• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179107
+
-

هدفمندی یارانه کشاورزی

چهره روز
هدفمندی یارانه کشاورزی

اجرای سند الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته تا هم از منابع محدود آبی صیانت شود و هم تولیدات کشاورزی منطبق با نیازهای کشور باشد. در جریان اجرای این سند، حمایت‌های حوزه کشاورزی به‌گونه‌ای هدفمند می‌شود که محصولات منطبق با اولویت‌های اعلام شده از سوی وزارت جهادکشاورزی از آن بهره‌مند شوند.
سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه برای اجرای الگوی کشت به الزاماتی نیاز دارد تا از کشاورز ایرانی حمایت شود، می‌گوید: در بودجه ۱۴۰۲ الزامات مربوط به الگوی کشت و به‌ویژه یارانه آن درنظر گرفته می‌شود. او با اشاره به اینکه الگوی کشت یک اقدام فراسازمانی و فراوزارتخانه‌ای است و از کشاورزان تا دانشگاه‌ها و مصرف‌کنندگان در اجرای آن دخیل هستند، می‌افزاید: امروزه امکان ندارد بتوانید یک طرح را بدون دانش و بینش اجرایی کنید؛ ازاین‌رو ما الگوی کشت را به بخش دانش وزارت جهادکشاورزی سپرده‌ایم و باید به‌گونه‌ای دانش و فناوری را با کمک ترویج به مزرعه ببریم و روی ترویج سرمایه‌گذاری کنیم که کشاورز، دامدار، آبزی‌پرور و باغدار ما را کنار خود حس کنند و از دانش ارائه شده برای اجرای درست طرح الگوی کشت استفاده کنند. 
براساس آمارهای وزارت جهادکشاورزی، در ایران سالانه بیش از 125میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود و کارشناسان بر این باور هستند که با اجرای الگوی کشت، ضمن حفظ این سطح تولید و افزایش آن، می‌تواند به بهره‌وری بالاتر آب و نیروی انسانی نیز دست یافت. اتفاقی که با توجه به خشکسالی‌های متوالی در کشور و کمبود منابع پایدار آب، به‌شدت موردنیاز کشاورزی ایران است. البته که اجرای الگوی کشت به الزاماتی نیاز دارد و طبق گفته ساداتی‌نژاد، این الزامات و به‌ویژه یارانه آن در بودجه 1402درنظر گرفته خواهد شد. باید دید اجرای هدفمند این یارانه‌ها به کجا می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید