• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180220
+
-

«کوچه‌های بنی‌هاشم» میان برج‌های ستارخان

مشارکت پزشکان و بازاریان برای اجرای بزرگ‌ترین تئاتر محیطی کشور

گزارش
«کوچه‌های بنی‌هاشم» میان برج‌های ستارخان

مریم باقرپور- روزنامه‌نگار

یکی پزشک است و آن دیگری مهندس، چندتایی بازاری و کارمند هستند و در میانشان طلبه هم دیده می‌شود. آنها هر سال وقت شروع برنامه، دست از کار می‌کشند یا طوری برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند گوشه‌ای از کارهای این رویداد را برعهده بگیرند و بتوانند در اجرای برنامه بزرگ‌ترین تئاتر محیطی کشور مشارکت کنند.
اینجا محل اجرای «نمایشواره کوچه‌های بنی‌هاشم» در محله ستارخان است. این روزها در کنار شلوغی‌ها و ترافیک خیابان ستارخان، در محدوده برج‌های محله، نمای کاهگلی با نورهای رنگی و نخل‌های خرما داخل آن جلوه‌گری می‌کند. از داخل صداهای زیادی به گوش می‌رسد. هر کسی به کاری مشغول است؛ یکی چوب‌ها را برش می‌دهد و آن دیگری با چیدن آجرها روی هم سعی در آماده کردن دیوارهای اتاق دارد و عده‌ای هم در گوشه‌ای در حال تمرین هستند تا نمایش‌شان به بهترین شکل اجرا شود. اینجا محل اجرای سیزدهمین نمایشواره «کوچه‌های بنی‌هاشم» است؛ نمایشواره‌ای که قرار است با حضور ده‌ها بازیگر تا ۸ دی‌ماه برگزار شود.

اجرای نمایش مردمی
نمایشواره کوچه‌های بنی‌هاشم را اعضای گروه فرهنگی «ریحانه  النبی» تدارک دیده‌اند. اعضای این گروه از دانشجو، بازاری، مهندس، پزشک، طلبه، بازیگر و... تشکیل شده‌اند؛ برای همین این روزها داخل ملکی که تا ماه‌ها قبل رها شده بود، عده زیادی در حال فعالیت هستند تا هرچه زودتر فضا برای حضور شهروندان آماده شود. مسیر حرکت مردم مناسب‌سازی شده‌ و اتاق‌ها با گچ، سیمان و کاهگل و... شکل گرفته‌اند و لوکیشن‌ها تا حدود زیادی آماده‌اند. علیرضا خوش‌رفتار، مدیر اجرایی و نویسنده نمایشواره هم مدام در حال‌ تردد است. او می‌گوید: «گروه ریحانه‌النبی، تشکل مردمی است که بدون حمایت از هیچ نهاد و سازمانی این برنامه را تدارک می‌بیند؛ به همین دلیل زمان اجرا که می‌رسد اعضا خودشان را برای کمک می‌رسانند. برخی حضور فیزیکی دارند و برخی در تدارک تجهیزات همراه هستند. البته مردم هم با کمک‌های مالی گروه را تنها نگذاشته و از هزار تا میلیون‌ها تومان کمک‌حالمان هستند.»

انتظار برای استقبال
امسال سیزدهمین نمایشواره کوچه‌های بنی‌هاشم به محله ستارخان رسیده و سال‌های قبل در محدوده‌هایی مانند زیر پل سیدخندان، برج اسکان میرداماد، میدان امام حسین(ع)، خیابان شریعتی و میدان انقلاب اجراشده است. سال گذشته هم ساکنان محدوده میدان خراسان میزبان گروه بوده‌اند. خوش‌رفتار می‌گوید: «سال گذشته بیش از ۵۰هزار نفر در برنامه حضور داشتند و امیدواریم که امسال با توجه به تبدیل کل برنامه به تئاتر تعداد بازدیدکنندگان در ستارخان بیشتر باشد؛ چون در طول نمایشواره جلوه‌های  جذاب زیادی وجود دارد که افراد را جذب می‌کند.»

۵ وادی کوچه‌های بنی‌هاشم
برای این اجراها، هنرمندان سخت مشغول تمرین هستند و صدایشان از میان دیوار اتاق‌ها شنیده می‌شود. گویا قرار است بیش از ۵۰هنرمند در این نمایش‌ها مشارکت کنند. مدیر اجرایی برنامه دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «بازیگران ما از همه گروه‌های سنی هستند و هر شب اجرای گروهی دارند؛ چون تعداد بازدیدکنندگان بالاست و برای سازماندهی آنها هر شب بازدیدکنندگان بین گروه‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰نفره تقسیم شده و وارد اتاق‌ها یا همان وادی‌ها می‌شوند. سپس گروه‌های نمایش برایشان اجرای زنده دارند. درواقع ما ۵لوکیشن داریم. بازدیدکننده‌ها در هر لوکیشن یک ربع توقف می‌کنند، گروه اول که تمام شد، گروه دوم وارد و پس از یک ساعت تمام لوکیشن‌ها پر از جمعیت می‌شود.»

از خوزستان تا قم
با ورود به داخل محوطه گویا به گذشته‌های دور با ساختمان‌های کاهگلی و دیوارهای آجری قدم می‌گذارید؛ جایی‌که برای ایجادش نخل‌ها را از جنوب ایران و کاه‌ها و آجرها را از قم و چوب‌های قدیمی را هم از روستاهای دور و... آورده‌اند. یکی از اعضا که در حال پیگیری روند جانمایی وسایل است، می‌گوید: «تهیه این امکانات سخت بود، اما جذابیت‌های خودش را برای بازدیدکنندگان و حتی ما دارد. ما می‌توانستیم به جای نخل‌های واقعی از تنه درخت و برگ استفاده کنیم، اما نخل‌ها را به اینجا آوردیم تا به واقعیت نزدیک‌تر باشد یا آجرهای تهران و اراک ضخامت کمتری دارند، اما آجرهای قم قطور هستند و زمانی که کاهگل رویشان ریخته می‌شود، بهتر به چشم می‌آیند؛ برای همین بهترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید