بررسیهای همشهری نشان میدهد 31درصد از خودروهای صفرکیلومتر فروختهشده در 8ماه امسال مربوط به گروه پژو بوده است
ایرانیها چه خودروهایی میخرند؟
آمارها نشان میدهد در 8ماه امسال ایرانیها با واریز 137هزار میلیارد تومان پول بهحساب شرکتهای خودروسازی جمعا 750هزار خودروی صفرکیلومتر خریدهاند. بخش عمده خودروهای خریداریشده شامل خودروهای گروه پژو و خانواده کوئیک بوده است. طبق این اطلاعات میزان استقبال از 2خودروی تارا و هایما نیز در حال افزایش است.
به گزارش همشهری، یکی از دغدغههای خانوادههای ایرانی برای خرید خودرو، انتخاب یک مدل بهینه و کارآمد است که در طول زمان هزینه کمتری را به سبد مصرفی خانوار تحمیل کند. این موضوع با توجه به اینکه بازار خودرو در ایران یک بازار انحصاری است، اهمیت بیشتری دارد زیرا حق انتخاب مصرفکنندههای ایرانی چندان زیاد نیست و آنها صرفا میتوانند از میان برندهای داخلی، خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، مگر آنکه پول آنها از پارو بالا برود و بتوانند خودروهای خارجی را به چندبرابر قیمتهای جهانی خریداری کنند. اطلاعات موجود نشان میدهد در شرایط فعلی شرکتهای خودروساز داخلی 22محصول شامل خودروهای سواری و وانت، راهی بازار میکنند که از میان آنها فقط چند محصول «رند بازار» است و این موضوع انتخاب مصرفکنندهها را محدودتر هم کرده است. آمارها نشان میدهد مشتریان خودروهای داخلی در 8ماه سالجاری جمعا 137هزار میلیارد تومان پول برای خرید خودروهای داخلی پرداختهاند که البته این مبلغ فقط مربوط به خودروهای صفرکیلومتری است که مشتریان از کارخانه دریافت میکنند و شامل افرادی نیست که خودروهای خود را از بازار آزاد با قیمتی بالاتر خریداری میکنند؛ یعنی این رقم کمترین مبلغی است که ایرانیها برای خرید خودروهای داخلی هزینه کردهاند و ارقام گردش مالی بازار خودرو قطعا بیش از این میزان است. در این میان، میزان استقبال از برخی مدلها بیشتر از سایر خودروها بوده است.
رتبه نخست فروش
اطلاعات فروش 4شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد نشان میدهد، مشتریان در طول 8ماه گذشته جمعا 749هزارو 454دستگاه خودرو از این شرکتها خریدهاند که 31.3درصد از این خودروها به گروه پژو مربوط است. در این گروه، خودروهایی شامل پژو پارس، پژو206 تیپ2، پژو206 تیپ5، پژو206 اسدی، پژو207، پژو207 اسدی و پژو405 تولید میشوند. طبق اطلاعاتی که ایران خودرو ارائه کرده، مشتریان در 8ماه گذشته 234هزارو 752دستگاه از خودروهای خانواده پژو خریدهاند که این بالاترین میزان فروش در میان خودروهای داخلی تولید شده در ایران است. این میزان فروش 31درصد بیشتر از سال قبل است. سال قبل در همین مدت ایرانیها 179هزار دستگاه از خودروهای خانواده پژو را خریده بودند. همه اینها بهمعنای آن است که ایرانیها در 8ماه امسال جمعا 39هزارو 325میلیارد تومان پول برای خرید خودروهای پژو در ایران پرداخت کرده اند.
رتبه دوم فروش
رتبه دوم فروش خودروهای داخلی مربوط به خودروهای تولیدی در گروه ایکس200 سایپاست که در آن خودروهایی شامل تیبا، کوئیک و ساینا تولید میشوند. آنطور که سایپا گزارش کرده در 8ماه سالجاری متقاضیان 204هزارو 623دستگاه خودرو از این نوع خودروها را خریدهاند که 15درصد بیش از سال قبل است و احتمالا بخش عمده آنها مربوط به خودروی کوئیک است که رفتهرفته جای خود را در بازار داخلی باز کرده و بهنظر میرسد جای پراید را گرفته است.
البته کوئیک فقط در سایپا تولید نمیشود و از ابتدای امسال پارسخودرو نیز تمرکز اصلیاش را روی تولید کوئیک گذاشته اما خودروهای تولید شده این شرکت نیز در شبکه فروش شرکت سایپا فروخته میشود، زیرا پارسخودرو از شرکتهای زیرمجموعه شرکت سایپا تلقی میشود. اطلاعات موجود نشان میدهد پارس خودرو از ابتدای امسال تاکنون 86هزار دستگاه کوئیک برای فروش در اختیار سایپا گذاشته است.
رتبه سوم فروش
رتبه سوم در جدول پرفروشترین خودروهای داخلی به سمند و دنا مربوط است. آمارها نشان میدهد ایران خودرو از ابتدای امسال تاکنون 49هزارو 614دستگاه انواع سمند و 47هزارو 639دستگاه دنا شامل انواع خودروهای این گروه را فروخته است. میزان استقبال از خودروی دنا در سالجاری 68درصد و سمند 28درصد بیشتر از پارسال بوده است.
رشدهای پرسرعت
صرفنظر از بیشترین میزان فروش خودروهای داخلی، آنطور که آمارها نشان میدهد سرعت رشد تقاضا برای برخی خودروهای داخلی بیش از سایر خودروها بوده است. طبق این اطلاعات میزان فروش خودروی هایما در سالجاری 148درصد و تارا 130درصد افزایش یافته که نشاندهنده سرعت رشد فروش این خودروها بوده است. مشتریان در 8ماه امسال با پرداخت 5هزارو 879میلیارد تومان به خودروسازان جمعا 9هزارو 356دستگاه هایما و با پرداخت 2هزارو 862میلیارد تومان 9هزارو 705دستگاه تارا خریدهاند.