• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 18026
+
-

خبر و تصویر بعد از مرگ را باور کنیم؟


شاهین امین/ دبیر گروه ادب و هنر
«بازیگر پیشکسوت سینما در سن 88سالگی درگذشت. آخرین فیلم سینمایی این بازیگر «نقش نگار» در سال 1394بود.»

این جملات مضمون خبر 20:30درباره درگذشت ناصر ملک‌مطیعی بود با تصاویری از آن مرحوم وچند ثانیه از فیلم «نقش نگار». همین خبر و مشابه آن شنبه 5خرداد 97در بخش‌های مختلف خبری صداوسیما، کوتاه و بلند، بارها و بارها پخش شد. بگذریم که در متن خبرها هیچ اشاره‌ای به دوری اجباری 36ساله این بازیگر از سینما نشد و سابقه سینمایی آن مرحوم تنها به فیلم «نقش نگار» محدود ماند نه حتی «سلطان صاحبقران» و «قیصر». این خبر و تصاویر در حالی در مهم‌ترین و سیاسی‌ترین بخش‌های خبری سیما پخش شد که همین ناصر ملک مطیعی تا چند‌ماه پیش در همین سیما ممنوع‌التصویر بود و در میانه یک برنامه زنده ناگهان بدون هیچ مقدمه‌ای ناپدید شد و برنامه بدون توضیح به پایان رسید و در همین سیما چند‌ماه پیش برنامه «دورهمی» با حضور ملک مطیعی با وجود اعلام قبلی اجازه پخش نیافت.

راستش را بخواهید هیچ علاقه و تعلق خاطری به سینمایی که مرحوم ملک مطیعی شمایل اصلی خود را با کلاه مخملی در آن یافت ندارم و هرگز هم غمخوار آن سینما نبودم. اما سؤالم از مسئولانی که در فاصله‎ کوتاه چند ماهه چنین تصمیمات متناقضی را می‌گیرند، این است که در‌ماه مبارک رمضان  که ‌ماه ایمان و صداقت و درستی است، رفتاری چنین را باید چه بنامیم؟ احترام به اموات یا موج سواری؟ چه اتفاقی افتاده از ممنوع‌التصویری تا ده‌ها بار پخش تصویر و یاد نام یک نفر؟

آقایان تصمیم‌گیرنده امور فرهنگی کاش هنگام مرگ ملک‌مطیعی و امثال او اگر برتصمیمات قبلی خود همچنان استوار هستند بر باور خود بماندند تا حداقل صداقت‌شان زیر سؤال نرود. اگر هم این تصمیم‌گیران سیما و سینما گمان می‌برند رفتارسی و اندی ساله‌شان در قبال برخی اشتباه بوده است؛ پس از آنکه دست آن‌ افراد از این جهان کوتاه شد قضیه را به همین سادگی برگزار نکنند، شجاعانه حلالیت بطلبند تا باورکنیم حرف‌ها و رفتارهای امروزشان را.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید