• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180226
+
-

تمام‌قد به افتخار رانندگان حمل‌ونقل عمومی

یادداشت
تمام‌قد به افتخار رانندگان حمل‌ونقل عمومی

سیدجعفر تشکری‌هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران

۲۶آذر - روز ملی حمل‌ونقل - از روزهای افتخارآمیز تاریخ غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران است. ۲۶آذر۱۳۶۲ در اوج حملات رژیم بعث عراق به کشورمان، امام‌خمینی(ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان خودروهای باری خواستند تا به بنادر، مراجعه و کالاهای اساسی را به شهرها برسانند و هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر خود، راهی جنوب کشور و تاریخ‌ساز شدند.
روز ملی حمل‌ونقل، فرصتی برای یادآوری اخلاص، شجاعت و صداقت فعالان عرصه حمل‌ونقل و قدرشناسی از خدمات ارزشمند رانندگان و مهلتی است برای بازبینی وضعیت موجود، مسائل و مشکلات بر سر راه این بخش از جامعه و همچنین بازنگری در اختیارات، اعتبارات و امکانات موردنیازشان به‌منظور نیل به وضعیت مطلوب‌.
ضمن گرامیداشت ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی رانندگان خدوم و شریف شبکه حمل‌ونقل مسافری و باری در تهران و اقصی‌نقاط کشور، از خدمات خستگی‌ناپذیر سایر تلاشگران حوزه حمل‌ونقل در ناوگان‌های مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی که به‌صورت شبانه‌روزی مشغول به‌کار هستند، قدردانی می‌کنم.
واقعیت این است که شبکه حمل‌ونقل‌ کشور، اعم از بار و مسافر، با معضلات فراوانی روبه‌روست و کمبود و فرسودگی ناوگان به‌ویژه در بخش مسافری، نه‌تنها کار را برای رانندگان این بخش دشوار کرده، بلکه مسافران آن را نیز با مشقت مواجه کرده است.
بیش از یک‌دهه غفلت دولت‌های مختلف نسبت به شهر تهران و عدم‌حمایت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی که روزبه‌روز با مسائل و مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کرد، باعث شده که امروز ناوگان‌های‌ ریلی و اتوبوسی این شهر، از فقر شدید قطار و اتوبوس موردنیاز در رنج باشند؛ رنجی که مسافران این دو بخش، آن را هر روز با تمام وجود احساس می‌کنند.
ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر ۹میلیون نفری تهران، حداکثر برای جمعیت یک‌شهر ۳میلیون نفری کفایت می‌کند و افزایش ده‌ها برابری قیمت اتوبوس در یکی، دو دهه اخیر و محدودیت‌های ناشی از کاهش درآمدهای دولت و شهرداری تهران و آثار تحریم‌های ناجوانمردانه در بحث واردات و تولید داخل، از دلایل عمده‌‌ای هستند که شرایط حال حاضر را برای ناوگان اتوبوسرانی تهران رقم زده‌اند؛ از این رو، ضمن اورهال اتوبوس‌های موجود به‌صورت اساسی، خرید اتوبوس‌های جدید از سازندگان داخلی که خوشبختانه با حمایت قابل تقدیر دولت، شاهد آغاز فرایند ورود آنها به تهران و سایر شهرها و کلانشهرهای کشور هستیم و نیز تأمین اتوبوس‌های نو از سازندگان خارجی، راهکارهایی هستند که درصورت وجود اراده جدی، می‌توان آنها را در کمترین زمان ممکن، اجرایی و عملیاتی کرد.
شبکه مترو به‌عنوان سامانه پاک و انبوه‌بر نیز به‌دلیل کمبود ناوگان موردنیاز با وجود ظرفیت مناسبی که از آن برخوردار است، شرایط بهتری از اتوبوسرانی ندارد. بر این اساس، ضمن تمرکز بر توسعه و تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط موجود و اجتناب جدی از اقدام به احداث خطوط جدید، تجهیز و تقویت ناوگان ریلی از طریق اورهال (بازسازی اساسی) واگن‌های موجود و خریداری واگن‌های جدید از سازندگان داخلی و خارجی با حمایت دولت و استفاده از تسهیلات دولتی، باید با جدیت و به‌فوریت در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد. آلودگی هوا که این روزها با توجه به پدیده وارونگی هوا، جریان زندگی را در تهران دچار اختلال کرده و سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار داده است، بیش از عوامل گاه غیرقابل پیشگیری طبیعی، ناشی از عوارض کاملاً قابل پیشگیری که محصول بی‌توجهی دولت‌هایی است که اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ضرورت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های آلاینده را جدی نگرفتند و البته تا وقتی به جای انجام اقدامات بنیادین مانند حمایت همه‌جانبه از توسعه مترو و اتوبوسرانی به اقدامات نمادین مانند تعطیلی مدارس بسنده کنیم، در به روی همین پاشنه خواهد چرخید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید