• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179928
+
-

پرونده شهادت دانیال رضا‌زاده و حسین زینال‌زاده با اجرای حکم قاتل‌شان بسته شد

طناب دار بر گردن قاتل 2جوان مشهدی

پیگیری
طناب دار بر گردن قاتل 2جوان مشهدی

 پسر جوانی که در جریان ناآرامی‌های خیابانی در مشهد 2جوان بسیجی را با ضربات چاقو به شهادت رسانده و چند نفر دیگر را مجروح کرده بود بعد از تأیید حکم اعدامش در دیوان عالی کشور، صبح دیروز در ملأ عام مجازات شد.
به گزارش همشهری، این جوان که مجیدرضا نام داشت، روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه امسال در خیابان حر عاملی مشهد با چاقو به 2 بسیجی به نام‌های دانیال رضا‌زاده و حسین زینال‌زاده حمله کرد و آنها را به شهادت رساند. او سپس ۴نفر دیگر را نیز مجروح کرد و از محل حادثه گریخت. 2روز بعد از این جنایت تحقیقات گسترده‌ای برای دستگیری قاتل آغاز شده بود که او همراه ۳ نفر از اتباع خارجی در استان سمنان دستگیر و به مشهد منتقل شد. وقتی متهم تحت بازجویی قرار گرفت به قتل 2جوان بسیجی اعتراف کرد و گفت قصد داشته ابتدا به تهران و سپس به ترکیه فرار کند. در این شرایط بود که پرونده اتهامی او با صدور کیفرخواست به اتهام محاربه به دادگاه انقلاب ارسال شد.
در جلسه محاکمه که در دادگاه انقلاب اسلامی مشهد به ریاست قاضی سیدهادی منصوری برگزار شد، نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست اتهام متهم را محاربه دانست و گفت که او ۲ نفر از بسیجیان را شهید و ۴نفر دیگر را مجروح و در همه مراحل تحقیقات به جرم خود اعتراف کرده و سلامت روحی وی نیز از سوی پزشکی قانونی تأیید شده است. در ادامه اولیای دم 2بسیجی شهید شکایت‌شان را مطرح کردند و خواستار مجازات قاتل فرزندان‌شان شدند.
ادامه جلسه محاکمه به دفاعیات متهم و وکیل مدافعش اختصاص داشت. او گفت: اتهاماتم را قبول دارم. راهم را اشتباه رفتم، قبول دارم اشتباه کردم و حس نفرت عمومی از این کارم را درک می‌کنم. فکرم و باورهایم غلط بود. تصور می‌کردم این افراد دشمن‌من هستند، چاقو را در دست خود پنهان کرده بودم و نفهمیدم چه اتفاقی افتاد و الان منتظرم هر چه زودتر مجازات شوم.
او ادامه داد: تحت‌تأثیر فضای مجازی بودم. از نظر روحی سلامت هستم و پیج‌هایی را که اخبار نادرست منتشر می‌کردند دنبال می‌کردم. الان به این نتیجه رسیدم این افرادی که اغتشاش می‌کنند در اشتباه هستند. آن روز هنگام فرار با چاقو به هرکسی که می‌رسیدم حمله می‌کردم. من خود را قربانی فضای مجازی می‌دانم، می‌ترسیدم. می‌خواستم به تهران و سپس به ترکیه فرار کنم. در دلم بذر نفرت کاشته شده بود و برادرکشی کردم.
در ادامه این جلسه وکیل مدافع متهم به دفاع از او پرداخت و در نهایت متهم برای اخذ آخرین دفاع بار دیگر در جایگاه ایستاد. او گفت: اتهامات خود را قبول دارم و از خانواده شهدا می‌خواهم حلالم کنند.
با پایان این جلسه قضات دادگاه برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند و درنهایت با گناهکار تشخیص دادن متهم او را به اعدام در ملأعام محکوم کردند. با وجود صدور این حکم متهم به رأی دادگاه اعتراض کرد و پرونده برای بررسی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد. قضات دیوان اما با بررسی محتویات پرونده از آنجا که همه‌‌چیز علیه متهم بود او را گناهکار دانستند و حکم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد را تأیید کردند.
صبح دیروز درحالی‌که همه تشریفات قانونی و شرعی پرونده طی شده بود متهم به نزدیکی محل وقوع جرم منتقل شد. در آنجا عده زیادی از شهروندان مشهدی حضور داشتند و آماده اجرای حکم بودند. همچنین خانواده 2بسیجی شهید نیز در محل حضور داشتند و پس از انجام تشریفات و قرائت حکم متهم مقابل دیدگان مردم اعدام شد.
غلامعلی صادقی، رئیس‌کل دادگستری استان خراسان رضوی در حاشیه اجرای این حکم گفت:‌ از کلیه عوامل انتظامی و امنیتی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به انجام وظایف قانونی خود اقدام کرده و همچنین مسئولان و هیأت رسیدگی‌کننده قضایی که با توجه به ۳ اصل صحت، دقت و سرعت به این پرونده رسیدگی کرده و به مطالبات عمومی در جهت برقراری نظم و امنیت و برخورد با اغتشاشگران و قانون‌شکنان پاسخ گفتند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید