• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179859
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/AnNBp
+
-

همشهری از شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گزارش می دهد

روز سوم در پارک ملت

مستند
روز سوم در پارک ملت

روز گذشته دومین روز شانزدهمین دوره سینماحقیقت درحالی برگزار شد که 36فیلم مستند در بخش‌های بلند، نیمه‌بلند و کوتاه مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل و جایزه شهید آوینی روی پرده رفتند. مستندهای به نمایش درآمده (در پردیس سینمایی ملت) در روز دوم گونه‌های مختلفی را شامل می‌شدند و تنوع قابل‌توجهی داشتند. از مستند پرتره گرفته تا مستند اجتماعی در دومین روز جشنواره به نمایش درآمدند و تصویری از حقیقت پیش‌روی تماشاگران نهادند. در کنار نمایش مستندها، نشست «مستندسازی و استراتژی‌های رسانه‌ای، با نگاهی به تقابل هیبریدی در عصر حاضر» عصر دیروز برگزار شد و این فرصت برای علاقه‌مندان جدی مستند مهیا بود که با چالش‌ها و فرصت‌های مستندسازی در دنیای امروز آشنا شوند. ضیافت مستند سینمای ایران جذابیت‌های خاص خود را دارد و در این گزارش به رخدادهای مهم 2روز نخست جشنواره حقیقت پرداخته‌ایم.

جهاد تبیین و ثبت حقیقت
پیام رئیس سازمان سینمایی به جشنواره سینماحقیقت دیروز منتشر شد.
 در پیام محمدخزاعی به شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت آمده است: «سینمای ایران در گونه بی‌بدیل مستند با وصف آنچه گفته شد، باید بیش از هر زمان دیگری در جهاد تبیین و ثبت حقیقت و نمایش آن به جامعه و نسل جوان نقش‌آفرینی کند و دردمندانه و خیرخواهانه زمینه اصلاح و پیشرفت امور را فراهم سازد.  سینمای مستند می‌تواند در جنگ روایت‌ها، پیشگام بوده و ترسیم‌کننده «روایت اول» بسیاری از وقایع باشد تا ابتکار عمل از دست بدخواهان و مغرضان برای روایت‌های تحریف‌‌شده و جعلی خارج شود.»

یاد نادر ‌ فقید  در حقیقت
روز گذشته نکوداشت نادر طالب‌زاده در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت برگزار شد. نادر طالب‌زاده، مجری، تهیه‌کننده و مستندسازی بود که همواره بر حفظ ارزش‌ها و اصول اعتقادی تأکید داشت و گام‌های جدی‌ای در این زمینه برداشت. در این مراسم، محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، خانواده و جمعی از نزدیکان و دوستان این هنرمند فقید حضور داشتند و نشان فیروزه جشنواره به خانواده این مستندساز اهدا شد.
تغییر گفتمان جامعه با مستند
همچنین مجتبی امینی، دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در نخستین روز از شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره اهمیت سینمای مستند گفت: «حوزه سینمای مستند می‌تواند با توجه به تکیه کردن به استنادات واقعی ارائه و شخصیت‌هایی که می‌توانند راوی موضوعات روز هر جامعه باشند، تصویری واقعی ارائه و راه گفتمان را برای جامعه باز کند. امروز هم ما در شرایطی به سر می‌بریم که سینمای مستند، باتوجه به گفتمانی که در آن وجود دارد، می‌تواند راهکارهای ویژه‌ای را برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان کشور در حوزه‌های مختلف رقم بزند و باعث شود که گفتمان ملموس‌تری شکل بگیرد. ما باید از فرصت بستر سینمای مستند در کشور استفاده کنیم.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید