• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 16 آذر 1401
کد مطلب : 179311
+
-

آگاهی‌بخشی مادران در زمینه فرزندپروری

طرح «آگاهی‌بخشی به مادران جامعه محلی در زمینه فرزندپروری و شناخت انواع هوش‌های چندگانه و تقویت آن در کودکان» به همت مؤسسه مهنا و در دوره‌های آموزشی ریحان شهر ویژه مادران کوی نصر گیشا اواخر آذرماه اجرایی می‌شود.
به‌گزارش همشهری، خانواده محور بودن برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و... از اولویت‌های اداره کل امور بانوان شهرداری تهران است و ازاین‌رو برخی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در ریحان‌شهر با رویکرد آگاهی‌بخشی به مادران در موضوعات مختلف ازجمله فرزندپروری، اجرا می‌شوند؛ مانند طرحی که توسط مائده کاملی مدیرعامل مؤسسه مهنا (به معنی دلچسب و گوارا) ارائه شده که مراحل تئوری آن در حال انجام است و اواخر آذر هم مرحله عملی و آموزشی آن در محله کوی گیشا (منطقه 2) اجرایی می‌شود.
آنطور که کاملی عنوان کرده: «در قالب این طرح قرار است به مادران آگاهی دهیم تا هوش‌های چندگانه را شناسایی و از طریق بازی آنها را در کودکان‌شان تقویت کنند. این کار در 3گاه یا مرحله، عملیاتی و محقق می‌شود که گام اول تهیه و تدوین کتاب و جزوه، گام دوم برگزاری کلاس‌های تئوری و آموزشی و گام سوم هم برگزاری دوره‌های عملی که مربوط به بازی مادران و کودکان است.»
کتابی که باید در راستای آگاهی‌بخشی مادران تدوین یا تهیه شود شامل مفاهیم و اصول تربیتی کودک از نظر روانشناسی اسلامی و غربی است و مباحثی چون آشنایی با دوره‌های رشد کودک، مدیریت ذهن و بحران در مواجهه با مشکل، اصلاح الگوی رفتار توسط مادر و آشنایی باهوش‌های چندگانه گاردنر (توانایی استفاده از کلمات و زبان)، در آن پیش‌بینی و با برگزاری کارگاه‌های حضوری به مادران آموزش داده می‌شود.
به‌گفته کاملی همزمان با آموزش مادران، کودکان 3تا 6سال هم از طریق بازی، آموزش‌هایی را می‌آموزند و در پایان هم مادران آموخته‌هایشان را در قالب بازی به کودکان منتقل می‌کنند. در واقع این شیوه، راهی است برای کمک به مادران در شناسایی هوش چندگانه فرزندان. از تمام این مراحل (کلاس‌های تئوری، آموزش‌های عملی به مادران و آموزش از طریق بازی به کودکان) فیلمبرداری می‌شود و در نهایت به‌صورت بسته آموزشی چندرسانه‌ای در اختیار سایر مادران قرار می‌گیرد تا یک گروه همدل از مادران تشکیل شود و این شیوه آموزش تداوم یابد.
آنچه در این طرح اهمیت دارد، آگاهی‌بخشی به مادران در زمینه فرزندپروری است که به‌گفته کاملی مورد استقبال اهالی محله کوی نصر گیشا قرار گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید