• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180177
+
-

جنگ دستکش‌ها

تقابل ویژه شهرآورد سه‌شنبه، رویارویی دروازه‌بان‌های بازگشته از جام‌جهانی است

جنگ دستکش‌ها

اگرچه هنوز حال و هوای کشور متاثر از دربی تهران نیست، اما به هر حال روز سه‌شنبه قرار است پرسپولیس و استقلال برای نودونهمین بار در تاریخ 2باشگاه در برابر هم به میدان بروند. با توجه به در کورس بودن هر دو تیم، این مسابقه واجد حساسیت جدولی است، اما کیست که نداند دربی همیشه داستان‌های پیرامونی خاص خودش را دارد؟ این بازی هم می‌تواند میدانی برای دوئل‌های ویژه باشد؛ مثلا نبرد مهاجمان خارجی 2تیم یعنی یورگن لوکادیا در این سمت و کوین یامگا در آن سوی میدان. با این حال به‌نظر می‌رسد یکی از دوئل‌های ویژه این بازی، رویارویی علیرضا بیرانوند و حسین حسینی باشد؛ گلرهای اصلی 2تیم که هر دو از جام‌جهانی بازگشته‌اند و البته هر یک داستان متفاوت خاص خود را دارند.

   بیرو در سراشیبی
جام‌جهانی2022 برای فوتبال ایران بازنده‌های پرشماری داشت، اما از آن جمله به‌طور ویژه باید به علیرضا بیرانوند اشاره کرد. اگرچه بیرو با حضور در قطر بین گلرهای ایرانی به رکورددار بازی در تاریخ جام‌های جهانی تبدیل شد، اما این رکوردشکنی چندان هم برای او خوشایند نبود. علیرضا در بازی با انگلستان به‌شدت مصدوم و تعویض شد. فیفا به او اجازه حضور در مقابل ولز را نداد، اما بیرانوند در دیدار با آمریکا درون دروازه برگشت و عملکرد ضعیفی ارائه داد. او 2گل خورد که دومی با خوش‌اقبالی و اختلاف میلی‌متری آفساید اعلام شد. چند خروج اشتباه دیگر از بیرانوند هم نشان داد او آماده نبود و به همین دلیل انتقادهای زیادی از کادرفنی تیم ملی صورت گرفت. خیلی‌ها به کی‌روش خرده گرفتند که وقتی حسین حسینی در بازی با ولز کلین‌شیت کرده، طبیعتا باید مقابل آمریکا هم او به میدان می‌رفت. در هر صورت اما انتخاب کارلوس چیز دیگری بود و جواب هم نداد. بیرانوند که این اواخر حاشیه‌هایی هم داشته، به‌طور کلی در بهترین فرم فوتبالش به سر نمی‌برد. او در بازی دوستانه برابر سپاهان نیز 2گل دریافت کرد که نشانه خوبی برای پرسپولیسی‌ها نیست. با این حال بسیاری بر این باورند که علیرضا هنوز بهترین دروازه‌بان ایران به‌شمار می‌آید و شاید دربی زمانی برای اوج‌گیری او باشد.

   حسینی و آزمون اثبات لیاقت
آن سوی میدان اما حسین حسینی در یکی، دو فصل اخیر به روزهای خوبش بازگشته است. او فصل گذشته با به ثبت رساندن 18کلین‌شیت، با اقتدار عنوان بهترین دروازه‌بان فوتبال ایران را به‌خودش اختصاص داد؛ هرچند در آن فصل علیرضا بیرانوند در لیگ برتر حضور نداشت. درخشش حسینی در فصل جدید هم ادامه یافت؛ تا جایی که جسته و گریخته صدای برخی کارشناسان مبنی بر اینکه او باید گلر اصلی تیم ملی در جام‌جهانی باشد، درآمد. دروازه‌بان استقلال البته در بازی با انگلیس به شکلی غیرمنتظره فرصت حضور در میدان را پیدا کرد، اما اوضاع به شکل کابوس‌واری برای او پیش رفت. دریافت 6گل از سه‌شیرها، بدترین آمار یک دروازه‌بان ایرانی در تاریخ جام‌جهانی را به نام حسینی به ثبت رساند، اما او در دیدار با ولز دروازه‌اش را بسته نگه داشت تا به سومین دروازه‌بان ایرانی تاریخ تبدیل شود که در جام‌جهانی کلین‌شیت می‌کند. گفتیم که حسینی در برابر آمریکا به میدان نرفت و حالا خیلی‌ها می‌گویند اگر او انتخاب شده بود، شاید سرنوشت تیم ملی تغییر می‌کرد. حالا دربی فرصتی برای حسینی است تا خودش را ثابت و این گزاره را تقویت کند. آیا او موفق خواهد شد؟

   جدل 6 و 8
در لیگ امسال هم رقابت زیرپوستی بیرانوند و حسینی ادامه داشته است. هم‌اکنون بیرو با ثبت 8کلین‌شیت در 11هفته گذشته موفق‌ترین دروازه‌بان لیگ بوده و حسینی هم با 6بار بسته نگه داشتن دروازه‌اش، در حال تعقیب گلر سرخ‌هاست. بی‌گمان کلین‌شیت هر یک از این 2نفر در دربی، مهم‌ترین موفقیت آنها از این دست خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید