• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آذر 1401
کد مطلب : 179535
+
-

حقیقت تحریم شدنی نیست

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با اعلام اسامی فیلم‌های پذیرفته‌شده از افزایش ۱۶درصدی آثار متقاضی و واجد شرایط حضور در بخش مسابقه خبر داد

سینما
حقیقت تحریم شدنی نیست

در آستانه برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، دبیر جشنواره، میزبان اهالی رسانه شد؛ جشنواره‌ای که امسال با حاشیه‌های ناخواسته‌ای نیز مواجه شده است. دبیر جشنواره سینماحقیقت با بیان اینکه امسال تعدادی فیلمساز از حضور در این رویداد انصراف دادند، گفت: نیاز به شفاف‌سازی می‌بینم که بگویم از میان این تعداد ۵فیلم مشکل حقوقی داشتند، ۸فیلم به‌دلیل فنی از جشنواره کنار رفتند و ۹تهیه‌کننده تمایلی به شرکت مستندشان در جشنواره سینماحقیقت نداشتند. ‌ ۱۶فیلم بلند، ۱۵فیلم نیمه بلند و ۲۰ اثر کوتاه برای رقابت نهایی انتخاب شدند و همچنین ۱۲فیلم در بخش شهید آوینی و ۹ فیلم خارج از مسابقه خواهیم داشت.
محمد حمیدی‌مقدم درباره تحریم انجمن منتقدان گفت: فعالیت انجمن منتقدان مربوط به‌خود می‌شود و هر صنفی فعالیت‌های خودش را پیش می‌برد ،اما درهای جشنواره سینماحقیقت به روی تمامی صنوف و انجمن‌ها باز است. باید بگویم که سینماحقیقت فعالیت خودش را دارد و این جشنواره در حوزه متنی، نقد و انتشار کار خود را انجام می‌دهد.‌ انجمن‌ها باید از برگزاری هرگونه رویداد فرهنگی استقبال کنند تا موجب انسداد فرهنگی نشوند. این روزها فعالیت‌ها بسیار متکثر شده و هرکسی در بخشی فعالیت می‌کند.
این مدیر سینمایی ادامه داد: فعالیت‌های صنفی قابل احترام هستند، اما فراموش نکنیم که نویسندگان و منتقدان آزاد، هنوز در جشنواره حضور دارند و هر کسی قابلیت انتخاب دارد. حمیدی‌مقدم در ادامه این برنامه‌گفت: از سال۹۸ که به مرکز گسترش آمدم، ارتباطات نزدیکی با صنوف داشتم و این کتمان شدنی نیست. درواقع نخستین حضور صنفی از سال۹۸ که من دبیر سیزدهمین دوره جشنواره شدم، آغاز شد؛ زیرا من به حضور صنفی اعتقاد داشته و دارم و می‌دانم که این اتفاق منتج به پیشرفت و اتفاقات خوب در این حوزه می‌شود.
او افزود: شاید برخی فعالان حاضر در تحریم امسال طی 3سال گذشته در جشنواره فعال بودند تا صنف را قوی کنند؛ به‌طوری که در دوره چهاردهم، توانستیم از پس کرونا بربیاییم و جشنواره را برگزار کنیم. این حرف‌ها همیشه شنیده شده، ولی ما با هم حرف زدیم و تعامل کردیم. امسال نیز در اوایل شهریورماه جلسه‌ای با نمایندگان صنوف ازجمله تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای مستند داشتیم و نشست سیاستگذاری خود را با حضور این دو صنف برگزار کردیم، اما متأسفانه اتفاقی در صنف افتاد که در تعامل انسداد ایجاد کرد. این در حالی است که ما تا آخرین لحظه تعامل را در دستور کار خود قرار دادیم.
او ادامه داد: در اتفاقات رخ داده مجددا به 2صنف پیشنهاد دادیم که درباره مسائل امروز جامعه حرف بزنیم که به سختی پروسه آن طی شد، اما متأسفانه دوستان ما هیچ آیتمی را پیشنهاد ندادند. فکر می‌کنم بیشتر این موضوع تبلیغی است؛ چون بیش از ۳۰ یا ۴۰نفر از دوستان امضا‌کننده تا به حال به چارسو نیامده‌اند و در خارج از کشور به‌سرمی‌برند. مطالبه لازمه سینماست و امیدوارم دوستانی که مطالبه‌گر هستند در جشنواره حضور پیدا کنند و اثر خود را ارائه دهند. ما ادامه صحبت آقای سهرابی درباره حمایت از ساخت آثار درباره اتفاقات اخیر را تکرار می‌کنیم و از مستندهایی که عادلانه به موضوع بپردازند، حمایت می‌کنیم. جشنواره با احترام به همه، کار خود را انجام می‌دهد.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۰ تا ۲۵آذرماه برگزار می‌شود.

مکث
حضور ۲۸ فیلم از ۱۶ استان؛  اتفاق مهم جشنواره امسال


محمد حمیدی‌مقدم، دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در نشست خبری جشنواره و در پاسخ به سؤال روزنامه همشهری درباره نحوه حمایت مرکز گسترش و جشنواره سینماحقیقت از استعدادهای استانی گفت: در این دوره، اولویت ما اهمیت به استعدادهای استانی و مستندسازانی است که در پایتخت نیستند و ممکن است استعدادشان در معرض دیده شدن نباشد. ۲۸فیلمساز استانی به‌عنوان مهمان در جشنواره حضور دارند. دلیل دعوت از آنها کمبود مخاطب نیست، ما در این دوره ازدیاد مخاطب هم داریم؛ به‌طوری که ناچار شدیم روند صدور کارت حضور در جشنواره را متوقف کنیم. به یکی از دانشگاه‌های معتبر گفتیم که تعدادی از دانشجویان را انتخاب و معرفی کنند؛ به این دلیل که برای همه نمی‌توانیم کارت صادر کنیم، اما برای ما مهم است که جشنواره سینماحقیقت بستری برای حمایت از سینماگران استانی باشد. وی افزود: برای نخستین‌بار در پردیس سینمایی ملت غرفه‌های ما آماده پذیرش طرح هستند، با این کار جشنواره را به تولید پیوند می‌زنیم. به این صورت فیلمساز شهرستانی که نتوانسته مناسبات اداری را طی کند، می‌تواند طرح خود را در جشنواره ارائه دهد. همچنین در ادامه گعده‌های مختلف ما با حضور مستندسازان ادامه پیدا می‌کند. ما تلاش می‌کنیم استعدادها را رها نکنیم؛ به‌صورتی که بعد از اتمام جشنواره معاونت مستند مرکز برای رصد واقعی استعدادها به استان‌ها سفر می‌کند و گروه کارشناسی مرکز بی‌واسطه به بررسی می‌پردازد و به این صورت سعی در گسترش تولید آثار باکیفیت می‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید