• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178845
+
-

بازی ضد‌ایرانی پاریس - واشنگتن

رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه در بیانیه‌ای، حمایت خود از اغتشاشات اخیر را تکرار کردند

سیاست خارجی
بازی ضد‌ایرانی پاریس - واشنگتن

روسای‌جمهور آمریکا و فرانسه در روزهای اخیر در کاخ‌سفید دیدار و گفت‌وگو کردند؛ دیداری که حوادث‌اخیر در ایران یکی از اصلی‌ترین محورهای آن را تشکیل می‌داد و دوطرف در بیانیه‌ای، ضمن طرح ادعاهای هسته‌ای درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری‌اسلامی، حمایت خود از ناآرامی‌های اخیر را تکرار کردند.
به‌گزارش همشهری، جو بایدن و امانوئل مکرون در بیانیه مشترک خود، در ادامه مداخله‌جویی‌های اخیر در امور داخلی ایران، از اغتشاشات در ایران حمایت و ادعا کردند «ما به مردم ایران، به‌ویژه زنان و جوانان که شجاعانه برای به‌دست‌آوردن آزادی، حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی خود اعتراض می‌کنند، احترام می‌گذاریم»؛ ادعاهایی که اعمال تحریم‌های جدید علیه مردم ایران و حمایت ویژه از گروه‌های ضدایرانی ازجمله نمودهای آن به‌شمار می‌رود.
رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه همچنین تأکید کرده‌اند که واشنگتن و پاریس مصمم هستند اطمینان حاصل کنند که جمهوری‌اسلامی نمی‌تواند «سلاح هسته‌ای» تولید کند یا به آن دست یابد؛ «آمریکا و فرانسه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مصمم هستند. فرانسه و آمریکا به همکاری با دیگر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران، عدم‌همکاری کافی تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ازجمله درباره مسائل جدی و باقیمانده مربوط به تعهدهای قانونی ایران ذیل پادمان‌های معاهده منع اشاعه و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه، به‌ویژه ارسال موشک‌ها و پهپاد، ازجمله به عوامل غیردولتی، ادامه خواهند داد.»
 ادعاهای این 2کشور پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری‌اسلامی درحالی طرح می‌شود که تهران در ماه‌های اخیر به همکاری‌های فنی خود با آژانس ادامه داده، اما این نهاد بین‌المللی در روزهای اخیر، تحت‌فشار آمریکا و تروئیکای اروپایی، در روندی «غیرفنی» و «سیاسی»، قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای‌حکام آژانس به‌تصویب رساند تا روند همکاری‌های دوطرف بیش‌از گذشته تحت‌تأثیر رفتار غیرحرفه‌ای آژانس قرار گیرد.
ازسوی دیگر، برخی دولت‌های غربی در ماه‌های اخیر تلاش ویژه‌ای را برای متهم‌کردن جمهوری‌اسلامی به مشارکت با روسیه در جنگ اوکراین صرف کرده‌اند؛ ادعایی غیرمستند که بارها ازسوی مقام‌های تهران رد شده‌است. جمهوری‌اسلامی در ماه‌های اخیر بارها تأکید کرده‌است روابطش با روسیه صرفا براساس تفاهمنامه‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف بوده و ایران دخالتی در جنگ اوکراین ندارد و بارها نیز موضع شفاف خود، مبنی بر «نفی جنگ» و «استفاده از راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران در اوکراین» را تشریح کرده‌است.
با وجود این، اما بایدن و مکرون در بیانیه اخیر خود و در ادامه فضاسازی‌ها علیه جمهوری‌اسلامی، ادعا کردند «ارسال تجهیزات ایرانی می‌تواند شرکای مهم آمریکا و فرانسه در خلیج‌فارس و همچنین ثبات و امنیت در منطقه را تهدید کند. همچنین این اقدام‌ها می‌تواند قوانین بین‌المللی را نقض کرده و به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین کمک کند.»
در ادامه بیانیه ضدایرانی پاریس و واشنگتن آمده‌است که «فرانسه و آمریکا با شرکای خود برای اجرای قطعنامه‌های شورای‌امنیت سازمان ملل‌متحد و مقابله با این فعالیت‌های ایران همکاری خواهند کرد. 2کشور تلاش‌های مشترکی را برای تقویت چارچوب بین‌المللی جهت محدود‌کردن فناوری‌های موشکی و پهپادهای ایران در منطقه و فراتر از آن و تلاش‌ عملی برای مقابله با گسترش این تکنولوژی‌ها انجام خواهند داد.»

3 بهانه محوری
طرح ادعاهای ضدایرانی در بیانیه مشترک آمریکا و فرانسه درحالی‌است که این 2‌ دولت از نخستین روزهای آغاز ناآرامی‌ها در ایران، با موج‌سواری بر حوادث اخیر، به تلاش‌های خود برای ائتلاف‌سازی علیه تهران با 3بهانه محوری «نقض‌حقوق‌بشر»، «پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای» و «مشارکت در جنگ اوکراین» شدت بخشیده‌اند.
براساس چنین رویکردی هم بود که در هفته‌های اخیر شاهد تصویب یک قطعنامه‌ ضد‌ایرانی در شورای‌ حقوق‌بشر سازمان‌ملل از یک‌سو و تصویب یک قطعنامه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی ازسوی دیگر بوده‌ایم. آمریکا و اتحادیه‌اروپا همچنین کوشیدند با اعمال تحریم‌هایی به بهانه «مشارکت تسلیحاتی جمهوری‌اسلامی در جنگ اوکراین»، بیش‌از پیش تهران را برای کوتاه‌آمدن از مطالبات برجامی‌اش تحت‌فشار بگذارند.

مکث
ادامه تهدیدهای آمریکایی

مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید با بیان اینکه تحریم‌ها اثربخش نیستند، گفت: نیازمند انقلاب فرهنگی در سیاست‌های تحریمی هستیم. جان بولتون در تحلیلی که در پایگاه «هیل» منتشر شده، نوشته آمریکا به این نکته توجه نکرده که کشورهای هدف تحریم‌، «حیله‌گر و خلاق» هستند و راهبردهای موفقی برای گریز از تحریم‌ها یا تعدیل اثرات آن طراحی می‌کنند. وی اضافه کرد: به همین دلیل تحریم‌ها تنها اثرات حاشیه‌ای دارند و حتی بدتر از آن، اثرات خودتوهمی ایجاد می‌کنند. مقام سابق کاخ سفید از فروش نفت ایران به‌عنوان یکی از مصادیق شکست سیاست‌های تحریمی یاد کرده و نوشته این موضوع ضرورت ایجاد یک «انقلاب فرهنگی» در سیاست‌های تحریمی آمریکا را پیش می‌کشند. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار نشریه «فارن پالیسی» درباره «زمان مرگ برجام» گفت که پاسخ به این سؤال بیشتر فنی است، تا سیاسی. رابرت مالی در این باره گفت: «این سؤال بیشتر فنی است تا سیاسی. [مرگ برجام] زمانی فرا می‌رسد که کارشناسان تحریمی به ما بگویند که منافع غیراشاعه‌ای توافق توجیهی برای رفع تحریم‌ها که ما اعطا می‌کنیم، فراهم نمی‌کند.» وی همچنین در مصاحبه‌ای، مدعی شد درصورت بی‌اثر‌بودن فشارها بایدن آماده استفاده از گزینه نظامی علیه ایران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید