردم تلاش کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید