• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 9 آذر 1401
کد مطلب : 178625
+
-

هوای پاییزی موزه‌ها

هوای پاییزی موزه‌ها

سارا کریمان

رنگ رنگ شاعرانه پاییزی آمیخته با لطافت و شور زندگی است. گرچه طبیعت که خود را برای خواب زمستانی آماده می‌کند، اما زیبایی نهان در بطن خود را یکباره عرضه می‌دارد. آمیزشی از بازی رنگ‌ها و رقص برگ‌ها. پاییز آغاز دوره آموزش در دبستان و دانشگاه است و زمان طلایی فعالیت گالری‌ها و موزه ها. آموزش آمیخته با لذت رکن وجودی موزه بوده و آغاز سال تحصیلی بهترین زمان برای بازدید است. پاییز تهران در کاخ موزه‌ها حال و هوایی مختص به‌خود دارد. کاخ‌های سعدآباد و نیاوران و گلستان در این فصل جلوه‌ای دیگر پیدا می‌کنند و همانگونه که منتخب معماری و هنر ایران و جهان را به بازدید‌کننده عرضه می‌دارند، به طبیعت نیز از منظر موزه‌ای می‌پردازند. باقیمانده باغ ایرانی را در مجموعه نیاوران می‌توان دید و شمیران قدیم را در سعدآباد. در شیراز، کرمان، یزد، اصفهان و کاشان نیز نمونه‌های تحسین برانگیز باغ ایرانی، ساخت موزه‌ای یافته‌اند. اگرچه دستاوردهای بشری در اشکال معماری و شهرسازی، متعرض جان و جسم طبیعت شده است اما انسان همیشه مفتون طبیعت است و موزه تجلی شیدایی آدمی. از درختان دست نشانده و سبزه و گلکاری حیاط موزه‌های شهری تا جنگل و رودخانه طبیعی سعدآباد، کوشه‌ای از دلدادگی انسان و طبیعت است. پاییز در کاخ موزه‌ها قصه هنرهای زیباست که از جوهر ذاتی زمین جوشیده. پاییز را باید دید و نفس کشید. برگ سبزی که زندگی بر کره خاکی را مقدور کرده در پاییز جلوه رنگین می‌گیرد و نهایتاً موسیقی هستی را زیر پای عابران طنین می‌اندازد. پاییز پیوند کوچه و درخت است و کاخ موزه‌ها واپسین کوچه باغ‌های شهر سیمانی. اینجا مجالی‌ است برای اندکی تامل و گام‌های آرام. زمین در تدارک استراحت است و انسان همیشه در حسرت و تکاپو.

یک قاب پاییزی معرکه

پاییز فصل برگ ریزان درخت‌هاست و زیبایی فصل خزان هم به زمین فرش‌شده با برگ‌های قرمز و زرد و نارنجی است. خیلی‌ها پیاده‌روی در روی برگ‌های خشک شده و عکاسی در این طبیعت چند رنگ را در این فصل از دست نمی‌دهند و راهی جنگل‌های شمال می‌شوند. اما همیشه هم لازم نیست برای لذت بردن از طبیعت پاییزی از تهران خارج شوید، در همین شهر دود گرفته خودمان هم جاهایی هست که در این فصل حسابی زیبا و دیدنی شده‌اند. یکی از این مکان‌های جذاب کاخ سعدآباد است. شاید هنوز خیلی از اهالی تهران از مجموعه کاخ سعدآباد دیدن نکرده باشند، جایی که می‌توان زیبایی‌های بی‌نظیر پاییز را در آنجا دید و لذت برد. آنطور که روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی‌ کاخ سعدآباد اعلام کرده، تا پایان همین هفته برگ‌های پاییزی درختان این باغ جمع‌آوری نمی‌شود تا مردم فرصتی برای حضور در کاخ و ثبت خاطره‌ها و عکس‌های زیبای پاییزی داشته باشند. قیمت بلیت ورودی به این مجموعه ۵ هزار تومان است، اما در این چند روز که قرار است مردم برای لذت بردن از مناظر پاییزی راهی سعدآباد شوند، ورود به مجموعه رایگان است.
این را هم بگوییم که در تهران به جز مجموعه سعدآباد، جاهای دیدنی دیگری هم هست که می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری از این مکان‌ها با مناظر پاییزی زیبایشان بگیرید. باغ فردوس، دربند و درکه، کاخ نیاوران، کاخ گلستان، پارک جمشیدیه، پارک ملت، پارک شهر، باغ موزه هنر ایرانی، خانه موزه مقدم، پارک ساعی و پیاده روهای خیابان ولیعصر ازجمله جاهایی است که هم می‌توانید روی برگ‌های خشک شده قدم بزنید و هم اینکه هنر عکاسی‌تان را به رخ بقیه بکشید. این مکان‌ها در همه جای تهران پراکنده‌اند و لازم نیست از این سر شهر به آن سر شهر بروید و با یک جست‌وجو در اینترنت می‌توانید نزدیک‌ترین طبیعت پاییزی به خانه‌تان را پیدا کنید و حالش را ببرید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید