• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 16 آذر 1401
کد مطلب : 179310
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vglym
+
-

تأمین واگن‌ از چین، در انتظار حمایت دولت

رئیس شورای شهر تهران از آمادگی شهرداری پایتخت برای تأمین پیش‌پرداخت خرید 630دستگاه واگن از طریق فاینانس خبر داد

گزارش
تأمین واگن‌ از چین، در انتظار حمایت دولت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

حمل‌ونقل عمومی پایتخت همچنان از موضوعات مهم مدیریت شهری است و پس از کرونا با افزایش مسافران ناوگان انبوه‌بر(اتوبوس و مترو)، بهبود این ناوگان در اولویت اقدامات شهرداری تهران قرار گرفته و این نهاد خدماتی-اجتماعی از تمام ظرفیت‌ها برای خدمت‌رسانی مطلوب در ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند.
رونمایی از 200دستگاه اتوبوس و 62دستگاه مینی‌بوس، اورهال واگن‌های مترو، خرید حدود 2هزارچرخ مترو و... اقداماتی است که انجام شده اما با توجه ‌به عقب‌ماندگی ۱۰ساله در این حوزه، نیاز است تا کارهای بیشتری صورت‌گیرد که در این میان می‌توان به فعال‌شدن قرارداد تأمین 630دستگاه واگن توسط کشور چین از طریق فاینانس، اشاره کرد: موضوعی که دیروز مورد توجه مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری قرار گرفت و در جمع خبرنگاران از فعال‌نشدن این قرارداد(تأمین واگن توسط چین) گلایه کرد و گفت: «وضعیت  تأمین واگن مناسب نیست و هنوز قرارداد با چین به اتمام نرسیده و در صورت عملیاتی‌ شدن پس از یک‌سال‌ونیم واگن‌ها وارد چرخه خدمت‌رسانی می‌شوند. شهرداری آمادگی تأمین پیش‌پرداخت در قرارداد با چین را دارد، اما این قرارداد درگیر روند اداری است و دولت و بانک مرکزی باید اقدام لازم را در این زمینه انجام دهند.» در جریان جلسه هم مهدی عباسی با اشاره به گره‌های کور ترافیکی عنوان کرد: «ضرورت دارد شهرداری در برنامه سال آینده و همچنین برنامه چهارم توسعه شهری به مقوله حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن توجه کند. درست است که ما باید کمک‌های دولتی را جذب کنیم اما نباید به‌دلیل کمک دولت از توان خود غافل شویم.»
به گزارش همشهری، صدودوازدهمین جلسه پارلمان شهری در حالی برگزار شد که نمایندگان جامعه افراد دارای معلولیت به مناسبت هفته معلولان به صحن شورا آمده بودند و ازاین‌رو برای نخستین‌بار این جلسه با حضور مترجم ناشنوایان برگزار شد.
 سهیل معینی به‌عنوان نماینده این جامعه پشت تریبون رفت و به برخی از مطالبات معلولان اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین خواسته این افراد تدوین سند برنامه راهبردی ارائه خدمات به شهروندان معلول، راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ برای معلولان بزرگسال و کودک در هر پهنه یا منطقه، اجرای قانون 3درصدی سهم معلولان از اشتغال در دستگاه‌های دولتی و تعیین تکلیف وضعیت نیروهای معلول شاغل در شهرداری تهران و... است.» در ادامه رئیس پارلمان شهری هم عنوان کرد که کمیسیون‌های شورا آمادگی لازم را برای بررسی پیشنهادها دارند و موارد مطرح شده را پیگیری می‌کنند. پس از اهدای گل توسط محمدمهدی بخشی، کودک معلول(قهرمان شنا، صخره‌نوردی، دوومیدانی و...) به اعضای پارلمان شهری و تقدیر مهدی چمران از نمایندگان دارای معلولیت با اهدای لوح، میهمانان صحن شورا را ترک کردند.

نگاه نامناسب به معلولان
مدیرکل سلامت شهرداری تهران هم در ادامه جلسه با بیان اینکه معلولان از نگاه نامناسب شهروندان به موضوع معلولیت، رنج می‌برند، گفت که مناسب‌سازی فیزیکی معابر و ساختمان‌ها خوب است؛ اما باید مناسب‌سازی فرهنگی هم انجام داد. به‌گفته حمید صاحب متأسفانه امکانات شهری ازجمله آموزش، بهداشت و حتی ایاب‌وذهاب برای همه معلولان قابل‌دسترس نیست و همین موضوعات سبب می‌شود که استعداد معلولان شکوفا نشود.

لایحه‌ای برای رفع ابهام در عوارض شهرسازی
شورای شهر تهران مصوبه‌ای دارد مبتنی بر ارائه تخفیف‌های 40 تا 34درصدی به مودیانی که عوارض خود را تا پایان سال به‌صورت نقدی پرداخت می‌کنند. روز گذشته شهرداری لایحه‌ای با قید یک فوریت به شورا ارائه داد که چمران در توضیح آن گفت: اکنون شهرداری استفساریه(رفع ابهام) آورده که آیا این مشوق‌ها شامل کسانی که قبوض‌ عوارض ساختمانی خود را به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌کنند هم می‌شود یا خیر؟ که یک فوریت آن تصویب شد.

مکث
پیگیری حقوق معلولان


سوده نجفی، عضو هیأت‌رئیسه شورا: استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و اتوبوس یکی از نیازهای معلولان است که باید مورد توجه قرار گیرد. تقریبا ناوگان اتوبوسرانی برای استفاده از معلولان مناسب‌سازی‌ نشده و حدود 206دستگاه آسانسور و 206دستگاه ویلچربر در ایستگاه‌های مترو مورد نیاز است. براساس قانون حمایت از حقوق معلولان، وظایف شهرداری‌ها مشخص است و تقاضا داریم تا شهرداری تهران پیگیر حقوق معلولان باشد. چرا که آنها به قانون و وعده و وعید نیاز ندارند بلکه عمل می‌خواهند و امیدواریم در این دوره شاهد اقدامات عملی درخصوص مطالبات معلولان باشیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید