• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 17 آذر 1401
کد مطلب : 179482
+
-

رفع مشکلات معلولان نیازمند هم‌افزایی

معصومه حیدری‌پارسا-روزنامه‌نگار

۱۲ تا ۱۸آذر هفته ملی افراد دارای معلولیت با هدف درک و پذیرش افراد دارای معلولیت، افزایش آگاهی عمومی و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های این قشر نام‌گذاری شده است. قشری که با وجود توانایی‌هایی بسیار، گاهی تنها به‌دلیل نبود امکانات مناسب شهری در رفت‌وآمد، همیشه با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.
 افراد دارای معلولیت حدود 15-10درصد جامعه را تشکیل می‌دهند. حال آنکه این افراد فقط به توانبخشی صرفاً با ماهیت کلینیکال و پزشکی نیاز ندارند بلکه نیازمند توانمندی و توانبخشی با ماهیتی اجتماعی و انسانی هستند. اعتقاد مدیریت شهری بر این است که گروه‌های خاص نیز حق برابری در بهره‌مندی از خدمات شهری دارند و براین اساس ‌مناسب‌سازی‌ ۲۰۰کیلومتر در این دوره از مدیریت شهری (تاکنون) و برگزاری برنامه‌های متنوع در مناطق۲۲گانه با شعار «حال خوب» خود نشان از این موضوع دارد.
در این گذر اما یکی از این مجموعه‌هایی که خدمات‌رسانی به معلولان را برعهده دارد، اداره کل سلامت شهرداری تهران است که طی سال‌های اخیر برخی اقدامات آنها باعث بهبود وضعیت زندگی افراد دارای معلولیت و خانواده‌های دارای معلول شده است.
 این اداره برنامه‌ها و اقدامات روزانه و مناسبتی بسیاری برای افراد دارای معلولیت در دستور کار خود دارد. اما 2اقدام اداره کل سلامت باعث شده تا در کنار توجه به معلولان، با مشاوره و بهره‌مندی از نظرات کارشناسان حوزه معلولیت قدم‌های محکم‌تر و رو به پیشرفتی را در آینده برای بهبود وضعیت زندگی این قشر برنامه‌ریزی کرد.
1 تشکیل شورای راهبردی و کارگروه دبیرخانه کانون معلولان:  اداره کل سلامت شهرداری تهران بر آن شده است تا نسبت به تشکیل «شورای راهبردی در سطح ستاد و کارگروه دبیرخانه کانون افراد دارای معلولیت در مناطق 22گانه» با هدف بهره‌‌گیری از آرا، دیدگاه‌ها و استفاده از تجارب صاحب‌نظران و نخبگان علمی معلولان به‌منظور بررسی و ساماندهی مشکلات افراد دارای معلولیت و ارائه خدمات به آنان اقدام کند که در سال‌جاری 2جلسه ستادی و 22جلسه منطقه‌ای برگزار شد.
 2 اجرای طرح سلامتیار: تماس با سالمندان و افراد دارای معلولیت در محله، شناسایی و تشکیل گروه‌هایی برای رفع مسائل و نیازهای آنان از طریق تماس تلفنی، ارائه خدمات و اهدای بسته‌های حمایتی و بهداشتی توسط خانه‌های سلامت محلات شهر تهران هم از دیگر برنامه‌های اداره کل سلامت شهرداری تهران است.
البته کاهش و رفع مشکلات افراد دارای معلولیت نیازمند هم‌افزایی همه‌ متولیان است و باید همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های متولی در راستای فراهم‌سازی زیرساخت‌های شهری، رفاهی، خدمات درمانی و سایر نیازهای افراد دارای معلولیت تلاش کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید