
شهروندهای جدید برای پایتخت
فروشگاه زنجیرهای شهروند در حال توسعه شعبهها و همینطور شیوههای فروش اینترنتی و اقساطی است

در میان تعداد زیادی از فروشگاههای زنجیرهای که دائما در محلههای مختلف تاسیس و برچیده میشوند، مجموعه فروشگاههای شهروند با سالها سابقه، به فعالیت مستمر خود ادامه میدهند. به گزارش همشهری، این شرکت بزرگ خردهفروشی که هر روز مستقیما با نیازهای مصرفی شهروندان ارتباط دارد، در ابتدای هفته آینده 8شعبه جدید را در تهران و کرج، همزمان با برنامه هفدهمین شنبه «امید و افتخار» شهرداری افتتاح میکند و از طرح فروش اعتباری و اقساطی خود رونمایی خواهد کرد. از طرف دیگر این مجموعه به سمت ایجاد فروشگاههای تخصصی و محلهای حرکت میکند که در همین روز یک شعبه آن با فروش محصولات پلاستیکی شروع بهکار خواهد کرد.
مدیران فروشگاه شهروند هدف از توسعه شعبههای آن را افزایش خدماترسانی در مناطق مختلف پایتخت و شهرستانها و شهرهای اطراف تهران، توسعه کسبو کار، ایجاد درآمد پایدار، اشتغالزایی، حمایت از تولیدات داخل و محصولات ایرانی و سهولت دسترسی شهروندان مناطق مختلف به کالای باکیفیت و قیمت مناسب، کاهش ترافیک و سفرهای غیرضروری عنوان میکنند.
مدیرعامل فروشگاه شهروند در اینباره گفت: «این فروشگاههای جدید، با توجه به تأکید شهردار تهران درباره راهاندازی فروشگاههای شهروند در محلات مختلف با مساحت کمتر از هزار مترمربع راهاندازی میشوند. البته برای آنها نیروی جدیدی جذب نمیشود و با مدیریت هزینه، استفاده از نیروهای موجود و تکیه بر توان و ظرفیت داخلی منابع انسانی شهروند، کارکنان موردنیاز را تامین میکنیم.»
بهگفته او، تمام فروشگاههای کوچک شهروند در حد دپوی کالاهای اساسی و موردنیاز مشتریان خود، دارای انبار و محل نگهداری هستند؛ با وجود این برای شعبههای کوچکتر شهروند، برخی فروشگاههای بزرگ بهعنوان فروشگاه معین و هاب درنظر گرفته شده تا کالای موردنیاز فروشگاههای کوچکتر بدون وقفه تامین شود.
قربانیان درباره روند ایجاد و تأسیس «شهروند محله» نیز توضیح داد:« شهروند محله همان فروشگاههای فرانچایز (اعطای نمایندگی) است که باید در قالب مشارکت شهروندی تأسیس شوند. این کار نیازمند برخی مقدمات قانونی نظیر سامانه نرمافزاری، سفارشگذاری، نرمافزار مالی، شبکه تأمین، مدل قراردادی و مشارکتی است که بعضی از این اقدامات مقدماتی اجرا و فراخوان مشارکت هم منتشر شده است.»
مدیرعامل فروشگاه شهروند گفت: «اکنون فروش اینترنتی برای فروشنده و خریدار صرفه اقتصادی دارد و استقبال مردم در این حوزه بیشتر است.»
او با اشاره به ثبتنام تعدادی از متقاضیان ایجاد فروشگاههای شهروند در سراسر کشور، گفت: «از ۲۷سال گذشته تاکنون، شهروند به خارج از تهران توسعه پیدا نکرده است و بیش از ۵۰درخواست در استانهای کشور (به جز تهران) در سامانه ثبت شده است.» در سالهای قبل خبرهایی از واگذاری برند شهروند منتشر شده بود. حدود 9ماه قبل شهردار تهران از بازگرداندن برند شهروند به مجموعه شهرداری تهران خبر داد و گفت که در دوره گذشته این برند به قیمت ۳میلیارد تومان فروخته شده بود؛ درحالیکه ارزش این برند ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. این قرارداد لغو شد و برند به شهرداری بازگشت. علیرضا زاکانی در همین زمان نیز اعلام کرده بود که تهران دارای ۳۵۲ محله است که برنامهریزی کردهایم هر محله شهر یک فروشگاه شهروند داشته باشد و درنظر داریم تا در این فروشگاهها در زمینه عرضه لوازم خانگی تمرکز بیشتری داشته باشیم.
جنبه دیگر توسعه فروشگاه شهروند که در هفته آینده جزئیات آن منتشر میشود، فروش اعتباری و اقساطی با استفاده از کارتهای هوشمند است. در گذشته نمونههای آزمایشی از این نوع فروش اجرا شده بود که با توجه به موفقیت آن، کارکنان سازمانها و عموم مردم تحت پوشش فروش اقساطی قرار خواهند گرفت.