• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 13 آذر 1401
کد مطلب : 178942
+
-

یازدهمین‌دوره دوسالانه‌نگارگری در 4 رشته برگزار می‌شود

مشابه دوره های قبل!

تجسمی
مشابه دوره های قبل!

نگارگری یکی از اصیل‌ترین هنرهای ایرانی است که برای تداوم حیاتش در دنیای پرفرازو‌نشیب هنر باید از آن حمایت شود و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای رشد و بالندگی آن صورت بگیرد. دوسالانه ملی نگارگری ایران، تلاشی برای حمایت از این هنر اصیل است که امسال یازدهمین دوره آن در 4رشته نگارگری، گل و مرغ، ‌تذهیب و طراحی نگارگری در 3بخش مسابقه (رقابتی)، مدعوین و مقالات علمی برگزار می‌شود. 
توسعه و اعتلای جایگاه نگارگری در ایران معاصر، ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی هنر نگارگری متناسب و با تأکید بر نقش و هویت و فرهنگ ملی و اسلامی در هنرهای اسلامی ایران، تشویق هنرمندان اصیل و معرفی آثار برجسته نگارگران معاصر، گسترش نگارگری در هنرهای ایران و ایجاد بستر مناسب برای رشد اقتصاد هنر نگارگری ایران ازجمله رویکردها و اهداف این دوسالانه اعلام شده است. با وجود برخی نقدها که به جشنواره‌ها و رویدادهای تجسمی کشور می‌شود، اما نمی‌توان کتمان کرد برگزاری جشنواره‌ها، دوسالانه‌ها و سایر رویدادهای هنری بهترین راه برای جلب توجه هنرمندان و علاقه‌مندان به آثار تجسمی و متعاقبا تقویت بازار این رشته هنری است. 

در همین زمینه، پرویز حاصلی، عضو شورای سیاست‌گذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران به ایرنا گفت: اکنون نه‌تنها در هنر نگارگری بلکه در تمامی رشته‌های هنری، مؤثرترین روش برای ارائه و در معرض دید قرار گرفتن آثار، برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره هنرهای تجسمی فجر و دوسالانه‌هاست. بر این اساس اگر این رویدادها به‌صورت مناسب یا به‌ کلی برگزار نشوند به این وجه از ارائه آثار لطمه بسیاری وارد می‌شود. دوسالانه‌ها رکن مهمی در هنرهای تجسمی هستند؛ به‌خصوص در رشته نگارگری که یک هنر سنتی و ملی است. درصورت برگزارنشدن دوسالانه‌ها ما آگاهی دقیقی نسبت به ویژگی‌های کمی و کیفی هنرمندان و فعالیت‌های هنری آنان نخواهیم داشت. حاصلی، معرفی هنرمندان و آثار شاخص هنری در رشته‌های مختلف، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای فعالیت بهتر و استقرار علاقه‌مندان به یک رشته هنری در معرض مشاهده فعالیت‌های آن‌ رشته را از مهم‌ترین اهداف برگزاری دوسالانه‌های هنری عنوان کرد و افزود: در بخش جنبی این رویداد هنری نیز زمینه‌های فعالیت‌ فرهنگی، پژوهشی و اقتصادی وجود دارد که در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. 
عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران درباره ویژگی‌های این رویداد گفت: انتظار می‌رفت که یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری تفاوت‌های بیشتری با دوره‌های گذشته داشته باشد، اما اکنون با توجه به روند برگزاری این رویداد، به‌نظر می‌رسد که تفاوت چندانی با سال‌های گذشته ندارد. درباره بررسی کمیت و کیفیت آثار نیز باید منتظر برگزاری نمایشگاه باشیم. این دوسالانه قرار است در بخش‌های رقابتی، مدعوین و پژوهشی برگزار شود و این موارد در جلسات شورای سیاستگذاری نیز مورد بحث قرار گرفته است. حاصلی با اشاره به برگزار نشدن منظم دوسالانه‌های هنری پیشنهاد تشکیل شورایی مرکب از هنرمندان نگارگر را مطرح کرد و گفت: معمولا اگر متصدیان معاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهند به‌صورت انفرادی برای برگزاری دوسالانه‌ها تصمیم بگیرند، دچار چنین مشکلاتی می‌شویم که این رویدادها به‌صورت منظم برگزار نشده و گاه با وقفه‌های طولانی مواجه می‌شوند؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق شورایی متشکل از هنرمندان نگارگر و افرادی که می‌توانند به برگزاری دوسالانه کمک کنند و مؤثر باشند، تشکیل شود و تصمیم‌گیری در این زمینه لزوما برعهده یک نهاد دولتی نباشد؛ چراکه با تغییر دولت‌ها ممکن است سیاست‌ها تغییر کند. عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تأکید کرد: اگر قرار است شورایی برای برگزاری و چگونگی برگزاری دوسالانه‌های هنری وجود داشته باشد، باید یک شورای فراگیر و مورد قبول عموم هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر باشد. متأسفانه در حوزه تصمیم‌گیری، نحوه برگزاری و داوری دوسالانه‌ها وظایف به‌صورت متعادل و فراگیر تقسیم نمی‌شوند و در این راستا در دوره‌های گذشته شاهد نوسانات و چالش‌هایی زیادی بوده‌ایم. با توجه به صحبت‌های حاصلی به‌نظر می‌رسد، در یازدهمین دوسالانه نگارگری در همچنان بر همان پاشنه‌ای می‌چرخد که در دوره‌های گذشته چرخیده است. 
دوسالانه فرصتی است که نباید اجازه داد به همین راحتی از دست برود و به کاری اداری و روتین بدل شود. شناخت استعدادها و معرفی هنرمندان زبردست از طریق دوسالانه مهم‌ترین کارکرد این رویداد هنری است، اما متأسفانه سایه انداختن روزمرگی بر امور دوسالانه و تبدیل آن به اتفاقی شبه‌بروکراتیک و تکراری باعث شده که این رویداد هنری آنچنان که باید، اثرگذار نباشد. باید امیدوار بود آثار به نمایش درآمده در این رویداد از کیفیتی برخوردار باشد که باعث ایجاد رغبت و تحرکی در جامعه نگارگری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید