• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180057
+
-

در جریان اجلاس برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین تأکید شد

اراده متقابل برای گسترش روابط

هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و چین دیروز درباره ۱۶محور جدید همکاری توافق کردند

دیپلماسی
اراده متقابل برای گسترش روابط

«اراده پکن برای توسعه روابط راهبردی جامع با تهران هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند»؛ این،  موضع‌ معاون نخست‌وزیر چین در تهران حکایت از آن دارد که ایران و چین با وجود برخی اختلاف‌نظرهای اخیر و انتقادها به همراهی رئیس‌جمهور این کشور با برخی مواضع ضدایرانی شورای‌همکاری‌ خلیج‌فارس، همچنان درحال برداشتن گام‌های مؤثری به‌منظور توسعه مناسبات دوجانبه در قالب برنامه جامع همکاری‌های 25ساله هستند. به‌گزارش همشهری، برگزاری اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» که دیروز با حضور هیأت بلندپایه‌ای از پکن و معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان در تهران انجام شد، نشان می‌دهد اراده سیاسی سران 2کشور همچنان بر گسترش مناسبات دوجانبه در همه حوزه‌ها استوار است و خللی به آن وارد نشده‌است.  در شرایطی که با وجود محدودیت‌ها و فشارهای تحریمی، مبادلات تجاری ایران و چین در 9ماه نخست سال‌جاری در حدود 20درصد افزایش داشته‌است، دوطرف درجریان اجلاس دیروز که باحضور بالاترین مقام مذاکره‌کننده چینی در حوزه ایران برگزار شد، در 16موضوع برای اجرای تفاهمنامه 25ساله به تفاهم رسیدند؛ تفاهم‌هایی که براساس آن مقرر شده انجام اقدام‌های اجرایی در حوزه نفت و گاز، سرمایه‌گذاری مشترک، تعاملات مالی و ارزی و پروژه‌های استراتژیک در حوزه زیرساخت و بنادر در دستورکار قرار گیرد. گفته می‌شود قرار است این تفاهمنامه‌ها در دیدار آتی روسای‌جمهور 2کشور که مقدمات آن درحال انجام است، به امضا برسد.

مقابله با یکجانبه‌گرایی جهان سلطه
بررسی آخرین وضعیت اجرای برنامه ۲۵ساله همکاری‌های مشترک 2کشور و تأکید بر لزوم سرعت بخشیدن به روند اجرای این برنامه از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی معاون اول رئیس‌جمهوری ایران و معاون نخست‌وزیر چین در جریان اجلاس دیروز در تهران بود.
محمد مخبر در این اجلاس روابط 2 کشور را دیرینه و تاریخی توصیف و تأکید کرد که روابط تهران و پکن از جایگاه رفیعی برای رهبران 2 کشور برخوردار است و رئیس‌جمهور ایران نیز با جدیت گسترش مناسبات فی‌مابین را دنبال می‌کند.
وی همچنین به دیدار روسای‌جمهور 2 کشور درجریان برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای در سمرقند ازبکستان (25شهریورماه 1401) اشاره کرد و این دیدار را پراهمیت و نقطه عطفی در روابط 2 کشور دانست.
 مخبر به این نکته هم اشاره کرد که ایران و چین در مسیر مقابله با یکجانبه‌گرایی جهان سلطه از وحدت نظر و مواضع واحدی برخوردارند و مذاکرات خوب و سازنده‌ای میان 2 کشور درباره موضوع‌های مختلف در جریان است؛ موضوعی که می‌تواند مسیر پیش‌رو برای توسعه بیش‌از پیش همکاری‌های دوجانبه را هموار کند.

ظرفیت‌های گسترده ایران
معاون اول رئیس‌جمهور به ظرفیت‌های گسترده ایران در حوزه‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل، ترانزیت و ذخایر نفت و گاز اشاره و اعلام کرد تهران آمادگی دارد همکاری‌های مشترک خود را با پکن در بخش‌های مختلف همچون انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد. مخبر تصریح کرد: با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند می‌توانند به مناطقی برای همکاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و چینی تبدیل شوند. وی همچنین بیان کرد که با وجود حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی2 کشور دراین مبادلات به میزان حداقلی است که باید برای گسترش آن اقدام‌های لازم انجام شود. دراین میان معاون اول رئیس‌جمهور حفظ و احترام به تمامیت ارضی جمهوری‌اسلامی را نیز موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت ایران عنوان‌کرد و رعایت این اصل متقابل و خدشه‌ناپذیر را ازسوی همه کشورها ضروری دانست.

مکث
توسعه همکاری‌های راهبردی تهران- پکن

اگرچه در روزهای اخیر همراهی رئیس‌جمهور چین با برخی مواضع ضدایرانی شورای‌همکاری خلیج‌فارس انتقادهایی را نسبت به رویکرد پکن دراین زمینه به‌همراه داشت و زمینه‌ساز بروز تردیدهایی در محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور درباره چشم‌انداز همکاری‌های راهبردی 2 کشور شد، اما معاون نخست‌وزیر چین دیروز در جریان اجلاس تهران تأکید کرد اراده پکن درمسیر توسعه همکاری‌های استراتژیک با تهران تغییرناپذیر است. هو چون هوآ با اشاره به سوابق تاریخی روابط 2 کشور گفت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. پکن از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می‌کند. این مقام چینی به این نکته هم اشاره کرد که ایران و چین باید در این زمینه‌ها به‌صورت قاطع از یکدیگر پشتیبانی کرده و در حوزه مبارزه با تروریسم نیز همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را تقویت کنند. هو چون هوآ همچنین با اشاره به برنامه ۲۵ساله همکاری مشترک 2 کشور و دستاوردهای حاصل از توافق‌های دوجانبه اضافه‌کرد که این دستاوردها برای دوطرف مهم و مثبت بوده و حاصل تلاش مشترک است؛ پکن تمایل دارد همکاری و هماهنگی خود را با تهران تقویت کند تا روند توسعه مناسبات فی‌مابین استمرار داشته باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید