• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180183
+
-

سکویی برای جاودانگی

سکویی برای جاودانگی

بدون شک همه ستاره‌های مراکش و کرواسی، ترجیح می‌دادند به جای بازی عصر شنبه، عصر یکشنبه در دیدار نهایی جام‌جهانی به میدان بروند اما حضور در دیدار رده‌بندی نیز برای آنها موقعیت بسیار ویژه‌ای است. از 32تیم حاضر در این دوره از جام‌جهانی، 28تیم به خانه برگشته‌اند و فقط 4تیم هنوز در قطر دیده می‌شوند. مراکش و کرواسی نیز جزو همان 4تیم هستند. پس این جایگاه به هیچ‌وجه جایگاهی نیست که دست‌کم گرفته شود. رسیدن به نیمه نهایی جام‌جهانی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی به‌نظر می‌رسد. کرواسی قبلا فقط 2بار به این مرحله رسیده بود و یکی از 4تیم برتر دنیا به شمار می‌رفت. اما مراکش در همه تاریخ‌ فوتبالش هرگز در این مرحله حضور نداشت و اساسا نخستین تیم تاریخ قاره آفریقا بود که تا این مرحله پیش رفت و اینچنین شاهکار کرد. در نتیجه هر دو تیم با رسیدن به نیمه‌نهایی، کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند. با هر نتیجه‌ای در پایان بازی امروز هم نمی‌توان از ارزش و اهمیت این کار کم کرد اما بدون تردید، پیروزی در این بازی برای هر 2تیم اهمیت زیادی دارد. آنها سکوی سوم تورنمنت را می‌خواهند و امروز برای رسیدن به این جایگاه تلاش خواهند کرد.
هم کرواسی و هم مراکش به‌خوبی می‌دانند که تاریخ، تیم برنده مسابقه امروز را ساده‌تر به یاد خواهد آورد. شکی نیست که هر دو تیم یک تورنمنت رؤیایی را پشت سر گذاشته‌اند. مراکش در یک گروه بسیار سخت صدرنشین شده و 2غول بزرگ یعنی اسپانیا و پرتغال را از جام کنار زده است. کرواسی نیز تیم قدرتمندی مثل برزیل را شکست داده تا قدرت واقعی‌اش را به رخ فوتبال دنیا بکشد. کروات‌‌ها به‌عنوان کشوری که فقط 4میلیون جمعیت دارد، 2بار پیاپی به نیمه‌نهایی جام‌جهانی رسیده‌اند و مراکشی‌ها نیز یک طلسم بسیار بزرگ را در تاریخ فوتبال شکسته‌اند. با وجود این آنچه قبلا برای این دو تیم اتفاق افتاده، به هیچ‌وجه نمی‌تواند اهمیت فزاینده بازی امروز را از بین ببرد. هر 2تیم، سکوی سوم را می‌خواهند و قصد دارند جام‌جهانی را با مدال برنز ترک کنند. کرواسی قبلا یک‌بار این کار را انجام داده و حالا به تکرار آن فکر می‌کند. مراکشی‌ها نیز بهترین نتایج تاریخشان را گرفته‌اند و می‌خواهند با سوم شدن در جام، این ماجرا را تکمیل کنند. شاید اگر تیم‌های بزرگ‌تر، سرشناس‌تر، پرستاره‌تر و پرآوازه‌تری به رده‌بندی می‌رسیدند، این بازی را اصلا جدی نمی‌گرفتند و انگیزه‌ای برای حضور در آن نداشتند اما برای کرواسی و مراکش، ماجرا کاملا فرق می‌کند. آنها با شور و هیجان زیادی به استقبال رده‌بندی می‌روند. آنها این برد را به هر قیمتی برای خودشان می‌خواهند. شاید در طول تاریخ، کمتر پیش آمده که 2تیم رده‌بندی را تا این اندازه جدی بگیرند. برای مراکش و کرواسی اما این یک فینال دیگر در جام‌جهانی است!
دالیچ یا رکراکی، هر 2مربی تا همین‌جا نیز در این تورنمنت تاریخ‌سازی کرده‌اند. سوم شدن در جام‌جهانی اما فرصتی است که نباید برای آنها از دست برود. ازخط دروازه تا نوک حمله، همه بازیکنان درون زمین می‌دانند که این بازی چقدر برای تیم‌شان مهم است. آنها می‌دانند که در این بازی چطور زیر ذره‌بین خواهند رفت و با هر حرکت ساده چقدر موردتوجه قرار خواهند گرفت. این سکویی برای جاودانگی است. در نبردی که برنده‌اش بیشتر از تیم بازنده در طول تاریخ به یاد آورده خواهد شد. نبردی بین 2تیم بسیار خوب که برخلاف نخستین بازی جام، باید حتما به‌عنوان برنده یا بازنده از زمین مسابقه خارج شوند. تنها مسابقه تکراری این دوره جام‌جهانی، جذابیت‌های پنهان و آشکار زیادی دارد. کرواسی و مراکش 2تیم بسیار منظم هستند که کمتر دست به اشتباه می‌زنند. 2تیم با فشردگی طولی و دفاع بسیار منظم که هیچ‌فرصتی به رقبا نمی‌دهند. بعید نیست این مسابقه نیز به سرنوشت دیدار دور گروهی تبدیل شود و در پایان 90دقیقه هیچ گلی نداشته باشد. در مرحله نیمه‌نهایی، اوضاع برای کرواسی و مراکش اصلا خوب پیش نرفت اما بدون شک هواداران این 2تیم در قطر، به پسرانشان افتخار می‌کنند؛ پسرانی که یک تورنمنت خارق‌العاده را در قطر پشت سر گذاشتند و حالا می‌خواهند تورنمنت را با پیروزی ترک کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید