رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، درباره کموکیف برگزاری امتحانات نهایی و حفظ امنیت آن با توجه به تغییراتی که از سالجاری در برگزاری کنکور رخ داده و سهم سوابق تحصیلی به ۴۰ درصد رسیده توضیحاتی ارائه و تأکید کرد که فرایند طراحی و ارسال سؤالات امتحانات نهایی بهگونهای است که به هیچ عنوان امکان لو رفتن سؤال وجود ندارد. محسن زارعی با بیان اینکه از سوی افراد مختلف و حتی در جلسات مختلفی که داریم از سوی نمایندگان برخی دستگاههای اجرایی این موضوع مطرح میشود که آموزش و پرورش توان اجرایی کردن این کار را ندارد، افزود: از دستگاههای دیگر میخواهم اگر هم ضعفی میبینند به آموزش و پرورش کمک کنند. مصوبه شورای عالی، ابلاغ شده و امکان عقبگرد وجود ندارد و تنها باید کمک کنیم که کار به نحو احسن انجام شود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه سبقه برگزاری امتحانات در آموزش و پرورش بیش از دیگر سازمانهای متولی برگزاری آزمونهای مختلف در سطح کشور است، گفت: آموزش و پرورش سالها امتحانات نهایی را برگزار کرده و از قدیمالایام هم حساسیت روی امتحانات نهایی وجود داشته است و همه ما بهخاطر داریم که سربرگها جدا میشد، حوزه امتحانی خارج از مدرسه دانشآموز بود و اطلاع نداشتیم تصحیح کجا انجام میشود.
اینکه آموزش و پرورش نمیتواند امتحانات نهایی ایمنی برگزار کند صرفا یک گزاره کلی است که باید منتقدان آن را تفسیر کنند که منظورشان چیست.
زارعی با بیان اینکه بخشی از این تشکیک در توانمندی آموزش و پرورش برای برگزاری امن و مورد اعتماد امتحانات نهایی به حواشی برگزاری امتحانات نهایی در سالهای اخیر بازمیگردد و در برخی سالها شاهد نشت سؤالات امتحانات نهایی و زیر سؤال رفتن صحت آن بودهایم، گفت: بله، امنیت آزمونها موضوع حائز اهمیتی است. البته طی چندسال اخیر، پروسه ارسال سؤالات آزمون بهگونهای انجام شده که لو رفتن سؤالات امتحان نهایی را به صفر رسانده است.
او افزود: فرایند برگزاری امتحانات نهایی ما 3 بخش است؛ نخست طراحی و ارسال سؤالات، دوم برگزاری امتحانات در حوزههای اجرا و سوم تصحیح اوراق در حوزههای تصحیح؛ در بخش نخست که طراحی سؤالات است باید گفت که طراحان ما کاملا ناشناخته هستند و در طول سالیان گذشته نیز همینگونه بوده است. طراحان در فضای قرنطینه کامل ۴۸ تا ۷۲ ساعتی تا بعد از برگزاری آزمون، قرار دارند. ضمن اینکه یک بانک جامع سؤال با عنوان بانک ابزارهای ارزشیابی راهاندازی شده و در دسترس طراحان قرار گرفته است. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه این سامانه در اختیار همه دبیران کشور قرار گرفته و بنای ما این است که توسعه یابد و در اختیار دانشآموزان و اولیای آنها هم قرار بگیرد تا آنها هم در طراحی سؤالات سهیم شوند، تأکید کرد: به این ترتیب هرکسی میتواند براساس بارمبندی و اهداف دروس که توسط سازمان پژوهش مشخص شده سؤالاتی را برای آن بانک آماده کند، با این اقدام، بانک سؤالات غنیسازی میشود. زارعی ادامه داد: سؤالات ارسالی در 2 مرحله توسط گروههای آموزشی و دبیرخانه کشوری دروس براساس استانداردها ارزیابی میشوند و در نهایت در اختیار طراحان نهایی سؤال قرار میگیرند. چنین ابزاری کمک میکنند تا طراح، دانشآموزان سراسر کشور را مدنظر قرار دهد و سطح سؤالات را متناسب طراحی کند. ما این کار را در خرداد و شهریور امسال انجام دادیم.
او به فرایند ارسال سؤالات نیز اشاره کرد و افزود: سؤالات بهصورت رمز شده برای حوزههای امتحانی ارسال میشوند. این رمز 5دقیقه قبل از شروع آزمون برای رئیس حوزه ارسال میشود؛ رئیس حوزه اجرا رمز را در فرمی ثبت و به اتاق تکثیر میفرستد. اتاق تکثیر هم که در قرنطینه کامل است، سؤالات را تکثیر میکند و پلمب شده تحویل میدهد که در حضور دانشآموزان در سالن امتحانی گشوده و توزیع میشود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: در این فرایند به هیچ عنوان لو رفتن سؤال امکان ندارد. آن اخباری که از نشت سؤالات منتشر شده مربوط به زمانی پس از توزیع برگهها بوده که نگرانی ما هم هست و حتی یک مورد هم زیاد است. در اینجا دانشآموز با ابزارهای خاص که معمولی نیستند و ابزار جاسوسیاند، سؤالات را برای بیرون ارسال میکند. برخی دانشآموزان هم فریب میخورند و متوجه نیستند که آسیب خواهند دید؛ زیرا گذشته از بار روانی و عذاب وجدانی که به همراه دارد، اگر این تقلب کشف شود نمرات تمام دروسشان «صفر» شده و از شرکت در نوبت بعدی امتحانات نیز محروم میشوند.
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب :
179143
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved