• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 17 آذر 1401
کد مطلب : 179467
+
-

آزادی بیان

دانشجویان دانشگاه های مختلف روزگذشته بدون‌هیچ محدودیتی حرف‌هایشان را با مسئولان کشور مطرح کردند

گزارش
آزادی بیان

رئیس‌جمهور در دومین سال حضور خود در مراسم روز دانشجو نیز گفت‌وشنود کم‌حاشیه‌ای در سالن فردوسی دانشگاه تهران داشت. پشت درهای سالن اجتماعات، برخی تجمعات محدود، شعارهای اعتراضی سر می‌دادند اما در داخل سالن، آرامش حکمفرما بود. جلسات پرتب‌وتاب سال‌های گذشته روسای جمهور با دانشجویان جای خود را به همنوایی تقریبا کامل و هماهنگ جمعیت دانشجویان حاضر در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با سیدابراهیم رئیسی داده بود. شعارهای مطرح در این جلسه به نحو چشمگیری از فضای انتقادآلود سال‌های گذشته نسبت به روسای جمهور، فاصله گرفته بود. دانشجویان، حمایت دسته‌جمعی از رئیسی داشتند. 5نماینده دانشجویی در این جلسه ایراد سخنرانی داشتند.شعارهای مطرح‌شده در حضور رئیسی، درست در نقطه مقابل شعارهای ساختارشکنانه 2ماه اخیر در فضاهای دانشگاهی قرار داشت و سمت‌وسوی نزدیک‌تری به فضای مناسبت‌های ملی پیدا کرده بود. رئیسی بارها در سخنرانی روز 16آذر مورد تشویق حاضران در سالن اجتماعات دانشگاه تهران قرار گرفت. دانشجویان حاضر در جلسه پس از توضیحات رئیسی درباره علت فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ، برای او دست زدند و تشویقش کردند. این تشویق در بخش‌های دیگری از صحبت‌های رئیس‌جمهور همچون دیکتاتورخطاب‌کردن کسانی که مرد شکلات‌فروش سنندجی را به علت گرم‌گرفتن با رئیسی، مجبور به عذرخواهی کردند، تکرار شد. رئیسی قبل از شروع سخنرانی برای دریافت نامه و شنیدن مطالبه یکی از حاضران در جلسه، از صندلی خود برخاست و به سمت او رفت. هنگامی که رئیسی گفت «دیکتاتورترین و مستبدترین حکومت در دنیا حکومت ایالات متحده آمریکاست، 16آذر نماد مبارزه با ابردیکتاتور عالم، آمریکاست» دانشجویان شعار «الله اکبر، خامنه‌ای رهبر، مرگ بر ضدولایت‌فقیه، مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر منافقین و کفار، مرگ بر اسرائیل» سر دادند.یک دانشجو به نمایندگی از کانون‌های فرهنگی در دانشگاه تهران خطاب به رئیسی گفت:  اگر خیلی‌ها ناراحتند و ناسزا می‌گویند به ‌این خاطر است که فرهنگ گفت‌وگو را به ما یاد نداده‌اند.  ما پای کار شماییم برای ساختن آینده؛ آینده‌ای بهتر برای کشور عزیزمان ایران. نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در این جلسه خطاب به رئیسی گفت: وقتی دنبال رأی بودید، از فالوئر اینستاگرام می‌گفتید اما حالا شیر اینترنت را بسته‌اید. راه اعتراض به عملکرد شما و دولت چیست؟  نماینده بسیج دانشجویی کشور هم با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست، گفت: موقع آن است که دولت، دردها و گرفتاری مردم را مسئله اصلی خود بداند و صدای معترضانی که صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند را بشنود. نماینده دفتر تحکیم وحدت نیز تاخیر دولت در ساخت 4میلیون مسکن را متذکر شد.

رئیس‌ دولت سیزدهم در دومین سال حضور خود در مراسم 16آذر، روز دانشجو، به دانشگاه تهران رفت و در سالن اجتماعات فردوسی دانشکده ادبیات این دانشگاه با دانشجویان گفت‌وشنود کرد. سیدابراهیم رئیسی در این مراسم با بیان اینکه پیش از حضور در این مراسم برخی توصیه کردند در این مراسم شرکت نکنم، گفت: بنده در پاسخ گفتم کسانی که به دنبال تعطیلی علم هستند به دانشگاه نمی‌روند و بنای دولت سیزدهم از ابتدا تقویت علم و علم‌افزایی در دانشگاه‌ها بوده است و از این جهت بود که پس از بهبود شرایط کرونایی کشور دولت، اولین اولویت خود را از سرگیری فعالیت دانشگاه‌ها قرار داد چرا که نشاط و پویایی کشور و همچنین پیشرفت‌ها و افتخارات دانشمندان کشور محصول دانشگاه است.
براساس گزارش همشهری، رئیس‌جمهور در این سخنرانی با اشاره به حوادث بیش از 2ماه اخیر کشور و ناآرامی دانشگاه‌ها گفت: امروز دانشگاه ما به دشمن ضربه زده و به همین دلیل می‌خواستند در این فضا آشوب ایجاد کنند و کلاس‌های درس را به تعطیلی بکشانند، اما اساتید و دانشجویان فرهیخته چنین اجازه‌ای به آنها ندادند. او با تاکید بر تفاوت میان اغتشاش و اعتراض، با بیان اینکه اعتراض به دنبال خود اصلاح امور و سازندگی را دارد، اما پیامد اغتشاش، تخریب و ناامنی است، تصریح کرد: قطعاً یک ایران قوی مطلوب آمریکایی‌ها نخواهد بود و آنها به دنبال یک ایران
 ویران شده همانند افغانستان، سوریه، لیبی و دیگر کشورهای مورد تجاوز قرار گرفته از سوی این کشور هستند، اما ایران متفاوت از دیگر کشورها و سرزمین‌ها، زنان و مردانی با عزت و باغیرت دارد که هرگز اجازه تحقق چنین توطئه‌هایی را به آمریکایی‌ها نخواهند داد.
رئیسی با بیان اینکه کسانی که دانشجوی ما و مدافعان امنیت همچون شهید آرمان علی‌وردی و روح‌الله عجمیان را به شهادت می‌رسانند، مسئله‌شان مشکلات اقتصادی نیست، تصریح کرد: مردم ما و جامعه دانشجویی کشور به خوبی تفاوت میان اعتراض و اغتشاش را می‌فهمند و به همین دلیل آنها را ناکام گذاشتند.
بخش عمده سخنان رئیس‌جمهور در پاسخ به اظهارات نمایندگان دانشجویان در ابتدای این جلسه بود. او درباره نحوه انتصاب مدیران در دولت سیزدهم گفت: شرط اصلی دولت در این زمینه توانمندی مدیران برای انجام ماموریت است. یکی از دوستان گفتند شما وزیر مریض گذاشتید. آن وزیر مریض نبود، مریض شد؛ ما چه کنیم؟ در ارتباط با وزیر راه و شهرسازی ایشان عملکرد بسیار موفقی در حوزه‌های مختلف مسکن و شهرسازی و همچنین حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای داشتند، اما متاسفانه به بیماری سختی مبتلا شدند و ناچار به تغییر ایشان شدیم.

۴میلیون مسکن را می‌سازیم
رئیس‌جمهور درباره وعده ساخت ۴میلیون مسکن از سوی دولت سیزدهم گفت: نیاز به ساخت یک میلیون مسکن در سال فقط وعده دولت نیست، بلکه نیاز حتمی کشور است که قانون نیز بر آن صراحت دارد و حتما دولت سیزدهم دولت صادق‌الوعدی خواهد بود و به وعده‌های خود در این زمینه عمل خواهیم کرد. در حوزه ایجاد اشتغال با توجه به میزان اشتغال ایجاد شده در یک سال گذشته، بحمدالله در عمل به این وعده خود عقب نیستیم.

نباید قضیه را جمع می‌کردیم؟
رئیسی درخصوص انتقادات از وضعیت اینترنت و شبکه‌های مجازی نیز خطاب به دانشجوی سوال‌کننده گفت: من در انتخابات یک حرفی زدم و برخی می‌خواهند در برخی فضاها آن را یادآوری کنند که تو چنین حرفی زده‌ای. من می‌خواهم بگویم یادم هست چه گفته‌ام. من هیچ‌کدام از وعده‌ها یادم نرفته است. ولی من از شما سوال می‌کنم اگر دشمن در یک بستر و فضایی، دشمنی و اخلال کرد و خواست کشور را به هم بریزد، آیا شما می‌گویید اجازه داده شود؟ اگر در یک کوچه‌ای، خیابانی یا اتاق خانه خودتان اخلال و به‌هم‌ریختگی ایجاد شود چه می‌کنید؟ حتما خواهید گفت من باید قضیه را جمعش کنم. دلیل محدودیت‌هایی که ایجاد شده، ناامنی و اخلالی است که دشمن در این فضا ایجاد کرده است و می‌خواست این بستر را بستر اغتشاش، ناامنی و اخلال در کشور قرار دهد. یک محدودیت‌سازی شده که حتما باید بدانید با وضعیت و شرایط امن، شرایط حتما متفاوت خواهد شد. من هم به وزیر مربوطه گفتم برای اینکه کسب‌وکار و ارتباطات مردم به‌ویژه در حوزه‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی دچار مشکل نشود، کاری کنید که در بستر پلتفرم‌های داخلی این فعالیت انجام شود تا بتوان این فضا را امن کرد؛ در فضای امنی که ما در آن ضربه نخوریم. در فضایی که بخواهند در آن اخلال کنند و مردم را مقابل هم قرار دهند، هیچ عاقلی چنین کاری نمی‌کند. شما ببینید در برخی کشورها تا کوچک‌ترین مشکلی ایجاد می‌شود با اینترنت چه‌ می‌کنند؟ حرف ما این است دشمن دارد در این بستر ناامنی ایجاد می‌کند.
رئیسی گفت: هیلاری کلینتون، نامزد ریاست‌جمهوری2020 آمریکا در مبارزه انتخاباتی اعلام کرد ما داعش را درست کردیم، بعد دست یک بچه اسلحه دادید و فرستادیدش شاهچراغ تا خانواده آرتین را به شهادت برساند. من از آنها سوال می‌کنم اگر شما دیکتاتور نیستید چرا آن بچه را فرستادید و در منطقه، ناامنی درست می‌کنید؟ شما می‌خواهید برای مردم ایران زندگی بیاورید؟ ای لعن و نفرین الهی بر شما باد!

علیرضا زاکانی در دانشگاه شهید بهشتی:
دنبال‌کنندگان تک‌صدایی  در دانشگاه‌‌، دیکتاتورهایی در اقلیتند

شهردار تهران که 15آذرماه در دانشگاه صنعتی شریف حضور یافته بود، دیروز هم به‌مناسبت روز دانشجو به دانشگاه
شهید بهشتی رفت تا در گفت‌وشنودی با دانشجویان شرکت کند؛ نشستی که با واکنش علیرضا زاکانی به برخی حواشی حضور در دانشگاه شریف همراه بود.
وی با اشاره به برخی تلاش‌ها برای برهم‌زدن نشست گفت‌وگو با دانشجویان شریف ازسوی برخی گروه‌های اقلیت، چنین رویکردی را دیکتاتوری نوین اقلیت خواند و گفت: پس از اینکه قرار شد به‌عنوان خدمتگزار مردم، برای گفت‌وشنود با دانشجویان به دانشگاه صنعتی شریف بروم، برخی فضاسازی‌ها برای برهم‌زدن این جلسه آغاز شد.
 برخی اعلام کردند که برای ممانعت از برگزاری این جلسه، زنجیره انسانی تشکیل داده و اجازه نمی‌دهند زاکانی در دانشگاه شریف حضور یابد. جوسازی‌ها تا جایی ادامه داشت که حتی تهدید به دعوا و کتک‌کاری هم کردند.
زاکانی با بیان اینکه افرادی که در این جریان دست به تهدید زدند، افرادی هستند که تک‌صدایی اقلیت می‌خواهند، افزود: این فضاسازی‌ها و تهدیدها ظهور و بروز عینی «دیکتاتوری نوین اقلیت» باهدف ربودن داشته‌های اکثریت کشور بود؛ چنین رویکردی، خود نمودی از «گروه فشار» است.

ظهور و بروز گروه‌های فشار
زاکانی همچنین در پاسخ به چند دانشجویی که اجازه صحبت کردن به وی نمی‌دادند، گفت: اینها گروه‌های فشار هستند؛ گروه‌هایی که چیزی دست‌شان نیست و این همه فشار می‌آورند؛ وای به حال روزی که چیزی دست‌شان باشد؛ درحالی‌که دانشجو باید در کنار صدای بلند، گوش شنوا داشته باشد.
وی ادامه داد: در زمانی زندگی می‌کنیم که دیگر آمریکایی‌ها شرم نمی‌کنند بگویند که درحال توطئه هستیم؛ آنها علنا اعلام می‌کنند قصد تجزیه ایران را داریم. در دوره‌ای قرار داریم که صهیونیست‌ها و حامیان اروپایی‌ آنها، علنا تهدیدهای خاص خود را متوجه ایران می‌کنند.
زاکانی عنوان ‌کرد: در چنین شرایطی عده‌ای علاقه دارند در قالب گروه‌های فشار، با تهدید، مغازه‌ها را ببندند. رئیس‌جمهور در استان کردستان حضور یافت و یک شهروند کرد مهمان‌نواز، به وی شکلاتی تعارف کرد، اما چنان بلایی بر سر او ‌آوردند که فردای آن روز مجبور به عذرخواهی ‌شد؛ این یعنی گروه ‌فشار، دیکتاتوری اقلیت و ظلم.
شهردار تهران ادامه داد: از ۳۳سال پیش که در دانشگاه به‌عنوان دانشجو فعال بودم، توجهم این بود که تراز جریان دانشجویی در چه جایگاهی قرار دارد. امروز این تراز با گذشته خود فاصله معناداری پیدا کرده‌است. امروز رسالت بزرگی را برعهده داریم و آن بازگشت به خویشتن است و باید حلول و قیام مجددی داشته باشیم.

لزوم ارتقای تراز جنبش دانشجویی
زاکانی با تأکید بر اینکه باید تراز جنبش دانشجویی را بالا ببرید، ادامه‌ داد: اما این تراز چیست؟ ما معتقدیم انقلاب اسلامی5 آرمان «آزادی»، «استقلال»، «معنویت»، «پیشرفت» و «عدالت» را برای ما ترجمه کرد و ما امروز در میانه راهیم. برای صیانت از انقلاب، انقلاب دوم در ۱۳آبان۵۸ به‌وقوع پیوست و اما امروز نیاز ما تحول همه‌جانبه در تحقق انقلاب است؛ تحول همه‌جانبه، نیاز کشور است.
وی با بیان اینکه هرکسی بگوید وضع موجود خوب است یا خائن است یا از عقل بویی نبرده، عنوان‌کرد: هرکس بگوید خوب نیست و باید زد زیرمیز و همه‌چیز را به‌هم زد نیز یا دشمن فهیم یا فردی خائن و بی‌عقل است. اگر کسی بگوید وضع موجود خوب نیست و باید همه‌چیز را بدهیم برود و رها کنیم و با دشمن معامله کنیم نیز یا خائن است یا بی‌عقل.
شهردار تهران با بیان اینکه پیشنهاد من در قالب انقلاب سوم و در قالب نوسازی کشور است، افزود: 3ویژگی اساسی سبب شده چنین شرایطی را در کشور ببینیم؛ یک ویژگی آن «دشمنی و عداوت» است. اگر کسی بگوید ساماندهی و سازماندهی جریانات اخیر از طرف دشمن نیست، روز را منکر شده است. اگر دستان دشمن را در پشت توطئه‌ها نبیند عین بی‌دقتی است؛ چراکه دشمن در طول تاریخ نشان داده به کسی رحم نمی‌کند.
زاکانی ادامه‌ داد: ویژگی دوم «سختی‌ها و کاستی‌ها» است و کسی نمی‌تواند آن را نفی کند و باید به این مسئله دقت کنیم. سرفصل سوم موضوع «غفلت» است. در مقابل دشمن باید مواجهه فعال داشته باشیم. باید در حوزه اقتصاد، خدمت و پیشرفت همه‌جانبه کشور را در دستورکار قرار دهیم و در بخش دیگر قاعده شناختی در غفلت است؛ این غفلت ممکن است دامن من پزشک، نماینده مجلس، دانشجو، وزیر و وکیل را بگیرد؛ بنابراین کشور نیاز به غفلت‌زدایی در کنار رفع نیاز و سختی‌ها دارد.

مشکل مسکن تقصیر کیست؟
وی در پاسخ به دانشجویی که پرسید این شرایط در بحث مسکن تقصیر کیست، عنوان‌ کرد: مشکل مسکن، تقصیر آن وزیر بی‌کفایتی است که اعلام کرده بود با افتخار می‌گویم که یک مسکن نساختیم، اما ما هم کار می‌کنیم و با افتخار نوکری مردم را می‌کنیم. مشکل کشور «مسکن»، «اشتغال» و «تورم» است. امروز دشمن فهمیده عده‌ای می‌خواهند کار کنند و می‌خواهد اجازه ندهد. دشمن فهمیده اگر امروز عده‌ای تحقق آرمان‌ها را در دستورکار بگذارند، دیگر این انقلاب شکست‌ناپذیر است.
زاکانی ادامه‌داد: پیشنهاد من قیام برای تحقق قانون‌اساسی است؛ چراکه قانون اساسی محقق نشده‌است. اصل۸ قانون اساسی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است و مهم‌ترین بخش آن، امر به معروف مردم به مسئولان. بارها سعی کردم با گردن‌کلفت‌های کشور درگیر شوم و بارها به دادگاه رفتم و سربلند بیرون آمدم. در دهه۸۰ رهبر معظم انقلاب فرمودند علیه فساد قیام کنید و در این مسیر نعره‌ها و زمزمه‌ها بلند می‌شود. بر آزادیخواهی و تعامل و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها تأکید کردند، اما این کار نیز صورت نگرفت و تأکید کردند اصلاح واقعی مبارزه با فقر، فساد و تبعیض است؛ بنابراین امروز وظیفه شماست که قیام کنید؛ وظیفه داریم قانون‌اساسی را که قانون مترقی‌ای است که در دل خودش حق اعتراض، حق مسکن و اشتغال را دیده محقق کنیم.

قیام برای نوسازی انقلابی
زاکانی با بیان اینکه باید برای نوسازی انقلابی و تحقق قانون اساسی و تحول همه‌جانبه قیام کنیم، ادامه داد: باید بدانیم ما بدون مردم هیچ هستیم، اما مردم آنهایی هستند که حرفشان را به‌صورت رسا می‌گویند و حرف دیگران را می‌شنوند و با شرکت در انتخابات تغییر را رقم می‌زنند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید