• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 13 آذر 1401
کد مطلب : 178977
+
-

کشت قراردادی گندم در چهارمحال‌وبختیاری

گزارش2
کشت قراردادی گندم در چهارمحال‌وبختیاری

کشت قراردادی گندم درفصل گذشته زراعی در بیش از ۱۵۲هزار هکتار با حدود ۱۲هزار کشاورز در ۷ استان انجام شد. این کشت قرار بود امسال در اغلب استان‌ها اجرا شود و در همین راستا، چهارمحال‌وبختیاری هم به تازگی به این جمع پیوسته‌ است.

بسته‌های تشویقی برای کشاورزان
به گزارش همشهری، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به آغاز طرح کشت قراردادی گندم در استان می‌گوید: کشاورزان می‌توانند برای مشارکت در این طرح و بهره‌مندی از مزایای آن به نشانی اینترنتی شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه و پس از ثبت‌نام با این شرکت قرارداد ببندند.
‌نعمت‌الله تقی‌زاده با بیان اینکه این طرح در راستای ایجاد الگوی پایدار کشت، تحقق خودکفایی در تولید گندم و حمایت از کشاورزان با حذف واسطه‌ها و تولید محصول باکیفیت اجرا می‌شود، می‌افزاید: کشاورزان می‌توانند برای ثبت قرارداد به وب‌سایت شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه و نرم‌افزار کاربردی کشاورزی قراردادی را در گوشی همراه خود نصب کنند.‌
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه سیم‌کارت تلفن همراه باید به نام خود کشاورز باشد تا فرایند استعلام به درستی انجام گیرد، اظهار می‌کند: کشاورزان می‌توانند پس از ثبت مشخصات فردی و مشخصات سطح زیرکشت با تأیید الکترونیکی، قرارداد را منعقد کنند.‌
به‌گفته تقی‌زاده، کشاورزان با مشارکت در این طرح از بسته‌های تشویقی برای تهیه نهاده و بیمه محصول بهره‌مند می‌شوند و دولت بهای گندم دریافتی را به قیمت خرید تضمینی پرداخت می‌کند.

‌کشت تا پایان آذر
سال زراعی گذشته ۲۵هزارو۸۰۰ تن گندم از گندمکاران چهارمحال‌وبختیاری خریداری شد که نسبت به سال قبل از آن ۵۰درصد رشد داشت. قیمت خرید تضمینی گندم سال قبل 5500تومان برای هر کیلوگرم بود و با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال‌جاری که به کیلویی ۱۱هزارو500تومان رسید، امسال بابت خرید تضمینی گندم بیش از ۳۰۰میلیارد تومان به گندمکاران استان پرداخت شده است. به‌گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال‌وبختیاری، امسال ۴۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به کشت گندم پاییزه اختصاص می‌یابد.‌حسین برزگر با بیان اینکه گندم پاییزه تاکنون در ۲هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری کاشته شده است، می‌افزاید: کاشت گندم پاییزه تا پایان آذر ادامه خواهد داشت.
سالانه حدود ۶۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری به کشت گندم اختصاص می‌یابد که از این سطح ۲۰هزار هکتار گندم آبی و ۴۰هزار هکتار گندم دیم است.

مکث
2میلیون هکتار کشت قراردادی گندم

رئیس گروه گندم وزارت جهادکشاورزی در جلسه ستاد زراعت استان چهارمحال وبختیاری از اجرای کشت قراردادی در سطح ۲ میلیون هکتار از اراضی گندم آبی کشور خبر داده بود. سال زراعی گذشته، کشت قراردادی گندم در بیش از ۱۵۲هزار هکتار با حدود ۱۲هزار کشاورز در ۷ استان اجرا شد که در قالب آن بیش از ۳۵۶هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد. این طرح سال گذشته زراعی به‌صورت آزمایشی در استان‌های خوزستان، فارس، گلستان، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر اجرا شد و در سال جدید زراعی به‌صورت گسترده در اغلب استان‌ها و در سطح زیرکشت بیشتری اجرا می‌شود. در کشت قراردادی، دولت به عنوان خریدار با کشاورز به عنوان فروشنده، قرارداد امضا می‌کند که طبق آن، کشاورز موظف به تولید میزان مشخصی محصول و دولت نیز متعهد به خرید تضمینی آن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید