• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
یکشنبه 13 آذر 1401
کد مطلب : 178957
+
-

کارآزمایی موفق انسانی واکسن ایدز

دانش
کارآزمایی موفق انسانی واکسن ایدز

یکی از واکسن‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ایدز به مرحله کارآزمایی بالینی انسانی رسیده است و توانسته این مرحله رابا موفقیت سپری کند. در یک مطالعه جدید منتشر شده، این واکسن آزمایشی نوعی پاسخ ایمنی را در بدن افراد داوطلب ایجاد کرده است و دانشمندان از تولید این آنتی‌بادی در 97درصد از دریافت‌کنندگان احساس رضایت و امیدواری کردند. به گزارش گیزمودو، نکته مهم این است که این واکسن ایمن و قابل تحمل به‌نظر می‌رسد.
این واکسن آزمایشی با نام eOD-GT860mer شناخته می‌شود و توسط محققان مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس ساخته شده است. مرحله اول کارآزمایی eOD-GT860mer که برای نخستین بار در سال2018 انجام شد، توسط سازوکار ابتکار بین‌المللی واکسن ایدز (IAVI) حمایت شد. این بخشی از یک همکاری بزرگ بین دانشمندان اسکریپس، مؤسسه ملی بهداشت، مرکز سرطان فرد هاچینسون، و سایر گروه‌ها در آمریکا و سوئد است. این کارآزمایی شامل 48شرکت‌‌کننده سالم بود که به 36نفر از آنها دو دوز واکسن به فاصله 8هفته تزریق شد. این شرکت‌‌کنندگان به دو گروه با دوز پایین و بالا تقسیم شدند.
اکنون می‌توان ابتلا به ویروس HIV را به‌طور مؤثر از طریق درمان ضد‌ویروسی مادام العمر مدیریت کرد. اما این ویروس توانایی این را دارد که یک‌بار داخل بدن ساختار خود را تغییر دهد و تشخیص آن را برای مدت طولانی برای سیستم ایمنی سخت کند. این یعنی ایمنی پایدار در برابر ویروس، حداقل در بیشتر موارد، باقی نمی‌ماند. اما دهه‌‌هاست که می‌‌دانیم برخی از افراد می‌توانند آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده گسترده‌‌ای برای ویروس تولید کنند که می‌تواند با آن مقابله کند. دانشمندان از آن زمان به‌دنبال واکسن دست نیافتنی HIV هستند که قادر به ایجاد این آنتی‌بادی‌ها است. یک روش جدید برای به‌دست آوردن این آنتی‌بادی‌ها که به‌عنوان استراتژی هدف‌گیری مولفه شناخته می‌شود، توسط eOD-GT860mer نشان داده شده است. به‌عبارت ساده‌تر، نخستین دوز واکسن سعی می‌کند یک گروه نادر و منتخب از سلول‌های B را به حالتی تبدیل کند که بتوانند این آنتی‌بادی‌ها را تولید کنند. در یافته‌های این آزمایش جدید به‌نظر می‌رسد بخش اول این استراتژی کار می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید