• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179069
+
-

خوی، 2ماه بعد از زلزله

فونداسیون 250واحد مسکونی و ساخت اسکلت 100واحد از 500واحد روستایی تخریب شده انجام شده‌است

پیگیری
خوی، 2ماه بعد از زلزله

بازسازی و مرمت واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از زلزله 13مهر روستاهای اطراف خوی از همان روزهای بعد از زلزله آغاز شد و با گذشت 2ماه از این حادثه، تلاش‌های مسئولان آذربایجان غربی در این‌باره از سوی رئیس‌جمهوری تقدیر شد. به گزارش همشهری، امدادرسانی و حمایت از زلزله‌زدگان، تامین اقلام مورد نیاز آنان آغاز و ساخت بیش از 500واحد مسکونی تخریب‌شده از این اقدامات است. ساخت سرپناه روستاییان خوی تا پیش از آغاز فصل سرما با روند پرشتابی پیش رفته‌است.

نوسازی واحدهای مسکونی و دامی 
عملیات آواربرداری، تامین مصالح و آغاز بازسازی واحدهای خسارت دیده بعد از اتمام پس‌لرزه‌ها آغاز شد. اقلیم خاص آب وهوایی در این منطقه هم موجب شد تا مسئولان با همکاری مردم روند بازسازی را پیش ببرند و قبل از آغاز فصل زمستان در واحدهای ساخته شده مقاوم به زلزله ساکن شوند.
در ارزیابی اولیه واحدهای مسکونی در شعاع ۲۰کیلومتری کانون اصلی زلزله شهرستان خوی، از نخستین ساعات وقوع زلزله به‌مدت یک هفته، ۶۷ تیم ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با حضور در ۵۴روستا و ۲شهر خوی و دیزج دیز، 5500واحد مسکونی را ارزیابی کردند. از این تعداد، 1100واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب کامل شد و بیش از 4هزار واحد نیز بین ۲۰ تا ۵۰درصد خسارت دیدند.‌
حالا پس از 2ماه، با آغاز بازسازی‌ها تمام پروانه‌های ساخت واحدهای مسکونی مناطق روستایی صادر شده و از 1100واحد احداثی شهر و روستایی، عملیات پی‌کنی و پی‌سازی بیش از ۳۳۸ واحد مسکونی به اجرا درآمده است. در 250واحد مسکونی روستایی نیز عملیات بتن فونداسیون به پایان رسیده و اسکلت فلزی 100واحد مسکونی روستایی و عملیات دیوارچینی و سقف 15واحد انجام شده ‌است. علاوه بر نوسازی واحدهای مسکونی، تعمیر و بازسازی ۵۲۳واحد دامی را نیز در دستور کار و بخش قابل توجهی از این واحدها با کمک جهادکشاورزی و بسیج سازندگی در حال ساخت است.

پرداخت تسهیلات 
واحدهای تخریبی شهری برای بازسازی 250 میلیون تومان تسهیلات و 50 میلیون تومان بلاعوض دریافت می‌کنند. اما علاوه بر واحدهای تخریبی شهری و روستایی، برخی از واحدها نیز تعمیری بوده‌اند. 4 هزار واحد در مجموع شهر و روستاهای خوی نیاز به تعمیر دارند که برای تعمیر واحد‌های مسکونی براساس ارزیابی خسارت‌ها تا سقف 30 میلیون تومان تسهیلات وتا سقف 20 میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده است. به‌گفته استاندار آذربایجان غربی، برای نوسازی و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله خوی،۷۴۰میلیارد ریال برای بازسازی مناطق مسکونی خوی به بنیاد مسکن تخصیص یافت. محمدصادق معتمدیان می‌گوید: برای 4200واحد آسیب دیده، کمک بلاعوض و تسهیلات پرداخت می‌شود. برای 1100واحد که نیاز به تخریب و بازسازی داشتند، ۵۰۰میلیون ریال کمک بلاعوض اختصاص یافته و برای واحدهای شهری ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون‌ریال و واحدهای روستایی ۲میلیارد ریال وام با بازپرداخت بلندمدت پرداخت می‌شود. جعفر برزگر، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی نیز می‌گوید: براساس مصوبه هیأت دولت در اول آبان سال‌جاری، بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد 5درصد برای جبران خسارت ناشی از زمین‌لرزه در شهرستان‌های خوی و سلماس شدند که با توجه به فرایند بازسازی، تامین و پرداخت این تسهیلات برای پیشرفت مراحل بازسازی ضروری است. در شهر دیزج دیز از ۱۶۷پروانه ساخت واحد مسکونی صادر شده از سوی شهرداری در ۵۳واحد مسکونی عملیات پی‌ریزی ساختمان با بتن انجام شده است. مصالح مورد نیاز از قبیل اسکلت، تیرچه و بلوک سقفی، آجر و سیمان برای فرایند ساخت واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده خوی تامین شده است.
زلزله بامداد ۱۳مهر در شهرستان خوی با قدرت ۵.۴ریشتر موجب تخریب بیش از ۵۰۰واحد مسکونی روستایی و شهری و خسارت به بیش از ۷۰۰واحد مسکونی دیگر در این شهرستان شد. کانون این زمین‌لرزه 7کیلومتری خوی، ۲۹کیلومتری ایواوغلی و ۳۷کیلومتری تسوج در آذربایجان شرقی بود. گرچه این زمین لرزه تلفات جانی نداشت ولی خسارت‌های زیادی را به بخش مرکزی خوی وارد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید