• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180003
+
-

لباس‌های خاص برای پلیس‌های ویژه

لباس‌های خاص برای پلیس‌های ویژه

یونیفورم و پوشش یگان ویژه از پوشش معمول سایر پلیس‌ها متمایز است و فرم و شکل یونیفورم‌شان به اقتضای وظایف‌شان طراحی شده است. این پوشش خاص با آنکه میان نیروهای این یگان و سایر پلیس‌های کشور تمایز ایجاد می‌کند ولی در میان نیروهای یگان ویژه زنان، همنوایی و یکدستی خاصی به‌وجود می‌آورد و هیئت ظاهری منظم و باابهتی به آنها می‌بخشد.

لباس تاکتیکال

لباس‌های عملیاتی ویژه نیروهای انتظامی که به نام یونیفورم‌های تاکتیکال (تاکتیکی یا جنگی) شناخته می‌شوند، معمولا مشکی‌رنگ هستند. در چند سال اخیر نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی بیشتر از این یونیفورم‌های چریکی استفاده می‌کنند که برای استتار و پنهان شدن از دید دشمن مناسب است.

پوشش مردان پلیس عضو یگان ویژه در مقایسه با یونیفورم یگان ویژه زنان از تنوع بیشتری برخوردار است و در 3نوع تاکتیکال، Anti-riot clothing
(معروف به سوسکی) و لباس‌های جدید نیروهای ویژه ناجا، طراحی شده است.

لباس سوسکی (Anti-riot clothing )

رایج‌ترین لباس‌های نیروی انتظامی لباس‌های زرهی آنهاست که لباس سوسکی هم نامیده می‌شود. این نوع لباس مخصوص نیروهای ضد‌شورش است و در برابر ضربات چاقو، آتش و... مقاومت مناسبی دارد.

لباس یگان ویژه متفاوت است

به‌دلیل تحرک بسیار بالای نیروهای یگان ویژه لباس این نیروها طوری طراحی شده که برای انجام مأموریت‌های مختلف مانع تحرک آنها نشود و به حفظ امنیت نیروها کمک کند. این لباس سرشانه‌ها و کتف، آرنج و ساق دست، مچ دست، قسمت جلویی سینه و شکم، پشت و کمر، ران پا، زانو و ساق پا را از برخورد با ضربات و اصابت گلوله حفظ می‌کند. در لباس این نیروها بخش کیسه‌مانندی برای گذاشتن تجهیزات آنها درنظر گرفته شده است.  لباس یگان ویژه زنان از مانتو، شلوار، مقنعه و کلاه نظامی مشکی رنگ تشکیل شده است. اعضای این یگان روی یونیفورم خود لباس ضدضربه‌ای به تن می‌کنند که در زمان انجام عملیات آنها را از ضربات احتمالی محافظت می‌کند. دستکش و دستبند امنیتی از دیگر تجهیزات اعضای این یگان است که به محافظت از دست‌ها در برابر ضربات احتمالی کمک می‌کنند. این دستکش‌های ضد‌شورش از مواد عبوردهنده هوا با اندازه مچ‌های قابل تنظیم و کف دست‌های تقویت شده ساخته شده‌اند. فوم ساعد و مچ پا از دیگر تجهیزات ایمنی زنان عضو یگان ویژه است که با قرار گرفتن روی ساعد دست و مچ پا، آنها را در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. پلیس زنان برخلاف مردان از باتوم و سپر استفاده نمی‌کنند، اما بیسیم یکی از وسایل ضروری است که روی لباس آنها نصب می‌شود.

لباس‌های جدید یگان‌های ویژه

در سال‌های اخیر لباس جدیدی برای یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ناجا مورد استفاده قرار می‌گیرد که از پارچه‌هایی با استحکام و مقاومت بالا به رنگ‌های ترکیبی سبز و زرد تهیه می‌شود.

پوششی متناسب با مأموریت‌های ویژه

اعضای یگان ویژه زنان نخستین پلیس‌های زن کشور هستند که از پوشش چادر استفاده نمی‌کنند و این موضوع در گروه‌های مختلف پرسش‌هایی را به‌وجود آورده است. سردار حسن کرمی در پاسخ به این ابهام توضیح داد: «این شبهه‌اندازی کار ضد‌انقلاب است. اگر چه با چادر می‌شود عملیات انجام داد، اما با توجه به اینکه مأموران ما در صحنه عملیات برای دستگیری اقدام می‌کنند با توجه به استنادات شرعی و رعایت حدود شرعی این پوشش را برای آنها به‌کار برده‌ایم. اگر چه اعتقاد داریم حجاب محدودیت نیست و چادر حجاب برتر است، اما مأموران ما در عین رعایت حجاب و پوشیدن مقنعه و گذاشتن کلاه، لباس ضد‌ضربه‌ای متناسب با مأموریت را به تن دارند.» فرمانده یگان‌های ویژه فراجا گفت: « لباس فرم این یگان کاملا پوشیده بوده و بدن‌نما هم نیست و با توجه به مأموریت آنها طراحی شده است؛ همانطور که ورزشکاران ما در صحنه ورزش نیز از لباس‌های پوشیده استفاده می‌کنند که منافاتی با رعایت حجاب ندارد. این لباس با توجه به استنادات شرعی و رعایت حدود شرعی برای یگان زنان انتخاب شده است.»








 

این خبر را به اشتراک بگذارید