• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 13 آذر 1401
کد مطلب : 178976
+
-

گازهای آلاینده کرمانشاه به برق تبدیل می‌شوند

نخستین واحد تبدیل گازهای آلاینده به برق تا پایان سال در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

گزارش
گازهای آلاینده کرمانشاه به برق تبدیل می‌شوند

برق تولیدی نیروگاه برق مجتمع ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه، قرار است به جای زغال سنگ از گازهای آلاینده حاصل شود. اتفاقی که هم به محیط‌زیست کمک می‌کند و هم با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان، راهی برای توسعه پایدار استان ‌است. سوخت‌های فسیلی (نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ) ازجمله منابع مهم انرژی هستند. این بار اما در کرمانشاه، یک نیروگاه برق قرار است بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی و فقط با گازهای خروجی که از تولید آهن اسفنجی حاصل می‌شود، برق تولید کند. جهاندار شکری، عضو هیأت‌مدیره مجتمع ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه می‌گوید که با راه‌اندازی این واحد تا پایان سال، به اشتغال‌زایی که از دغدغه‌های مهم استان کرمانشاه نیز است، کمک می‌شود. هم‌اکنون 1600نفر در این کارخانه مشغول کارند. از سویی دیگر مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست کرمانشاه این اقدام را تقویت صنعت سبز برای کاهش آلودگی هوای استان کرمانشاه ارزیابی می‌کند.

اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان
تولید برق از آلاینده‌ها یکی از فازهای مجتمع ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه به شمار می‌رود. واحد ذوب و ریخته‌گری با تولید شمش فولادی، واحد احیا با تولید آهن اسفنجی، واحد فرآوری قراضه، واحد دانه‌بندی سنگ‌آهن و واحد نیروگاه برق 12مگاواتی از واحدهای این مجتمع هستند؛ مجتمعی که گام مثبتی در راستای تبدیل گازهای آلاینده به برق برداشته ‌است.
رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه به همشهری می‌گوید: تا جایی که من می‌دانم، این واحد تنها پروژه استان است که از گازهای آلاینده برق تولید می‌کند.
جهانبخش شکری فعالیت این واحد را گام مثبتی در صنعت سبز می‌داند و ادامه می‌دهد: یکی از دغدغه‌های صنایع، تامین انرژی است و با این حساب، نیروگاه برق مجتمع ذوب‌آهن بیستون دغدغه تامین انرژی را نخواهد داشت.
او شاخص‌ترین فعالیت این پروژه را بهره‌مندی از پژوهش شرکت‌های دانش‌بنیان می‌داند و اضافه می‌کند: پروژه استفاده از گازهای آلاینده برای تولید برق، صددرصد بومی‌سازی شده و ما حاصل اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان استان را شاهد هستیم و بی‌شک تأثیر آن را در توسعه پایدار استان خواهیم دید.

بازگشت نیمی از انرژی به چرخه تولید
طوری که عضو هیأت مدیره مجتمع ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه می‌گوید تحقیقات نشان داده برای تولید آهن اسفنجی یا باید از گاز یا زغال‌سنگ حرارتی استفاده کرد. محدودیت منابع گاز در کشور باعث شد تا برای تامین انرژی واحد تولید آهن اسفنجی این مجتمع از زغال سنگ حرارتی بهره ببرد؛ در واقع استفاده از سوخت فسیلی که گاز آلاینده به همراه دارد.
جهاندار شکری درباره سازوکار تبدیل آلاینده به انرژی و با تأکید بر اینکه 50درصد انرژی به واحدهای تولیدی بازمی‌گردد، به همشهری می‌گوید: 12مگا وات برق آن از گازهای خروجی واحد احیا ناشی از فرایند تبدیل زغال‌سنگ به آهن اسفنجی، تولید می‌شود. هم‌اکنون سالانه حدود 200هزار تن آهن اسفنجی تولید می‌شود.
نیروگاه بازیافت انرژی حرارتی براساس چرخه رانکین تولید انرژی می‌کند. در مرحله اول، آب با استفاده از پمپ‌های فشار بالا به بویلر تزریق می‌شود. آب پرفشار در دیگ بخار از طریق گازهای حاصل از پروسه تولید آهن اسفنجی، حرارت جذب می‌کند و تبدیل به بخار فوق داغ با فشار بالا می‌شود. بخار در طول توربین جریان می‌یابد و آن را می‌چرخاند.
با توجه به طرح توجیهی فنی و اقتصادی اولیه براساس برآورد قیمت، سرمایه‌گذاری در این طرح مطلوب بوده ‌است. با توجه به حجم بخار تولید شده، سیستم توربین با 3مرحله توربین کم‌فشار، توربین پرفشار و 6هزار دور بر دقیقه به چرخش درخواهد آمد و با استفاده از سیستم گیربکس، دور به 1500دور بر دقیقه در ژنراتور کاهش می‌یابد و امکان تولید مداوم برق حاصل خواهد شد. شکری ادامه می‌دهد: فرایند تکمیل واحد آهن اسفنجی در دست انجام است و تولید آزمایشی را می‌گذراند. امیدواریم تا پایان سال همه واحدها که هم‌اکنون پیشرفت حدود 70درصدی دارد، افتتاح و راه‌اندازی شوند. جهاندار شکری در ادامه به اشتغال‌زایی برای کرمانشاهی‌ها در راستای پویایی صنایع نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اهداف ما اشتغال‌زایی است و هم‌اکنون 1600نفر در این مجموعه 120هکتاری مشغول به‌کار هستند و با راه‌اندازی واحدهای در حال تکمیل تعداد شاغلان بیشتر می‌شود.

 صنایع، یک پای آلودگی هوای کرمانشاه
کاهش آلاینده‌های ناشی از صنایع و کارخانجات بی‌شک در کاهش آلودگی هوا مؤثر است. شاخص هوای کرمانشاه دیروز (شنبه)117 را نشان می‌دهد که ناسالم برای گروه‌های حساس شناخته می‌شود.
مدیر اداره حفاظت از محیط‌زیست استان کرمانشاه به همشهری می‌گوید: از ابتدای سال تا‌کنون 100روز هوای کرمانشاه در شرایط ناسالم بود که ناشی از صنایع و ریزگرد است.
احد جلیلیان، یکی از منابع اصلی آلایندگی هوای کرمانشاه را صنایع و کارخانجات می‌داند و می‌گوید: از صنایع خواستیم در این‌باره همکاری کنند و با به کاربستن روش‌هایی مثل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا کمک کنند.
جلیلیان با اشاره به اینکه در شهر کرمانشاه 30درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه موتوری است، می‌گوید: در استان ۹ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌های کرمانشاه، قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام‌آبادغرب، پاوه و کنگاور به‌صورت مستمر وضعیت آلودگی هوای شهرهای کرمانشاه را رصد می‌کنند.
1027واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۸هزار و۴۹۹میلیارد ریال در استان کرمانشاه فعال است و ۳۰هزار و۲۸۴نفر در آنها مشغول به‌کار هستند. صاحبان صنایع در کرمانشاه به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه بر اینکه توسعه واحدهای صنعتی راهی برای اشتغال‌زایی و برون‌رفت استان از معضل بیکاری است، با به‌کار گرفتن علم روز و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان چاره‌ای برای کاهش آلودگی هوای استان نیز اندیشید.‌‌

مکث
 انرژی‌های نو جایگزین سوخت‌های فسیلی 

مصرف انرژی‌های فسیلی (زغال سنگ، نفت، گاز و ...) آلودگی هوا و محیط‌زیست را به همراه آورده؛ به‌طوری که تنفس در هوای پاک و بدون آلاینده‌ها به آرزو تبدیل شده است. محققان کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و جانشینی انرژی‌های نو (انرژی هسته‌ای، انرژی بادی، آبی و ...) را پیشنهاد می‌کنند. استان کرمانشاه نیز تا پایان سال با راه‌اندازی واحد تبدیل گازهای آلاینده به انرژی برق در مجتمع ذوب‌آهن بیستون، نخستین گام را در این زمینه برمی‌دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید