• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178811
+
-

یک‌هفته در کنار معلولان

شهرداری تهران طی هفته جاری، برنامه‌های ویژه‌ای را با شعار «همیشه کنارتان هستیم» همچون دیدار با رئیس‌جمهور، اختتامیه لیگ ورزشی و افتتاح مرکز کارآفرینی ویژه معلولان اجرا می‌کند

گزارش
یک‌هفته در کنار معلولان

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

امروز روز جهانی معلولان است و این هفته، «هفته معلولان».  از برنامه‌های ویژه افراد دارای معلولیت اجرا گرفته تا وعده‌های جدید پیگیری‌ که از دل مطالبات این قشر بیرون می‌آید را در هفته جاری شاهد خواهیم بود. البته که مطالبات معلولان و توان یابان آن طی دهه‌های گذشته روی هم انباشته شده که حالا حالاها، زمان می‌برد تا آنچه را که آنها انتظار می‌کشند، به‌معنای واقعی تحقق یابد. در این میان، مدیران شهری تهران برای آن که بهتر از درخواست‌های توان‌یابان پایتخت کشور مطلع شوند، در حاشیه پروژه‌های به ثمر نشسته تا آخر هفته پای صحبت جمعی از نمایندگان معلولان خواهند نشست.  استارت کار هم از همین امروز صبح می‌ خورد.
به گزارش همشهری، در میان برنامه‌های مختلف هفته جاری، اداره کل سلامت شهرداری تهران با همکاری سازمان بهزیستی، کانون افراد دارای معلولیت، سازمان‌های مردمی و... برنامه‌های ویژه‌ای با شعار «همیشه در کنارتان هستیم» را به اجرا در می‌آورد. به‌گفته حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران، هدف از اجرای این برنامه‌ها افزایش آگاهی عموم مردم، سیاستگذاران و مسئولان در راستای احقاق حقوق معلولان، فراهم‌کردن زمینه توسعه و مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت، معرفی فعالیت‌های کانون معلولان و... است.

دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای پارلمان شهری
طبق هماهنگی‌های انجام شده توسط اداره کل سلامت شهرداری تهران، دیروز جمعی از نمایندگان جامعه معلولان در سالن اجلاس سران با رئیس‌جمهور دیدار کردند. در این مراسم نمایندگان، صدای معلولان شدند و مطالبات این قشر را رو در رو با سید ابراهیم رئیسی مطرح کردند. روز سه‌شنبه (15آذر) هم جمع دیگری از نمایندگان جامعه معلولان به صحن شورا می‌روند تا علاوه بر ارائه گزارش از عملکرد کانون معلولان، دغدغه‌ها و مطالبات این قشر از مدیریت شهری را بیان کنند.

اختتامیه لیگ بازی‌ها در مجموعه ورزشی پیام
امسال برای نخستین ‌بار لیگ بازی‌های افراد دارای معلولیت (جسمی، حرکتی، ذهنی، ناشنوا، اُتیسم و...) در مناطق برگزار شده و شرکت‌کنندگان در رشته‌های پرتاب حلقه، دوی زیگزال، پرتاب توپ با دست داخل سبد، رینگ بال، شوت دروازه گل‌بال و... با هم رقابت کردند و نفرات برتر هر یک از رشته‌ها، در مناطق انتخاب شدند. اختتامیه این لیگ، عصر امروز در مجموعه ورزشی پیام منطقه7(خیابان شریعتی، بعد از چهار راه قصر) برگزار می‌شود تا شرکت‌کنندگانی که پیش از ظهر در فینال رقابت‌ها، قهرمان شده‌اند، طی مراسمی خاص، روی سکو بروند.

افتتاح مرکز کارآفرینی
نخستین مرکز اشتغال‌زایی و کارآفرینی ویژه معلولان 19 آذر ماه در منطقه 17(بزرگراه شهید چراغی، خیابان برادران متین) طی مراسمی افتتاح می‌شود. هدف از راه‌اندازی این مرکز، اشتغال افراد دارای معلولیت و ایجاد شرایط و فرصت‌های برابر است.

برپایی گذرگاه و کافه رویداد در پارک شهر
اداره کل سلامت شهرداری تهران با همکاری سازمان بهزیستی با برپایی گذرگاه و کافه رویداد در پارک شهر، فضای گفت‌وگوی رو در رو را برای افراد دارای معلولیت فراهم می‌کند. غرفه همفکری، درختچه‌نامه آرزوها، اهدای شاخه گل و... برنامه‌های جانبی این گذرگاه هستند که از 13تا 15آذر از ساعت 9تا 15دایر می‌شود.

اکران فیلم «بدون قرار قبلی»
برنامه سینما سلامت با همکاری انجمن خیرین اُتیسم اجرا می‌شود که اکران فیلم بدون قرار قبلی طی 5نوبت، سه‌شنبه 15آذر در سالن آمفی‌تئاتر نیکوکرداران (مناطق 9، 10، 21و 22) و سالن فرهنگسرای اندیشه (مناطق 6، 11و 12) دوشنبه 21آذر در سالن اجتماعات سرای محله ابوذر (مناطق 4، 8، 13و 15) و سینما بهاران (مناطق 9، 16، 18و 20) چهارشنبه 23آذر سالن سرای محله بهرود (مناطق 1، 3و 5) به نمایش درمی‌آید. امسال همچنین جشنواره کمدی نشسته (توان‌یابان به‌صورت نشسته استندآپ کمدی اجرا می‌کنند) برگزار شد که اختتامیه‌اش اواخر آذر است.

جشنواره کاغذهای رنگی
روز چهارشنبه، 16آذر قرار است با برگزاری جشنواره کاغذهای رنگی، فضای شاد و ورزشی در بوستان لاله ایجاد شود تا حال کودکان دارای معلولیت را خوب کند. در این جشنواره کودکان همراه با خانواده بادبادک می‌سازند و بازی و ورزش می‌کنند.

مکث
تنوعی از برنامه‌ها در هفته معلولان

  فرآموز سیار: این مراکز از 12تا 17آذر ماه در مدارس مناطق 4، 6، 8، 9، 10، 12، 14، 15، 19و 21و با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با تفاوت‌های فردی و نحوه تعامل با افراد دارای معلولیت فعال می‌شوند.
  تورهای گردشگری: تور گردشگری دبیران کانون معلولان مناطق، به میزبانی اداره سلامت شهرداری منطقه12 با هدف پرکردن اوقات فراغت و تقویت حال خوب مدیران در16آذر برگزار می‌شود.
  اکران طرح‌های گرافیکی: اداره کل سلامت با مشارکت سازمان‌های بهزیستی و مردم‌نهاد، اقدام به طراحی طرح‌های گرافیکی کرده است که در هفته معلولان توسط سازمان زیباسازی اکران می‌شوند.
  جشنی به وسعت محلات: به مناسبت هفته معلولان، جشن باشکوهی با حضور معلولان و خانواده‌هایشان در مناطق 22گانه برپا می‌شود که در این مراسم، مدیران شهری هم حضور دارند.
  برپایی نمایشگاه: هفته معلولان، فرصت مناسبی برای نشان‌دادن توانمندی افراد دارای معلولیت است و در همین راستا نمایشگاه دستاوردهای معلولان در تمام مناطق برگزار خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید