• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 20 آذر 1401
کد مطلب : 179681
+
-

احیای ستاد جنگ اقتصادی دولت

دولت سیزدهم به‌دنبال اصلاح مدیریت اطلاع‌‌رسانی در جنگ ناعادلانه تحریمی برآمده است

دستگاه‌ اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم 4سال پس از راه‌اندازی ستاد جنگ اقتصادی در دولت دوازدهم، احیای آن را در دستور کار خود قرار داده است. موج فشارهای تحریمی ماه‌های اخیر دولت سیدابراهیم رئیسی را مجاب به تقویت مدیریت اطلاع‌رسانی دولت و اضافه‌کردن چهره‌های جدید رسانه‌ای کرده است. در آخرین اصلاحات آیین‌نامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیأت دولت و تشکیل شورای اطلاع‌رسانی دولت، سیدابراهیم رئیسی تصمیم به تفکیک دوباره وظایف سخنگویی از ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت گرفت. با این تصمیم دولت سیزدهم عملا از حداکثر ظرفیت پست‌های مدیریتی رسانه‌ای در چارچوب این آیین‌نامه استفاده می‌کند و به‌طور همزمان از 3چهره جداگانه برای سخنگویی دولت، سخنگوی اقتصادی و ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت بهره‌ می‌برد.
دولت سیزدهم در بازآرایی مدیریت اطلاع‌رسانی دولت تصمیم به استفاده از نیروهای باتجربه در کنار نیروهای جوان شورای اطلاع‌رسانی دولت گرفته است. موج فشارهای تحریمی اروپا، آمریکا و کانادا طی هفته‌های اخیر در این تصمیم بی‌تأثیر نبوده است. در چارچوب تصمیم‌ اخیر دولت، علی بهادری جهرمی جای خود را در ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت به سپهر خلجی، مدیر سابق روابط‌عمومی دفتر رهبر معظم انقلاب داد. خلجی با کوله‌بار تجربه 12ساله روابط‌عمومی دفتر رهبر انقلاب به نهاد ریاست‌جمهوری و پاستور منتقل شد.

رئیسی طی روزهای اخیرا عملا در 2حکم جداگانه مسئولیت‌های ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت و ریاست ستاد اطلاع‌رسانی کشور را به خلجی واگذار کرد. متن حکم رئیسی برای خلجی حکایت از انتصابات جدید در شرایط ویژه کشور دارند. رئیسی در این حکم آورده  است: «ایفای نقش سازنده در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی رسانه‌ای در امور اطلاع‌رسانی تبلیغی و مقابله با جنگ روانی در حوزه اقتصاد کشور و تعامل و همکاری مؤثر با سایر اعضای ستاد با هدف تقویت اعتماد عمومی و حفظ آرامش و امنیت روانی جامعه مورد انتظار است.» حکمی که مشابهت گسترده‌ای با حکم 4سال قبل روحانی در مهرماه1397 برای عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر سابق کشور به‌عنوان رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور دارد. در آن حکم خطاب به رحمانی فضلی آمده بود: «سیاستگذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ای و نظارت بر اجرای آنها برای ایفای نقش فعال و مؤثر در مواجهه با جنگ روانی و اقتصادی مورد انتظار است.» مقابله با «جنگ روانی در حوزه اقتصاد کشور» فحوای مشترک چنین دستوراتی در سال‌های گذشته بوده‌اند.
رئیسی در این حکم مشابه 4سال قبل نهادهای حاکمیتی را ذیل تصمیم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی موظف به تبعیت از تصمیمات ستاد اطلاع‌رسانی کشور کرده است: «طبق مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، تمامی مسئولان و اعضای قوای سه‌گانه، ائمه جمعه، کارکنان نهادهای رسمی کشوری و لشکری و همه رسانه‌های کشور موظف به هماهنگی، همکاری و اجرای مصوبات ابلاغی این ستاد هستند.»
شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از سال1397 به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و با موافقت رهبر معظم انقلاب برای تصمیم‌سازی درباره معضلات اساسی اقتصاد کشور تشکیل شد و در چارچوب تصمیمات این شورا رأی به راه‌اندازی ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور داده شد.
در چارچوب تغییرات مدیریتی دولت در حوزه اطلاع‌رسانی، علی بهادری جهرمی پس از حدود یک سال ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت را واگذار کرد و تنها در چارچوب سخنگویی دولت ایفای نقش می‌کند. پیش از این در چارچوب آیین‌نامه سابق وظایف سخنگویی، سخنگوی دولت به‌طور همزمان ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت را نیز برعهده داشت.

مکث
تقویت اطلاع‌رسانی دولت


 رئیسی آبان‌ماه در همایش مدیران روابط‌عمومی گفته بود: «امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی، جهت‌گیری، اقدام به‌موقع و نفوذ در مخاطب ما، متناسب با این جنگ پیچیده نیست.» او در همان همایش خطاب به مدیران رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دولت گفته بود: «در شرایطی که دشمن به‌صورت دقیقه‌ای و ثانیه‌ای به بمباران فکری جامعه اقدام می‌کند، زمان و زبان مناسب در اقناع‌سازی، یکی از ضرورت‌هاست که باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.»
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در مراسم تودیع خود از ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت به همین شرایط ویژه کشور اشاره داشت و گفت: «کمتر از یک سال و یک ماه توفیق یافتم به‌عنوان مسئول شورای اطلاع‌رسانی دولت در خدمت عزیزان باشم و با توجه به جایگاه و اهمیت حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی در دولت، ساختارهایی که ۲۰سال پیش طراحی و اصلاح آن در ۱۳سال اتفاق افتاده، ساختاری نیست که بتواند متناسب با شرایط امروز در این جنگ ناعادلانه و مملو از اقدامات غیرحقوقی و ضدحقوقی و آنگونه که باید نقش‌آفرینی کند. ما برای جنگ نظامی هم قواعد داریم؛ اما در این جنگ رسانه‌ای هیچ‌یک از اصول انسانی را دنیای غرب و دشمنان رعایت نمی‌کنند و در این جنگ تمام‌عیار علیه ایران نیازمند سرمایه‌گذاری و تمرکز بیشتر هستیم و یکی از این تمرکزها، ساختاری است.»
به‌گفته او، شورای اطلاع‌رسانی دولت با تصمیمات اخیر و اصلاح آیین‌نامه وظایف سخنگویی و شورای اطلاع‌رسانی فرابخشی‌تر شده است. بهادری جهرمی با استقبال از تغییرات صورت‌گرفته گفته: «یکی از این اصلاحات خوب تفکیک حوزه وظایف و اختیارات سخنگو از ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید