• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 آذر 1401
کد مطلب : 178629
+
-

مهاجرت به‌خاطر قبض گاز

مهاجرت از دیرباز در جوامع بشری بوده و بزرگ‌ترین عامل جا به جایی ناخواسته انسان‌ها، جنگ است. بسیاری می‌خواهند مهاجرت کنند تا در جای بهتری با فرصت‌های بهتر زندگی کنند. در سال‌های اخیر، نوع جدیدی از مهاجرت ایجاد شده: فرار از تغییرات اقلیمی و زندگی در مناطق بهتر. جدیدترین نوع مهاجرت اما در همین هفته‌ها در اروپا روی داده است: بسیاری از مردم، از سرمای زمستان در مناطق شمالی قاره فرار می‌کنند تا چند ماه در گرمای جنوب زندگی کنند. دلیل آن هم این است که قبض گاز و انرژی، چنان ترسناک شده که برایشان چند ماه مهاجرت، به صرفه‌تر است.
این سبک زندگی جدید، یکی از پیامدهای بی‌شمار افزایش هزینه‌های زندگی در اروپاست که در زمستان، به‌خاطر اضافه شدن قبض گاز و برق، زندگی را به کام میلیون‌ها نفر در سراسر قاره تلخ می‌کند. مناطق محبوب این مهاجران انرژی، اسپانیا، پرتغال و یونان است که نه‌تنها کشورهای ارزانی هستند، بلکه سواحل مدیترانه‌ای آنها، زمستان گرم‌تری نسبت به دیگر نقاط اروپا دارد. بحران زمستان امسال، به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین شدیدتر هم شده چون این جنگ، باعث رکوردشکنی در قیمت گاز و انرژی در کشورهای زیادی در اروپا شده است.
یکی از مهاجران گازی اروپا، ویکتور وارمالوف است که شهر گدانسک در لهستان را به همراه خانواده‌اش به مقصد جنوب اسپانیا ترک کرده است. او درباره مهاجرتش به یورونیوز گفته است: «بحران اقتصادی و هیمنطور وضعیت جنگی من را به اینجا هل داده است.» او گفته که در یکی از جزایر قناری در جنوب اسپانیا، 250یورو اجاره می‌دهد و تمامی قبض‌هایش 140یورو می‌شود. این در حالی است که او در لهستان، فقط 200یورو برای قبض برق پرداخت می‌کرده است.
دولت محلی در جزایر قناری، جایی که دمای هوا در زمستان به‌صورت میانگین 20درجه است، از انتهای تابستان برای جذب مهاجران زمستانی از مناطق شمالی اقدام کرده بود و افراد زیادی، به‌خصوص بازنشسته‌ها، از کشورهایی مثل انگلیس، ‌آلمان و سوئد این جزایر را برای گذراندن زمستان انتخاب کرده‌اند.
وزیر گردشگری یونان هم در تابستان به کشورهای شمال اروپا ازجمله سوئد سفر کرده بود تا نهایت بهره را از بحران اقتصادی و انرژی اروپا ببرد و مردم را ترغیب کند که از سرمای زمستانی در شمال، به جزایر و سواحل گرم این کشور پناه ببرند. پرتغال هم برنامه مشابهی داشته است.
آمارها نشان می‌دهد که این کشورها، در جذب توریست موفق بوده‌اند؛ براساس بررسی موتورهای جست‌و‌جو، ‌مردم در کشورهایی مثل انگلیس، ‌آلمان و هلند، بیشتر از سال‌های پیش درباره اقامت زمستانی در اسپانیا، یونان و پرتغال تحقیق کرده‌اند.
در جزایر قناری، نه‌تنها اجاره سوییت‌ها و آپارتمان‌ها به مردم از کشورهای آلمان و اسکاندیناوی افزایش یافته، که ثبت نام دانش‌آموزان آنها در مدارس هم به‌صورت چشمگیری بیشتر شده. با توجه به این شرایط، خطوط هواپیمایی گفته‌اند که پروازهایشان از آلمان به جزایر قناری را افزایش خواهند داد.
اما سفر به جنوب، خودش یک هزینه اضافی‌است و بسیاری، چنان زیر فشار زندگی هستند که توانایی انجام چنین کاری را ندارند. برنامه آنها، استفاده از پتوهای بیشتر، پخت‌وپز به صرفه‌تر و پوشیدن لباس‌های بیشتر است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید