• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179204
+
-

سفر به قصد چرت زدن

بزرگ‌ترین قربانی سفر، خواب مسافران است؛ گردشگران تا می‌توانند از خواب خود می‌زنند تا جاهای بیشتری ببینند و بیشتر گردش و تفریح کنند. اما همه اینطور نیستند؛ اخیرا یک مدل جدید سفر کردن در دنیا راه افتاده که هدفش، بیشتر از اینکه خود مقصد باشد، خوابیدن در مقصد است.
این بخش از صنعت گردشگری، حسابی هم رونق گرفته و از زمان همه‌گیری کرونا، همینطور در حال اوج‌گیری است. در 12ماه اخیر، یک هتل معروف در نیویورک سوئیت‌های مخصوص خواب خود را افتتاح کرده، در لندن یک هتل زنجیره‌ای بزرگ، هتل جدیدی را با اتاق‌هایی که دیوارشان عایق صداست راه‌اندازی کرده و یک برند معروف تخت سوئدی، نخستین هتل و اسپای مخصوص خواب را در پرتغال به روی مسافران گشوده است. چه شده که خوابیدن در سفر، این همه اهمیت پیدا کرده و بخشی رو به رشد از صنعت گردشگری شده است؟ دکتر ربکا رابین، محقق و نویسنده کتاب «خواب موفق» در این‌باره به سی‌ان‌ان گفته است: «سفر برای بسیاری مترادف با خورد و خوراک و تقلای بیشتر و خوابیدن کمتر است. اما ما شاهد یک تغییر بزرگ در تعیین اولویت‌بندی و اهمیت دادن به سلامتی و بهبود خود هستیم.»
و اینجا هم پای کرونا در میان است؛ براساس یک تحقیق علمی، 40درصد از 2500نفر بزرگسالی که مورد تحقیق قرار گرفته‌اند گفته‌اند که از زمان شروع همه‌گیری کرونا، خوابشان کم شده است. همین کم‌خوابی‌های گسترده و مداوم، مردم را به فکر انداخته که خواب چقدر برای سلامتی‌شان مهم است. از نظر برخی متخصصان سلامت عمومی، کم‌خوابی زمینه‌ساز اضطراب، افسردگی، بدخلقی موقتی و از همه مهم‌تر، خستگی همیشگی در انسان‌هاست. صنعت گردشگری، از این مسئله نهایت بهره را برده و توانسته «گردشگری خواب» را به یک روش جدید و محبوب تبدیل کند. در لندن، یک هتل، منوی متنوعی از انواع متکا دارد و حتی می‌تواند تعیین کند که مهمانش بهتر است به پشت بخوابد یا پهلو و یا روی شکم. براساس مدل مطلوب خوابیدن، پتوها هم متفاوت است و ساعات مشخصی هم برای سرو چای در کنار تخت تعیین می شود. در واقع، همه‌‌چیز مهیاست که مسافر تا می‌تواند فقط آرام بخوابد.
خدماتی که این هتل‌های مخصوص خواب ارائه می‌دهند، براساس رویکردی که به این مسئله دارند متفاوت است. برای نمونه، یک هتل برنامه‌هایی دارد که از 3 شب شروع می‌شود و تا 7 شب و بیشتر هم پیش می‌رود. اما در یک مورد دیگر، یک هتل در لندن، ‌برنامه‌های فقط 2 شبه برای خواب آرام دارد.
متخصصان معتقدند، سود برنامه‌های گردشگری خواب، دوطرفه است و مسافران هم، البته به شکل متفاوتی، همچون هتل‌ها از آن نفع می‌برند. تکنیک‌ها و استراتژی‌های سالمی که برای خواب در این هتل‌ها به‌کار گرفته می‌شود، به مسافران ابزار کافی می‌دهد تا خوابشان را بهبود بدهند.
یک کلینیک خواب در سوئیس، حتی کار را به جایی کشاند که در دوره‌های 3‌ شبانه‌روزی خود، به مسافران الگوهای متداول خواب را آموزش می‌دهد تا خودشان هرگونه اختلال احتمالی در خوابشان را شناسایی و رفع کنند. هدف از تمام این برنامه‌ها و استراتژی‌های متفاوت این است که وقتی مسافر به خانه‌اش برمی‌گردد. کاملا سرحال و قبراق باشد و مشکل خواب نداشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :