• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180012
+
-

پاسخ به5سؤال رایج درباره مترو

سؤال یک  آیا شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی توانایی تولید قطار و واگن مترو  را دارند؟
  بله. شرکت واگن‌سازی تهران هم‌اکنون در حال انجام آخرین مراحل آزمایش قطار ملی تولید شده است تا پس از تأییدهای نهایی تولید انبوه در دستور کار قرار بگیرد تا در فاز نخست 15رام قطار ملی به خطوط افزوده شود.
سؤال 2 همه واگن‌های فعال فعلی مترو وارداتی هستند؟
  خیر. بخش عمده‌ای از ناوگان متروی تهران که بالغ بر 1500دستگاه واگن می‌شود، با همکاری شرکت واگن‌سازی‌ تهران و شریک تکنولوژی خودش یعنی شرکت سی‌آرسی چین ساخته و تحویل شبکه متروی تهران شده است. به‌عبارتی حدود ۷۰درصد از واگن‌های کنونی توسط شرکت واگن‌سازی تهران تهیه یا تأمین شده‌است.
سؤال 3 متروی تهران چند دستگاه واگن دارد و چه تعداد باید داشته باشد؟
 1523واگن دارد. برای خدمات‌رسانی مطلوب متروی تهران 1000واگن جدید دیگر نیاز دارد.
سؤال 4 تعدادی از واگن‌های مترو در انبارها قرار دارند و نیازمند اورهال (بازسازی اساسی) هستند. چرا این اقدام سریعا در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟
 باتوجه به تحریم‌ها، امکان تامین یکسری از قطعات یدکی موردنیاز در واگن‌ها و قطارهای مترو وجود ندارد؛ هرچند بسیاری از قطعات داخلی‌سازی شده‌اند، اما هنوز دانش و امکان تولید برخی از تجهیزات که تامین‌کننده آنها بعضی شرکت‌های خارجی هستند، در کشور فراهم نشده است. در نتیجه واگن‌هایی که در اورهال به این قطعات نیاز پیدا کرده‌اند، فعلا از خط سرویس‌دهی خارج شده و به‌اصطلاح خوابیده‌اند.
سؤال 5 مشکل اصلی متروی تهران چیست؟
مشکل اصلی به موضوعات اقتصادی و کمبود نقدینگی برمی‌گردد. تحریم‌ها هم عاملی شده‌اند تا قطعات موردنیاز یا اصلا وارد کشور نشوند یا به سختی تامین شوند؛ این درحالی است که اگر تقاضای تولید وجود داشته باشد و منابع مالی موردنیاز آن تامین شود، شرکت واگن‌سازی تهران، بدون طرح توسعه این توانایی را دارد که سالانه ۳۰۰دستگاه واگن مترو تولید کرده و تحویل متروی کلانشهرها دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید