• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 آذر 1401
کد مطلب : 179648
+
-

قزوین؛ پشتیبان ملی در ذخایر گوشتی

ظرفیت‌های تولید گوشت سفید و قرمز بیش از نیاز استان، سرمایه‌گذاران را به قزوین می‌کشاند

گزارش
قزوین؛ پشتیبان ملی در ذخایر گوشتی

استان قزوین به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود توانسته است در تولید ذخایر گوشت و مرغ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته ‌باشد و به‌عنوان پشتیبان ملی در زمینه ذخایر گوشت سفید و مرغ معرفی شده‌است. بدین معنی که علاوه بر تامین نیاز بازار استان به مرغ و گوشت قرمز، بخشی از نیاز سایر استان‌ها به این محصولات را تامین می‌کند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی قزوین می‌گوید که قزوین با تولید سالانه 36هزار تن گوشت قرمز، 65هزار تن مرغ و 72هزار تن تخم‌مرغ، علاوه بر پشتیبانی ملی به‌عنوان استان معین برای 4استان همجوار خود و همچنین تهران، شناخته می‌شود.
همسایگی با پایتخت، داشتن مراتع وسیع و زمین‌های کشاورزی موجب شده است سرمایه‌گذاران بسیاری برای فعالیت واحدهای دامپروری، جوجه‌کشی و صنایع تبدیلی استان قزوین را انتخاب کنند؛ اتفاقی که توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی را در پی دارد.

قزوین، استان معین
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی قزوین با ارزیابی وضعیت تولید گوشت قرمز و سفید در استان به همشهری می‌گوید: علاوه بر اینکه میزان تولید نسبت به مصرف در استان قزوین بیشتر است، نزدیک بودن قزوین به تهران باعث شده تا سرمایه‌گذاران زیادی در حوزه دام سنگین راهی قزوین شوند. این موضوع در کنار زمین‌های کشاورزی قزوین به‌عنوان منبعی برای تامین علوفه و غذای دام، قزوین را به یکی از استان‌های شاخص در حوزه تامین گوشت قرمز و شیر تبدیل کرده‌است.
به‌گفته یوسف جلوخانی، فعالیت‌های واحدهای دام سنگین در استان قزوین باعث شده است این استان تامین‌کننده شیر مورد نیاز نیمه شمالی کشور نیز باشد.
جلوخانی از ارسال روزانه 50تا 100تن مرغ به تهران نیز یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: تعدد واحدهای پرورش مرغ در استان قزوین نیز به قدری است که به‌عنوان یکی از استان‌های معین تامین گوشت مرغ پایتخت علاوه بر 4استان دیگر معرفی شده‌ایم. نگاهی به آمار نشان می‌دهد در واحدهای بزرگ دام سنگین در استان قزوین، بین 7هزار تا 10هزار راس گاو شیری و در دامپروری کوچک نیز دست‌کم هزار راس دام پرورش داده می‌شود. جلوخانی می‌گوید: 5گاوداری در استان قزوین به اندازه 10استان در کشور تولید گوشت قرمز و شیر دارد. استان قزوین با داشتن 2کشتارگاه صنعتی و یک کشتارگاه نیمه‌صنعتی، با مجوز دامپزشکی دام زنده به استان‌های دیگر منتقل و کشتار در استان مقصد انجام می‌شود. واحدهای صنعتی روزانه 1200دام سبک و ۳۰۰ دام سنگین و واحد نیمه صنعتی کشتارگاه استان نیز روزانه ۲۰ دام سنگین و ۲۰۰ دام سبک را کشتار و عرضه می‌کنند. جلوخانی با اشاره به فعالیت 500واحد دامپروری صنعتی برای پرورش 50هزار راس گاو شیری می‌گوید: دامداری‌های کوچک به شرطی که توجیه اقتصادی داشته باشند، مجوز فعالیت می‌گیرند زیرا بیشتر واحدها با گسترش و توسعه تولیدات خود در حال تبدیل به سوله‌های بزرگ صنعتی هستند.

تکمیل ذخایر
با معرفی استان قزوین به‌عنوان پشتیبان ملی در ذخایر گوشت و مرغ، این پرسش مطرح می‌شود که با وجود اینکه اولویت تولیدات گوشت سفید و قرمز تامین نیاز شهروندان استان است، آیا درصورت افزایش تقاضا شهروندان استان با کمبود مواجه می‌شوند؟
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی قزوین اینطور پاسخ می‌دهد: چند برابر مصرف ماهانه گوشت سفید و قرمز در استان قزوین ذخیره‌سازی‌ شده است و ذخایر قابل اتکایی از گوشت سفید (مرغ) و قرمز (گوساله و گوسفند) در سردخانه‌های استان وجود دارد و هیچ‌گونه نگرانی از بابت کمبود این محصولات تا پایان سال نداریم.
جلوخانی بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: میزان تقاضا برای مرغ در استان روزانه بین ۷۰ تا ۹۰ تن است که در مناسبت‌ها و ایام پایانی هفته ممکن است افزایش یابد. با توجه به ظرفیت تولید مرغداری‌های قزوین قادر به تامین تقاضای بازار به هر میزان هستیم. بهزاد غیاثوند، مدیرکل پشتیبان امور دام قزوین نیز در این‌باره به همشهری می‌گوید: مازاد تولید ذخیره‌سازی می‌شود و در زمانی که مبالغ و هزینه‌ها دچار نوسان شود، به جهت تنظیم بازار مدیریت پشتیبانی امور دام استان ورود پیدا می‌کند و تامین مواد پروتئینی انجام می‌شود.

دعوت از سرمایه‌گذاران
فعالیت واحدهای دامپروری و مرغداری در استان قزوین باعث شده تا کماکان صنایع تبدیلی ازجمله کارخانجات لبنی در استان پا بگیرد. جلوخانی حمایت از آنان را هم از برنامه‌های جهادکشاورزی می‌داند و می‌گوید: حمایت از صنایع تبدیلی و فراهم کردن عرصه کار آنان سبب شده تا چند کارخانه بزرگ تولید لبنیات، فرآوری گوشت و بسته‌بندی محصولات در قزوین فعال باشد و ما از سرمایه‌گذاران این حوزه استقبال می‌کنیم.

‌حمایت از تولیدکننده
دغدغه همیشگی تولیدکنندگان را که حمایت از سوی مسئولان است، با معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی قزوین در میان می‌گذاریم. جلوخانی می‌گوید: جهادکشاورزی همواره حمایت از تولیدکننده را در سیاست‌های خود دارد به‌ویژه زمانی که تولید با مشکل مواجه شود و بحث تامین نهاده و نوسان قیمت پیش بیاید، حتما پشتیبانی امور دام استان در حمایت از تولیدکننده، وارد عمل می‌شود و محصول را خریداری می‌کند.
مدیرکل پشتیبان امور دام قزوین نیز می‌گوید: مدیریت پشتیبانی امور دام استان برای تحقق این امر بدون محدودیت ورود پیدا می‌کند.
یکی از اشکال حمایت از تولید‌کننده در این استان دریافت گوشت از تولیدکننده در قبال ارائه خوراک دام به آنان به جای دریافت هزینه است. بدین معنی که تهاتر گوشت پرواری و خوراک دام شیوه‌ای است که برای حمایت از دامداران قزوینی عملیاتی شده است.
غیاثوند می‌گوید: گوشت‌های خریداری شده پرواری در سردخانه‌ها به‌عنوان ذخایر گوشت قرمز ذخیره‌سازی و در زمان لازم برای تنظیم بازار و تامین نیاز شهروندان توزیع خواهد شد.
آغاز خرید مرغ نژاد «آرین» موضوع دیگری است که مدیرکل پشتیبانی امور دام استان قزوین از آن خبر می‌دهد و می‌گوید: مرغ «آرین» یک نژاد ایرانی است. از آنجا که قیمت مرغ زنده با کاهش روبه‌رو شد، برای حمایت از تولیدکنندگان مرغ، خرید این نژاد را شروع کرده‌ایم و مرغ‌های با محدوده وزنی یک‌کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم خریداری می‌شوند. به‌گفته غیاثوند، فعلا برنامه خرید مرغ گرم پشتیبانی دام به نژاد ایرانی آرین اختصاص دارد. او در توضیح بیشتر می‌گوید: در حال مکاتبه هستیم تا امکان خرید سایر نژادهای مرغ را نیز از مرغداری‌ها
 داشته باشیم.

 ***
نام قزوین پیش از این در بین استان‌های مطرح تولید‌کننده شیر و تخم‌مرغ در کشور قرار گرفته بود و حالا با تولید گوشت قرمز و سفید علاوه بر نیاز استان، توانسته به‌عنوان پشتیبان ملی معرفی شود. مسئولان در تلاشند با تقویت ظرفیت‌های استان و رفع موانع از این فرصت برای توسعه استان به‌ویژه در زمینه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی بهره بگیرند.
تشکل‌ها و اتحادیه‌های حوزه دام و طیور قزوین نیز همراه این جریان شده‌اند. سال گذشته نیز 3طرح مرتبط با صنعت دامپروری در شهرستان‌های آبیک، تاکستان و بوئین زهرا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مرحله بهره‌برداری رسید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید