• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17985
+
-

هشدار مهم پلیس درباره شگرد جدید کلاهبرداری پیامکی

کلاهبرداران پیامکی برای خالی کردن حساب طعمه‌هایشان به اپلیکیشن‌های بانکی روی آورده‌اند. فقط یک لحظه غفلت کافی است تا با ارسال یک پیامک حساب بانکی شما توسط آنها خالی شود.

به گزارش همشهری، ترفند جدید کلاهبرداران پیامکی چند روز پیش و با شکایت مردی فاش شد که کلاهبرداران 26میلیون تومان موجودی حساب او را خالی کرده بودند. این مرد در تشریح ماجرا به مأموران پایگاه دوم پلیس فتای مشهد گفت: روز گذشته پیامکی برایم ارسال شد که یک کد 5رقمی داخل آن درج شده بود. کمی بعد پیامک دیگری دریافت کردم که در آن نوشته شده بود: «شماره تلفن همراه شما در قرعه‌کشی 5میلیون تومانی برنده شده است. درصورت دریافت کد 5رقمی، این کد را به شماره.... ارسال کنید تا جایزه خود را دریافت کنید.»

شاکی ادامه داد: از آنجا که تصور می‌کردم فرستادن یک پیامک بدون اینکه اطلاعات بانکی‌ام را در اختیار کسی قرار دهم ضرری ندارد، کد 5رقمی را به شماره تلفنی که اعلام شده بود پیامک کردم اما چند ساعت بعد پیامکی از بانک دریافت کردم که نشان می‌داد همه 26میلیون تومان موجودی حسابم برداشت شده است.
با این شکایت، تحقیقات کارشناسان پلیس فتا برای کشف راز این سرقت عجیب شروع شد. مأموران در بررسی‌ حساب شاکی و تحقیقات تخصصی دریافتند که این سرقت توسط یک اپلیکیشن بانکی صورت گرفته است. طرز کار اپلیکیشن اینگونه بود که اگر کاربر آن را روی موبایل خود نصب و حساب بانکی‌اش را وارد می‌کرد پیامکی به تلفن همراهش ارسال می‌شد که حاوی کد 5رقمی شناسایی بود. وقتی کاربر این کد 5رقمی را در اپلیکیشن وارد می‌کرد، به راحتی وارد حسابش می‌شد و می‌توانست خریدهای اینترنتی انجام دهد. در حقیقت کلاهبرداران نیز از همین شگرد برای سرقت از حساب طعمه‌شان استفاده کرده بودند. آنها از قبل طعمه‌شان را شناسایی کرده و شماره حساب او را نیز به‌دست آورده بودند. سپس این مشخصات را در اپلیکیشن بانکی وارد کرده و اپلیکیشن نیز کد 5رقمی را برای صاحب حساب ارسال کرده بود.

کلاهبرداران برای به‌دست آوردن کد 5رقمی، مهم‌ترین مرحله از نقشه خود را اجرا کرده بودند و با ارسال پیامکی به شماره تلفن صاحب حساب، مدعی شده بودند که او برنده قرعه‌کشی و جایزه میلیونی شده و اگر کد 5رقمی دریافتی را برایشان ارسال کند، جایزه‌اش را دریافت خواهد کرد. مالباخته نیز بی‌خبر از همه‌جا کدی را که اپلیکیشن بانکی برایش فرستاده بود، برای کلاهبرداران ارسال کرده و آنها به همین راحتی توانسته بودند وارد حساب بانکی او شوند و موجودی آن را خالی کنند. سرگرد هادی شرکا، رئیس پایگاه دوم پلیس فتای مشهد می‌‌گوید: شگردهای کلاهبرداری در فضای مجازی درحال تغییر است و استاتیک بودن فعالیت بیشتر وب‌ها و اپلیکیشن‌ها باعث‌ شده حفره‌های امنیتی بیشتر از وب‌های داینامیک هدف سوءاستفاده کلاهبرداران قرار بگیرد. بهترین راه برای جلوگیری از این کلاهبرداری‌ها آگاهی بیشتر شهروندان است. به شهروندان توصیه می‌شود حساب اصلی بانکی خود را به اینترنت متصل نکنند و برای انجام کارهای بانکی اینترنتی از حسابی دیگر استفاده کنند که درصورت هک شدن همه سرمایه‌شان را از دست ندهند. برای اینکه گرفتار کلاهبرداران و سارقان نشوید، به پیامک‌هایی درباره برنده‌شدن درقرعه‌کشی اعتنایی نکنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید