• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180232
+
-

رشد 8/2 درصدی تولیدات صنعتی

میزان تولید صنایع در آبان‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.2درصد و نسبت به مهرماه امسال7.4درصد رشد کرده است

صنعت
رشد 8/2 درصدی تولیدات صنعتی

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد: میزان تولید صنایع در آبان ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.2درصد و نسبت به مهر ماه امسال7.4درصد رشد کرده است با این حال میزان تولید صنایع پتروشیمی افت محسوس داشته است.
به گزارش همشهری، میزان تولید به‌ویژه کارخانه‌های صنعتی از ابتدای دهه 90تاکنون با چالش‌های زیادی مواجه شده و فراز و نشیب‌های زیادی داشته است به‌طوری که به زعم کارشناسان یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعلی اقتصاد ایران در کنار تورم میزان تولیدات صنعتی است. طبق اطلاعات موجود میزان رشد تولید ناخالص داخلی ایران از ابتدای دهه 90تاکنون نزدیک به صفر بوده و همین موضوع بیانگر آن است که تولید در ایران با مشکلات زیادی مواجه است. یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع، تامین مالی یا کمبود نقدینگی است که اخیرا بانک مرکزی تلاش کرده است از طریق انتشار اوراق گام بخشی از این مشکلات را مرتفع کند. آنطور که تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان تولیدات صنعتی در ایران که بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد در چند ماه گذشته با رشد مواجه شده و این روند در آبان ماه نیز ادامه یافته است.

رشد 8.2درصدی تولید
مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود تحت عنوان پایش بخش حقیقی اقتصاد اعلام کرده حجم تولید در کارخانه‌های صنعتی ایران در آبان ماه امسال نسبت به آبان پارسال 8.2درصد افزایش داشته و از میان 15صنعت در بورس 12صنعت با رشد تولید و فقط 3صنعت با کاهش تولید مواجه شده‌اند. این گزارش حتی نشان می‌دهد فقط در ماه گذشته در مقایسه با مهر ماه امسال حجم تولید با صعود 7.4درصدی مواجه شده است. بیشترین میزان رشد تولید مربوط به صنعت خودرو‌سازی‌ است به‌طوری که طبق آمار‌های موجود میزان تولید در صنعت خودرو و ساخت قطعات در آبان امسال در مقایسه با آبان پارسال 47.3درصد و در مقایسه با مهر ماه امسال 16.2درصد افزایش نشان می‌دهد.
همچنین در این دوره سطح تولید در میان تولیدکننده‌های فلزات پایه 6درصد نسبت به آبان پارسال افزایش داشته است. از دیگر صنایعی که در آبان ماه امسال با جهش تولید مواجه شده‌اند می‌توان به گروه ماشین آلات وتجهیزات، دارو‌سازی‌ و محصولات فلزی اشاره کرد. با وجود این در این دوره برخی صنایع ازجمله تولید کننده‌های محصولات شیمیایی که عمدتا تولیدکننده‌های پتروشیمی هستند، چوب و کاغذ، لاستیک و پلاستیک و گروه معادن با افت تولید مواجه شده‌اند. مهم‌ترین صنعتی که با افت قابل توجه تولید مواجه شده گروه پتروشیمی است که میزان تولید در آنها نسبت به آبان پارسال 14.6درصد افت کرده است. تولیدکننده‌های محصولات معدنی نیز با افت 6.1درصدی تولید مواجه شده‌اند.

رشد 14.4درصدی فروش
طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس در کنار افزایش تولید، میزان فروش کارخانه‌های صنعتی نیز در آبان امسال نسبت به مهر ماه 14.5درصد و نسبت به آبان پارسال 14.4درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق این گزارش جمع کل محصولات فروخته شده کارخانه‌های صنعتی در 8ماه امسال در مقایسه با 8ماه سال قبل 9.6درصد بیشتر بوده است. بیشترین میزان فروش نیز در میان همه صنایع مربوط به شرکت‌های خودرو‌ساز بوده است. آمار‌ها نشان می‌دهد میزان فروش این شرکت‌ها در آبان امسال در مقایسه با آبان پارسال 67.2درصد و درمقایسه با مهر ماه امسال 21.6درصد بیشتر بوده است. آمارها همچنین نشان می‌دهد با وجود افت تولید شرکت‌هایی که محصولات معدنی تولید می‌کنند در آبان ماه میزان فروش آنها در این ماه نسبت به پارسال 18.4درصد و حتی نسبت به مهر ماه 36.3درصد افزایش نشان می‌دهد. بخش مهمی از این محصولات این شرکت‌ها از محل موجودی انبار آنها فروخته شده است. از دیگر صنایعی که درآبان امسال میزان فروش محصولات‌شان بیشتر شده می‌توان به گروه تجهیزات برقی، ماشین آلات و تجهیزات اشاره کرد در مقابل اما صنایعی ازجمله گروه محصولات شیمیایی، چوب وکاغذ و دارو‌سازی‌ با افت فروش مواجه شده‌اند. سطح فروش تولید کننده‌های محصولات پتروشیمی در آبان ماه 4.7درصد افت کرده است. در مجموع می‌توان گفت در آبان ماه امسال 12صنعت با افزایش فروش مواجه شده‌اند و 3صنعت میزان فروش محصولاتشان کاهش یافته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید