• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178859
+
-

آغاز خرید حمایتی زیتون رودبار

پیگیری
آغاز خرید حمایتی زیتون رودبار

برای نخستین‌بار، خرید حمایتی زیتون از زیتون‌کاران گیلانی آغاز شده است. به گزارش همشهری، با آغاز فصل برداشت زیتون که تا نیمه آذر ادامه دارد، خرید حمایتی زیتون از سوی جهادکشاورزی استان با هدف حمایت از تولید و تقویت بازار محصول زیتون و روغن زیتون تولیدی گیلان انجام می‌شود. یکی از تولید‌کنندگان زیتون رودبار به همشهری می‌گوید: زیتون به‌عنوان دانه روغنی در کنار گندم و جو در تبصره8 قانون بودجه۱۴۰۱ قرار گرفته و به زیتون رودبار اعتبار 30هزار میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرده ‌است و از امسال جهادکشاورزی، خرید حمایتی زیتون را انجام می‌دهد. اما جواد کاظمی، اطلاع‌رسانی نه‌چندان جامع در این‌باره را یکی از موانع می‌داند و ادامه می‌دهد: این طرح امسال برای نخستین‌بار است که اجرا می‌شود و از آنجا که اطلاع‌رسانی درستی درباره آن انجام نشده است، بسیاری از زیتون‌کاران از آن خبر ندارند. این‌طور که پیداست بی‌اطلاعی زیتون‌کاران رودباری از اجرای این طرح موجب شده است تا محصول خود را در این روزها که فصل برداشت زیتون است، در کنار جاده بفروشند. به‌گفته کاظمی، امسال باردهی درختان زیتون در رودبار بسیار زیاد بوده و موجب شده است کشاورزان نگران کاهش قیمت محصول باشند.

استقرار مراکز خرید
از سوی دیگر، سازمان تعاون روستایی براساس تکالیف خود به‌عنوان کمک اجرایی وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار قیمت محصولات کشاورزی و براساس مصوبه این وزارتخانه و ابلاغ وزیر کار خرید حمایتی زیتون را انجام می‌دهد. مدیر تعاون روستایی گیلان از استقرار نماینده خود یعنی اتحادیه تعاونی‌های شهرستان رودبار در مرکز خرید بخش منجیل خبر می‌دهد و می‌گوید که در صورت ضرورت، مراکز خرید بیشتر می‌شود. عباس جعفرپور ادامه می‌دهد: پس از خرید دانه‌های زیتون در مدت چند ساعت، استحصال روغن انجام می‌گیرد و مبلغ بابت خرید براساس میزان روغن استحصالی و آزمایش‌های کارخانه به زیتون‌کار پرداخت می‌شود که حداقل از ۱۶ تا ۲۵هزار تومان است.

به‌کارگیری تجهیزات مدرن در باغ‌های
با وجودی که امسال محصول زیتون با افزایش نسبت به سال گذشته روبه‌روست، یکی از مشکلات کشاورزان رودباری دفع آفت مگس زیتون بود؛ موضوعی که به‌گفته جواد کاظمی، از 18سال پیش گریبان باغ‌های زیتون رودبار را گرفته است و برای مقابله با آن باید از روش‌های مدرن بهره گرفت و فقط سمپاشی کافی نیست.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان زیتون نیز به همشهری می‌گوید: سرزمین رودبار، نخستین رستنگاه زیتون در ایران و سزاوار رسیدگی و توجه است. 
موقعیت کوهستانی رودبار موجب شده است تا دوسوم باغ‌های زیتون رودبار به‌شکل سنتی اداره شوند و خبری از تجهیزات مدرن کشاورزی نباشد. نیاز سالانه کشور به روغن زیتون حدود ۱۳هزار تن اعلام شده است که از این میزان حدود ۶۸درصد در داخل کشور تولید می‌شود. آمار نشان می‌دهد در ۲۶استان کشور زیتون کشت می‌شود و بیشترین میزان تولید میوه زیتون سهم زنجان، گیلان، قزوین، فارس و گلستان است. تامین آب پایدار برای باغ‌های زیتون، ساماندهی رودخانه‌های فصلی، رفع مشکلات پساب واحدهای فرآوری خانگی، احیای باغ‌های درجه 2 و 3 می‌تواند به رفع موانع تولید با کیفیت زیتون بینجامد.

خرید حمایتی زیتون تا ۱۵دی‌ماه ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰هزار تن زیتون در گیلان برداشت شود که افزایش 3برابری زیتون نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.
انواع زیتون تولیدی باغداران رودباری شامل گلوله، زرد، ماری، روغنی، فیشمی، شنگه، مانزالینا، کنسروالیا و آربیکن است که از وسعت بیش از 8هزار هکتاری باغ‌های زیتون توسط ۲۲هزار باغدار شهرستان رودباربرداشت می‌شود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید