• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179247
+
-

امکاناتی ویژه برای بانوان پایتخت

افزایش و توسعه زیرساخت‌های ویژه زنان در اولویت اقدامات شهرداری تهران قرار دارد

گفته می‌شود زنان سهم 50درصدی از جمعیت پایتخت دارند و ازاین‌رو شهرداری تهران به‌عنوان نهاد خدماتی - اجتماعی توجه به نیازهای این قشر را در اولویت اقداماتش قرار داده و سعی دارد با ایجاد زیرساخت‌های ویژه بانوان، علاوه بر بهبود و ارتقای خدمات و امکانات فرهنگی، اجتماعی، فراغتی و... پایتخت را برای این قشر مطلوب‌تر کند. ایجاد شهربانو، بوستان بانوان، شهر دخت، مراکز کارآفرینی کوثر و... بخشی از اقدامات شهرداری تهران در راستای خدمت‌رسانی به بانوان است که به‌گفته مریم اردبیلی، مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران، احیا، توسعه و افزایش این زیرساخت‌ها، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.
به گزارش همشهری، امروزه حضور گسترده زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، هنری و... سبب شده تا اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در راستای تحقق شعار «تهران، الگوی جهان اسلام» و تحقق رویکرد «تهران، شهر خانواده» بخشی از برنامه‌ریزی‌های خود را برای ارتقای نیازهای فرهنگی، فراغتی، اجتماعی و... زنان اختصاص دهد. به‌گفته مریم اردبیلی، مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری این مهم با ایجاد زیرساخت‌های ویژه زنان اعم از شهربانو، بوستان بانوان، شهردخت، مراکز کارآفرینی کوثر و... محقق می‌شود. فضاهایی که بانوان علاوه بر دسترسی آسان به امکانات آموزشی، فرهنگی، هنری و... می‌توانند از امکاناتی مانند مزون، گالری، کافه و... هم بهره‌مند شوند و لحظاتی را با دوستان و همسالان و حتی جمع‌های خانوادگی سپری کنند.  

احیا و توسعه زیرساخت‌ها در مناطق
زیرساخت‌هایی مانند شهربانو و بوستان بانوان در ایام کرونا تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدند و آنطور که مریم اردبیلی گفته همین موضوع سبب افول و رکود این فضاها شده است. اکنون مدیریت شهری قصد دارد علاوه بر احیای آنها در برخی از مناطق زیرساخت‌های جدیدی مانند شهردخت نوآور ایجاد کند. به‌گفته مدیر اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، تا پایان سال 4شهردخت نوآور با رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در مناطق 2، 8، 19و 20راه‌اندازی می‌شود. فضایی امن برای خلق ایده‌های نوآور در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و ارائه راهکار برای رفع مسائل شهری. شهربانو هم نیاز زنان مناطق است و گرچه بیش از 20شهربانو در تهران وجود دارد اما مناطقی چون 4، 11، 12و... از این زیرساخت بی‌بهره هستند و در مقابل مناطقی چون 6و 7و 8دارای 2شهربانو هستند. اردبیلی گفته است که در راستای تحقق شعار عدالت‌محور، موضوع ایجاد شهربانو در همه مناطق پیگیری می‌شود.

مراکزی برای کار و تلاش
زنان سرپرست خانوار کسانی هستند که بنا به دلایلی مسئولیت امرارمعاش و سرپرستی اعضای خانواده را به‌عهده دارند. زنانی که به‌دلیل شرایط خاص زندگی‌شان، آسیب‌پذیرتر هستند و به همین دلیل مدیریت شهری تلاش کرده با ایجاد مراکز کارآفرینی کوثر زمینه اشتغال آنها در مکان‌های امن را فراهم کند. به‌گفته اردبیلی اکنون 61مرکز کارآفرینی در تهران وجود دارد که 900زن سرپرست خانوار در آنها مشغول به‌کار هستند. مراکزی که زنان در آنها به‌خودکفایی می‌رسند. بوستان بانوان، در قالب فضای سبز شهری با کاربری اجتماعی، فرهنگی و اوقات فراغت (تفریحی) برای استفاده اختصاصی بانوان احداث شده‌اند و امکانات این بوستان‌ها اعم از زمین‌های فوتبال، ست ورزشی پارکی، فضای بازی کودکان، مسیر پیاده‌روی، آلاچیق، فضاهای هنری و آموزشی، کتابخانه و... در اختیار بانوان قرار دارد و ورود مردان به این فضاها ممنوع است. اکنون که در واپسین روزهای فصل هزاررنگ پاییز هستیم، فرصت خوبی است تا بانوان به این بوستان‌ها بروند و در گذرهای پاییزی قدم بزنند و عکس‌های یادگاری بگیرند. 9بوستانی که ویژه بانوان پایتخت است، عبارتند از:
 منطقه 3: بوستان بهشت مادران، بزرگراه رسالت، تقاطع اتوبان حقانی، خیابان جلفا، ابتدای خیابان کاویان
منطقه 4: بوستان مرضیه حدیدچی، ضلع جنوبی اتوبان بابایی، خیابان کوهستان، روبه‌روی باغ پرندگان
منطقه 15: بوستان پردیس بانوان، اتوبان آزادگان، نرسیده به سه‌راه افسریه، روبه‌روی پارک آبی آزادگان
منطقه 16: بوستان بانوان، میدان بهمن، خیابان شهید وفایی، خیابان نیکنام، خیابان خدا شرفی
منطقه 18: بوستان نرگس بانوان، چهارراه یافت‌آباد، میدان معلم، خیابان شهید آقایی، خیابان دانش‌آموز
منطقه 19: بوستان بانوان، انتهای اتوبان نواب، اتوبان شهید تندگویان، بوستان ولایت
منطقه 20: بوستان بانوان، خیابان شهید رجایی، محله شهید بهشتی، انتهای خیابان عرب حلوایی
منطقه 21: بوستان بانوان، تهرانسر، بلوار گل‌ها، ضلع شرقی کلانتری
منطقه 22: بوستان ریحانه، ورودی ضلع شرقی بوستان جنگلی چیتگر، به سمت درب خروجی غربی

 

این خبر را به اشتراک بگذارید