• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 179977
+
-

محرومیت زدایی از پایتخت طبیعت ایران

۵۴۱میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی کهگیلویه و بویراحمد به دستور استاندار قرار است با تأکید بر تأمین «آب آشامیدنی» و « راه روستایی» هزینه شود

گزارش
محرومیت زدایی از پایتخت طبیعت ایران

کهگیلویه‌وبویراحمد، با 800هزار نفر جمعیت در همسایگی زاگرس و با داشتن منابع و ظرفیت‌های فراوان، پنجمین استانی است که بیشترین نقش را در تولید ناخالص داخلی دارد. با وجود این، پایتخت طبیعت ایران، در میان محروم‌ترین استان‌ها قرار گرفته و از نظر صنعت، اشتغال و زیرساخت‌های توسعه وضعیت خوبی ندارد. این استان کوچک و کم‌جمعیت در میان کوه‌های زاگرس قرار دارد و همین توپوگرافی موجب شده تا سال‌های سال از نظر راه دسترسی به مناطق دیگر کشور وضعیت خوبی نداشته باشد. تا همین چند سال پیش کهگیلویه‌وبویراحمد، پایین‌ترین شاخص‌های توسعه از نظر راه قرار داشت به‌طوری که به اذعان اهالی، مهم‌ترین عامل توسعه‌نیافتگی استان را باید نتیجه همین مشکل دانست. به گزارش همشهری، سال گذشته برای نخستین‌بار خبر رسید که کهگیلویه‌وبویراحمد 495میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی دریافت خواهد کرد تا صرف رفع مشکل آب آشامیدنی و راه استان شود. امسال نیز کهگیلویه‌وبویراحمد دومین اعتبار محرومیت‌زدایی خود را به مبلغ ۵۴۱میلیارد تومان صرف سکونتگاه‌های روستایی و عشایری محروم، آبرسانی، آبخیزداری، بهداشت و درمان و مدرسه‌سازی خواهد کرد، اما سهم بیشتر این اعتبار به تأمین آب آشامیدنی و راه روستایی می‌رسد، زیرا محرومیت اصلی استان در این دو بخش تعریف شده است.

اعتبار نقد

استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز راه‌های روستایی و آب آشامیدنی شهرها و روستاهای استان از محل محرومیت‌زدایی تامین می‌شود، می‌گوید: پس از سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه‌وبویراحمد در دفتر محرومیت‌زدایی مجلس نشستی برگزار و همه پروژه‌های آب و جاده روستایی این استان بررسی شد.
سیدعلی احمدزاده با تأکید بر اینکه اعتبار محرومیت‌زدایی نقد است، می‌افزاید: رقم‌های بزرگ برای سازندگی استان تزریق شده و با تلاش مجموعه مدیران دستگاه‌های اجرایی موجب تحول و شتاب در روند ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها خواهد شد.
به‌گفته وی، هنر مدیران دستگاه‌های اجرایی است که با برنامه‌ریزی نگذارند پول‌ها برگشت بخورد و در جهت محرومیت‌زدایی این استان کوشا باشند.
استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد تأکید می‌کند: سال گذشته اعتبار استانی تقریبا ۱۰۰درصد جذب شد و برگشت اعتبار در هیچ حوزه‌ای وجود نداشت حتی در اسناد خزانه هم برگشت نبود.
استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد پیش از این و در دیدار با وزیر وقت راه و شهرسازی پیگیر مشکلات پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی و طرح مسکن ملی در استان شده بود.
درخواست پیگیری مشکلات پروژه‌ها، توسعه راه‌سازی، توجه به زیرساخت‌ها و راه‌های روستایی از مهم‌ترین محورهای مورد پیگیری استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد در این دیدار بود.
احمدزاده با اشاره به پراکندگی روستاها و بعد مسافت و کوهستانی و سخت‌گذربودن، خواستار توجه ویژه به زیرساخت‌ها و بخش راه روستایی استان شده و گفته بود که کهگیلویه‌وبویراحمد، استانی کوهستانی و هزینه راه‌سازی و خدمات در آن نسبت به سایر استان‌ها زیادتر است.

رفع تنش آبی

یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم در صرف اعتبار محرومیت‌زدایی کهگیلویه‌وبویراحمد، آب آشامیدنی است. به‌گفته مسئولان این استان، سال گذشته ۲17میلیارد تومان کمک از محل بودجه محرومیت‌زدایی برای آبرسانی 116روستای استان اختصاص یافته است، اما رفع تنش آبی در شهرها و روستاهای کهگیلویه‌وبویراحمد به اعتبار چند برابری نیاز دارد.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه اعتبار محرومیت‌زدایی سال گذشته به‌طور کامل تخصیص یافته است به همشهری می‌گوید: امسال هنوز تخصیص اعتبار بودجه محرومیت‌زدایی و حتی بودجه استانی انجام نشده و ما با گذشت 9ماه از سال هیچ اعتباری دریافت نکرده‌ایم.
اسفندیار برخه رقم پیشنهادی آبفا برای رفع تنش آبی در استان را 2هزار میلیارد تومان می‌داند و می‌افزاید:‌ هم‌اکنون 6شهر و 250 تا 270روستای کهگیلویه‌وبویراحمد با جمعیت بیش از 100هزار نفر تنش آبی دارند که اعتبار پیشنهادی برای تامین آب پایدار آنها برآورد شده است. سد تنگ‌سرخ بویراحمد، آبرسانی از سد کوثر به بهمئی برای تامین آب ۸۵هزار نفر، آبرسانی از سد کوثر به دهدشت، چرام، لنده برای ۳۰۰روستا و ۲۴۰هزار نفر جمعیت از طرح‌های در دست اجرای آبرسانی در این استان است که تامین اعتبار و تکمیل آنها می‌تواند بخشی از تنش آبی را جبران کند.
شهروندان کهگیلویه‌وبویراحمد در حالی با تنش آبی مواجه هستند که این استان 10‌درصد
آب‌های جاری ایران را به‌خود اختصاص داده و گویا سهم لازم را از آن نبرده است.

هزینه 5برابری

کهگیلویه‌وبویراحمد 1500پروژه عمرانی در دست اجرا دارد، اما از آنجا که از نظر ترکیب جمعیت روستایی جزو 4استان اول کشور و میانگین جمعیت روستایی آن ۴۴درصد از کل جمعیت است، راه روستایی در آن اهمیت ویژه‌ای یافته است. در شرایطی که شاخص‌های راه روستایی در کشور به بیش از 70درصد رسیده، این عدد در کهگیلویه‌وبویراحمد 52درصد است. 4400کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه‌وبویراحمد وجود دارد که ۵۰درصد آن معادل 2100هزار کیلومتر خاکی و شوسه است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه‌ بر اساس قانون بودجه ۵۰۰کیلومتر از راه خاکی و شوسه روستاهای بالای ۲۰خانوار استان تا پایان دولت باید آسفالت شود به همشهری می‌گوید:‌ سال گذشته بیش از 130کیلومتر از این میزان و طی 9ماه امسال هم 100کیلومتر آسفالت شده و امسال 280کیلومتر مسیر با قرارداد 960میلیارد تومانی در دست اجراست.
عابد محمدی با بیان اینکه کوهستانی بودن استان و محرومیت‌ها، هزینه احداث راه اعم از کوهستانی، فرعی و اصلی را به بیش از 5برابر متوسط کشوری رسانده است، می‌افزاید: امسال 56میلیارد تومان از محل محرومیت‌زدایی برای راه درنظر گرفته شده که سال گذشته این رقم 52میلیارد تومان بود.
او اعتبار کامل راه‌های روستایی از منابع استانی را بیش از 800میلیارد تومان می‌داند و تأکید می‌کند اگر اعتبارهای مصوب به‌طور کامل تخصیص یابند، طی چند سال آینده هیچ راه روستایی خاکی در استان باقی نمی‌ماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید