معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد کرد
اجاره واگن برای رفع مشکل کمبود قطار مترو
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از پیگیری برای اجاره واگن بهمنظور حل مشکل کمبود قطارهای خطوط متروی شهر تهران خبر داد.
بهگزارش پایگاه خبری شهر، حدود 3سال از ورود آخرین واگنها به شبکه متروی تهران میگذرد؛ واگنهایی که قرارداد خریدشان در دوره چهارم مدیریت شهری منعقد شد و درنهایت در نیمه نخست سال۱۳۹۸ وارد خطوط متروی تهران شدند. وارد نشدن واگن جدید به خطوط مترو به منزله تعطیلی ساخت و تکمیل مترو نبوده و نیست؛ چراکه در این مدت ایستگاههای زیادی در خطوط ۶ و ۷ و دیگر خطوط افتتاح و نواقص بسیاری از خطوط رفع شده است؛
بازگشایی LC قرارداد خرید ۶۳۰واگن، پیگیری دریافت تأییدیه استانداردهای قطار ملی و پس از آن انعقاد خرید واگنهای تولید داخل از اقداماتی است که مدیریت شهری ششم در یک سال گذشته به جد پیگیر به سرانجام رسیدن آنهاست.
چندی پیش مسعود درستی، مدیرعامل پیشین شرکت مترو و مدیرعامل فعلی شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه اعلام کرد که در آبان۱۳۹۸ و قبل از شیوع بیماری کرونا، یکمیلیونو۸۱۲هزار و ۲۱ نفر در روز با خطوط متروی تهران و حومه جابهجا میشدند، اما این آمار با کاهش چشمگیری در ایام کرونا روبهرو شد. امسال بعد از گذر از بحران کرونا در ۲۲ آبان، آمار سفر در متروی تهران و حومه به رقم یکمیلیونو۵۱۲ هزار مسافر رسید که نشان از نزدیکشدن آمار مسافران مترو به قبل از شیوع کرونا دارد.
باتوجه به آمار اعلامی یکمیلیون و 512 هزار مسافری شبکه متروی تهران در آبان امسال، بهنظر میرسد که خرید قطار راهحل اصلی تأمین قطار برای کوتاهمدت نیست؛ چراکه ۱۸ماه پس از انعقاد قرارداد خرید واگن، نخستین واگنها تحویل داده میشود که مونتاژ آن هم دوباره نیازمند زمان است.
در همین زمینه معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه افزایش واگن تنها راهکار مشکل کمبود قطار است، افزود: درحال پیگیری برای واگن اجارهای هستیم؛ چراکه ساخت و خرید واگن بیش از 2سال بهطول خواهد انجامید.
جلال بهرامی تأکید کرد: باتوجه به اینکه آمار مسافران مترو، روزبهروز در حال افزایش است و آمار به دوران پیش از شیوع کرونا نزدیک شده، ضمن اینکه تعداد ایستگاههای فعال هم نسبت به گذشته بیشتر شده است، اجاره واگن راهگشا و پاسخگوی مسئله سرویسدهی بهتر خواهد بود تا زمانی که واگنهای خریداری شده به ناوگان تزریق شوند.
مکث
5خط متروی تهران روی ریل رفع نواقص
آخرین وضعیت تکمیل نواقص 5خط شبکه متروی پایتخت و برنامه عملیاتی هر خط، مورد بحث و بررسی قرارگرفت. به گزارش همشهری، با توجه به لزوم تکمیل ایستگاههای باقیمانده و همچنین رفع نواقص ایستگاههای درحال بهرهبرداری خطوط مترو، موضوع اصلی جلسه اخیر شورای هماهنگی معاونان و مدیران شرکت متروی تهران به این موارد اختصاص داشت. در این بین برای خط 3 که تکمیل هواکشهای میانتونلی و پستهای برق آن از اواخر تابستان امسال سرعت بیشتری گرفته است، آخرین وضعیت پیشرفت عملیات اجرایی پایانه آزادگان مطرح شد. برای خط4 هم علاوه بر پروژه توسعه غربی آن، مقرر شده تلاشهای لازم برای افتتاح ایستگاه موسوم به ایستگاه پروانه در این بخش تا پایان سالجاری انجام شود. در خط 6مسئله تمهیدات اجرایی و مالی جهت بهرهبرداری از 4ایستگاه در بخش میانی این خط بهعنوان اولویت نخست بررسی شد و موضوع راهاندازی پست برق جنوبی خط 6نیز مورد بحث قرارگرفت. در خط 7 نیز راهاندازی 3ورودی جدید در ایستگاههای هلال احمر، تربیت مدرس و مدافعان سلامت تا پایان سالجاری به همراه اخذ مجوز بهرهبرداری از چند آسانسور دیگر در ایستگاههای افتتاح شده قبلی مطرح شد.