• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180233
+
-

رشد قیمت خودرو روی موج عوامل اقتصادی

نقش بورس‌کالا در افزایش قیمت خودرو چیست؟

از ابتدای پاییز سرعت رشد قیمت خودرو افزایش یافته و از 2ماه پیش عرضه محصولات خودروسازان در بورس‌کالا بیشتر شده به‌طوری که تاکنون 2100خودرو در این بورس عرضه شده است. به باور برخی کاربران فضای مجازی، بورس‌کالا عامل این رشد قیمت بوده است با این حال به باور کارشناسان نقش عواملی چون قیمت ارز، عرضه قطره‌چکانی و واسطه گری بیش از هر عامل دیگری بوده است.
به‌گزارش همشهری، از 2ماه پیش برنامه عرضه خودروهای داخلی در بورس‌کالا سرعت گرفته، در این مدت 2100خودرو در این بورس عرضه شده است. افزایش عرضه خودرو در بورس‌کالا در شرایطی اتفاق افتاد که از اوایل شهریور تاکنون قیمت خودرو سیر صعودی داشته ضمن اینکه این روند صعودی قیمت خودرو از سال 1397 تاکنون همگا‌م با رشد قیمت دلار به‌طور مداوم ادامه داشته، با این حال ظرف روز‌های گذشته برخی استدلال کرده‌اند که علت رشد قیمت خودرو در این مدت عرضه خودرو در بورس‌کالا بوده است. اگرچه به‌نظر می‌رسد کمبود عرضه خودرو به قیمت‌های مورد تقاضای مشتریان در بورس‌کالا فشار وارد کرده اما نباید فراموش کرد نقش متغیر‌های اقتصادی بر قیمت خودرو، بیش از سایر عوامل است.
از نظر اقتصادی موضوعاتی ازجمله میزان عرضه و تقاضا، نرخ تورم که از کانال قیمت ارز بر قیمت خودرو اثر می‌گذارد و افزایش هزینه‌های تولید ازجمله عوامل مؤثر بر قیمت خودرو هستند. داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد همه این عوامل در سال‌جاری روند صعودی داشته‌اند و به زعم تحلیلگر‌ان این عوامل ریشه اصلی رشد قیمت خودرو بوده‌اند.
‌میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو در این‌باره می‌گوید:‌ نمی‌توان افزایش قیمت خودرو را به عرضه آن در بورس‌کالا نسبت داد زیرا در چند سال گذشته مهم‌ترین فاکتورهایی که بر قیمت خودرو اثرگذار بوده نرخ ارز و نااطمینانی‌های موجود در بازار بوده، این اهرم‌ها همچنان فعالند. سپهر زنگنه، یکی دیگر از کارشناسان صنعت خودرو نیز درباره دلایل افزایش قیمت خودرو می‌گوید: یک عامل افزایش قیمت خودرو‌ افزایش نرخ ارز است.
او همچنین کاهش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ورود نقدینگی سرگردان به بازار خودرو را از عوامل دیگر افزایش قیمت خودرو عنوان و تأکید می‌کند: از عوامل مهم کنترل قیمت خودرو، برقراری تناسب بین عرضه و تقاضاست. تا این مهم محقق نشود نمی‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو کنترل شود.این موضوعی است که رضا فاطمی امین، وزیر صمت هم بر آن تأکید دارد و می‌گوید: یکی از عوامل رشد قیمت خودرو، نبود تعادل بین عرضه و تقاضاست. البته به‌گفته او با تحقق واردات خودرو عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید