• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 16 آذر 1401
کد مطلب : 179327
+
-

صندوق حمایت از سینمای کودک تشکیل می‌شود

سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛ افتتاحیه: دی ۱۴۰۱، برگزاری: مهر ۱۴۰۲

جشنواره
صندوق حمایت از سینمای کودک تشکیل می‌شود

افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ۲۳ دی ماه در اصفهان برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که امسال به‌صورت غیررقابتی برپا خواهد شد. دیروز خبر رسید جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تا ۲ سال در اصفهان ماندگار شده؛ جشنواره‌ای که در ۲۳ دی ماه یک مراسم افتتاحیه خواهد داشت و به‌صورت رسمی از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ در نصف جهان برگزار می‌شود؛ در شهری که نامش با جشنواره کودک گره خورده است و همه آن را با عنوان جشنواره اصفهان می‌شناسند؛ هر چند در ادوار مختلف تهران، کرمان و همدان هم میزبان این فستیوال بوده‌اند. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران پیوندی ناگسستنی با سینمای کودک و نوجوان دارد و هر وقت این سینما رونق داشته، جشنواره هم باشکوه برگزار شده و همزمان که حال سینمای کودک و نوجوان خوب نبوده، سکه جشنواره هم از عیار افتاده است. مثل امسال که در بحرانی بی‌سابقه کمبود فیلم کودک و نوجوان برگزاری جشنواره را رقابتی و غیرممکن کرده بود و درنهایت هم تصمیم گرفته شد این رخداد سینمایی به‌صورت غیررقابتی برگزار شود.مدیر روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با ایسنا، از امضای قرارداد ۲ ساله با شهرداری اصفهان برای برگزاری جشنواره و تشکیل صندوق حمایت از سینمای کودک و نوجوان خبر داد.او گفت: به‌دلیل اینکه همیشه و در سال‌های گذشته، این جشنواره در روند تولید سینمای کودک و نوجوان نقشی نداشت امسال تدبیری اندیشیده شده تا صندوق حمایت از سینمای کودک و نوجوان راه‌اندازی شود.
 در این صندوق با مشارکت میان شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی، فرصت سرمایه‌گذاری به‌منظور تولید در سینمای کودک و نوجوان فراهم می‌شود. به همین منظور و همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره در تاریخ ۲۳ دی‌ماه سال‌جاری، فراخوان این صندوق نیز اعلام خواهد شد و در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ با برگزاری یک مراسم، طرح‌های برگزیده برای حمایت برای تولید معرفی خواهند شد. در مهرماه ۱۴۰۲ نیز سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و نتیجه طرح‌هایی که موردحمایت قرار گرفته‌اند در قالب فیلم‌های سینمایی و تولیدات مختلف در این جشنواره نمایش داده می‌شوند.

میزبانی اصفهان برای جشنواره؛ از تردیدها تا یقین
بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بود که با حکم سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، کارگروهی با هدف ارزیابی و بررسی معایب و محاسن سی‌وچهارمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، آسیب‌شناسی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت دوره‌های گذشته این جشنواره و بهره‌گیری از نظرات هنرمندان، صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه، همچنین ارائه راهکارهایی درخصوص ارتقای سینمای کودک و نوجوان و برون‌رفتِ آن از شرایط فعلی، برگزاری جشنواره به‌صورت سالانه یا دوسالانه، بررسی شرایط مناسب برای میزبانی جشنواره و جایگاه بین‌المللی آن، چگونگی ارتقای این جایگاه و ارائه پیشنهادها و برنامه‌ریزی درخصوص دوره‌های آتی آن مبتنی بر بهره‌مندی از تجارب گذشته، تشکیل شد.
بعدازآن در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ محمد خزاعی، رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری در بخشی از سخنان خود در نخستین دور از برگزاری سفرهای استانی مسئولین این سازمان در همدان به برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشاره کرد و از همدان به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی میزبانی جشنواره نام برد.
او همچنین در نشست دیگرِ خود با استاندار همدان اعلام کرد: استان‌های کرمان، اصفهان و همدان متقاضی برگزاری جشنواره هستند که براساس میزان مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان و شهرداری‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد. آخرین توافقنامه این جشنواره به تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ میان سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری اصفهان نامحدود ذکرشده بود؛ اما سؤال این بود که، چرا بنیاد سینمایی فارابی همچنان به‌دنبال انتخاب میزبان است؟ تا اینکه درنهایت اعلام شد اصفهان قطعا میزبان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان  خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید