• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17898
+
-

بفرمایید آذربایجان‌گردی با قطارهای گردشگری

راه‌اندازی تدریجی قطارهای گردشگری در آذربایجان شرقی، دریچه‌ای جدید برای توسعه توریسم است

گردشگری
بفرمایید آذربایجان‌گردی با قطارهای گردشگری


سید‌مرتضی احمدپور/ خبر‌نگار
راه‌آهن و محبوبیت وکاربری آن در میان مردم استان آذربایجان شرقی اگر به اندازه مردم هندوستان نباشد، جایگاه آن در آذربایجان شرقی یک سرو گردن از استان‌های دیگر بیشتر است.

راه‌آهن استان سابقه‌ای یک صد و چند ساله دارد و نزدیک به 600کیلومتر از راه‌های استان زیر چرخ واگن‌های قطاراست. 22ایستگاه قطار در داخل استان چشم‌انتظار مسافران است و تردد بار و مسافر در داخل استان به‌ویژه میان شهرهای کوچک روزانه جریان دارد و هرروز صدها دانشجوی دانشگاه شهید مدنی آذرشهر برای رفت‌وآمد به دانشگاه از قطار استفاده می‌کنند. اما در یکی، دو سال اخیر ایده جدیدی نیز مطرح شد که بلافاصله توانست جای خود را در صنعت گردشگری استان پیدا کند. راه‌اندازی قطارهای گردشگری که آغازش از مسیر تبریز به جلفا بود و در ابتدا برای جذب گردشگران این قطار به‌صورت رایگان فعالیت کرده و با فعال شدن بخش خصوصی در این زمینه، فرصت‌های جدید کسب و کار هم ایجاد شد.



حرکت روزانه قطار گردشگری تبریز- جلفا

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان می‌گوید: قطار تبریز- جلفا از چندین سال قبل فعال است، ولی قطار گردشگری به‌صورت رایگان برای نخستین بار با عنوان جشنواره زمستانی منطقه آزاد ارس در سال گذشته با ظرفیت 320نفر به‌صورت همه روزه آغاز به‌کار کرد و با توافقی که صورت گرفته بود این قطار در ابتدا رایگان بود و استقبال خوبی هم از آن  صورت گرفت؛ به‌نحوی که با تراکم و ازدحام مسافر روبه‌رو بودیم.

شاپور ارصلانی با بیان اینکه قطار گردشگری تبریز-جلفا همچنان فعال است، ‌یادآور می‌شود: البته این قطار دیگر رایگان نیست ولی استقبال باز هم خوب است و ‌ساعت حرکت این قطار روزانه به‌نحوی تنظیم شده که مسافران امکان گشت کافی در داخل شهر را داشته باشند و در پایان روز به تبریز بازگردند.



راه‌اندازی مسیرهای دیگر قطار گردشگری در استان

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان تأکید می‌کند: دومین قطار گردشگری از آذر‌ماه در مسیر تبریز - رازی به‌راه افتاد و با توجه به‌وجود بزرگ‌ترین پل پیچی خاورمیانه(پل قطور) و ده‌ها پل و تونل و جاذبه‌های بصری دیگر در این مسیر استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

وی ادامه می‌دهد:‌ قطار گردشگری در 3روز از هفته در این مسیر فعال است و مسافران می‌توانند در طول مسیر از قطار پیاده شده و از مناظر مسیر استفاده کنند.

ارصلانی از آمادگی اداره کل راه‌آهن آذربایجان در راه‌اندازی قطارهای گردشگری خبر داده و عنوان می‌کند: درصورت استقبال خوب گردشگران از این نوع سفر‌ها‌ راه‌آهن آذربایجان می‌تواند با همکاری بخش خصوصی اقدام به راه‌اندازی قطارهای گردشگری در مسیر‌های متفاوت کند و در روزهای اخیر نیز استقبال خوبی از قطار گردشگری مراغه صورت گرفت و نخستین قطار گردشگری به ظرفیت ۳۰۰ نفر در مسیر تبریز- مراغه با مشارکت اداره کل راه‌آهن آذربایجان وتوسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد.



قطارهای گردشگری ارزان

یکی از شهروندان تبریزی که به گفته خود چندبار از قطارگردشگری تبریز-جلفا استفاده کرده به خبرنگار همشهری می‌گوید:‌ مهم‌ترین مزیتی که این قطار دارد ارزان بودن قیمت بلیت این مسیر است و می‌توان با 5هزار تومان به جلفا رفت و برگشت. حرکت با تاکسی یا خودروی شخصی چندین برابر هزینه دارد. دومین مزیت مهم قطار امنیت آن است چرا که فعلا بخشی از مسیر مرند به جلفا تعریض نشده و تصادف در این مسیر زیاد است.

محمد‌رضا، لبخندی می‌زند و می‌افزاید: خودروهایی که از روبه‌رو و با سرعت می‌آیند صحنه‌های فیلم‌های اکشن هالیوودی را به یاد می‌آورند و احتمال اینکه در یک لحظه در تصادف شاخ به شاخ با خودروی روبه‌رویی پودر شوی کم نیست.

این شهروند تبریزی از استقبال مردم هم خبر می‌دهد و اینکه اگر کمی دیر بجنبی بلیت قطار گیرت نمی‌آید چراکه آژانس‌های گردشگری حسابی فعال شده‌اند و در قطار آنچه بیشتر به چشم می‌خورد جمع‌های خانوادگی و صمیمی است که برای گذراندن یک روز خوب راهی جلفا می‌شوند.

وی اما از کیفیت قطارگردشگری چندان راضی نیست و با گلایه از خدمات داخل قطار، ادامه می‌دهد: قطارها اتوبوسی است، صندلی‌ها به‌صورت اتوبوسی چیده شده‌اند و واگن‌های قدیمی تهویه ندارند، البته کمی به سرو و ضع واگن و روکش صندلی‌ها رسیده‌اند که برای یک سفر کوتاه چندان بد هم نیست.



انگیزه‌ای به نام خرید

یکی دیگر از شهروندان تبریزی که از قطار گردشگری تبریز- جلفا و مسیر تبریز - رازی استفاده کرده، به خبرنگارهمشهری می‌گوید: بیشتر افرادی که از این قطارها استفاده می‌کنند یا انگیزه خرید از منطقه آزاد ارس را دارند یا اینکه قصد خروج از کشور از طریق مرز رازی.

شهره عباسی عنوان می‌کند:‌ وقتی با قطار به منطقه آزاد ارس می‌روی، ‌استرس چندانی از اینکه هنگام عبور از گیت منطقه مورد بازرسی قرار بگیری نداری، ‌البته خودروهای شخصی هم معمولا در گیت متوقف نمی‌شوند اما در مجموع آرامش روانی قطار بیشتر است.

این شهروند تبریزی زمان3 ساعته حرکت قطار در مسیر تبریز به جلفا را خسته‌کننده می‌داند و می‌گوید: ‌درحالی‌که می‌شود با خودروی سواری این مسیر را یک ونیم ساعته طی کرد اما قطار این مسیر را 3ساعته طی می‌کند؛ آن هم اگر تأخیر یا خرابی در مسیر رخ ندهد.


   قطار گردشگری تبریز - مراغه به پایتخت ایلخانی رسید

فرشاد حسین‌زاده، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر تأثیر راه‌اندازی قطار گردشگری تبریز به مراغه گفت: با توجه به اینکه تبریز در سال2018 از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی به‌عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شد، 5مسیر گردشگری تعریف کرده‌ایم. از آنجا که در این تعریف‌ها استفاده از وسایل حمل‌ونقل ریلی نیز وجود داشت، نخستین قطار گردشگری تبریز - مراغه 21اردیبهشت‌ماه97 با 230گردشگر داخلی به مراغه رسید. حسین‌زاده با تأکید بر وجود 21شهرستان در استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به امکانات و پتانسیل‌های گردشگری و موقعیت استراتژیک آذربایجان شرقی و اینکه مراغه پایتخت دوره ایلخانی بود و امکانات تاریخی و گردشگری‌اش بیشتر از دیگر شهرستان‌های استان بود، قطار گردشگری تبریز به مقصد مراغه راه‌اندازی شد. معاون گردشگری آذربایجان شرقی با اعلام اینکه اکنون این قطار یک حرکت در هفته از تبریز به مراغه دارد، افزود: امیدواریم  مانند قطار گردشگری تبریز به جلفا که در ایام نوروز به‌صورت روزانه انجام می‌شد، قطار گردشگری مراغه نیز راه‌اندازی شود و مسافران هر روز از امکان سفر با قطار در این مسیر بهره‌مند شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید