• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179919
+
-

اردوغان یونان را به حمله موشکی تهدید کرد

تنش میان ترکیه و یونان، بر سر جزایر دریای اژه بالا گرفته است

رئیس‌جمهور ترکیه به یونان هشدار داد که درصورت تشدید تنش‌های نظامی، موشک‌های این کشور می‌تواند آتن را هدف قرار دهد. رجب طیب اردوغان روز دوشنبه در سخنانی جنجالی گفت: «ما ساخت موشک‌های خود را شروع کرده‌ایم و این می‌تواند یونانی‌ها را بترساند. وقتی می‌گوییم موشک تایفون، یونانی‌ها نگران می‌شوند و می‌گویند که این موشک‌ها می‌توانند به آتن برسند. خوب البته اگر آرام نباشند، همینطور هم خواهد شد.»
به‌گزارش بلومبرگ، تایفون موشک کوتاه‌برد ساخت ترکیه است که 2ماه قبل، بر فراز دریای سیاه آزمایش شد و به هدف تعیین شده در فاصله 560کیلومتری اصابت کرد؛ مسافتی که بیش از دو برابر برد موشک‌های فعلی مورد استفاده توسط ارتش ترکیه است. رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «اگر آرام نمانید و بخواهید از اینجا و آنجا، از آمریکا یا جای دیگر چیزی شبیه موشک‌های ما بخرید، ما فقط تماشا نخواهیم کرد.»
اردوغان پیش از این هم در سخنانی تهدیدآمیز علیه یونانی‌ها گفته بود: «هر کشوری که ما را آزار دهد و هر کشوری که به ما حمله کند، پاسخ ما همیشه این خواهد بود: ممکن است نیمه‌شب ناگهان سر برسیم.»
یونان و ترکیه، شرکای هم در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می‌شوند و تشدید تنش‌ها میان آنها به یکی از بحران‌های داخلی این سازمان نظامی تبدیل شده است. روابط یونان و ترکیه طی سال‌ها درگیر تنش و زنجیره‌ای از نزاع‌ بر سر مرزهای دریایی بوده است. آنکارا به‌ویژه در سال‌های اخیر از استقرار نیروهای نظامی یونان در 12جزیره در دریای اژه در نزدیکی مرزهای ترکیه به‌شدت انتقاد کرده و خواستار توقف این روند شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید